Sir John Postat 21 oktober 2006 Dela Postat 21 oktober 2006 Hur gör tex Gessle för att låta bra, dom som hört honom unplugged påstår att han sjunger illa fast tonhöjderna stämmer, det finns ju desutom andra musiker tex dansbands sångare som låter illa unplugged hur fixar dom det???. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fidden Postat 21 oktober 2006 Dela Postat 21 oktober 2006 Du är nog ute efter ett reverb. Alla vet ju att när man sjunger kareoke och maskinen dränker sången i reverb, så låter det alltid så vackert, så vackert. Fast du får nog förtydliga dig lite, förstår inte riktigt vad du menar. Det är inte att dom sjunger falskt live då? Hur menar du unplugged? Utan mikrofon? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dark Of Light Postat 21 oktober 2006 Dela Postat 21 oktober 2006 😲 Låter Gessle bra..? Hur dansbandssångare gör för att låta illa vete faen, det kommer väl med territoriet helt enkelt... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 21 oktober 2006 Dela Postat 21 oktober 2006 Inte så att det bara handlar om dagsformen? 😲 Alla kan inte vara på topp jämt. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
milton Postat 21 oktober 2006 Dela Postat 21 oktober 2006 Hur gör tex Gessle för att låta bra, dom som hört honom unplugged påstår att han sjunger illa fast tonhöjderna stämmer, det finns ju desutom andra musiker tex dansbands sångare som låter illa unplugged hur fixar dom det???. Dom använder en hemlig VST-plugin som bara personer med skivkontrakt känner till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 21 oktober 2006 Dela Postat 21 oktober 2006 Hur gör tex Gessle för att låta bra, dom som hört honom unplugged påstår att han sjunger illa fast tonhöjderna stämmer, det finns ju desutom andra musiker tex dansbands sångare som låter illa unplugged hur fixar dom det???. Dom använder en hemlig VST-plugin som bara personer med skivkontrakt känner till. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 21 oktober 2006 Dela Postat 21 oktober 2006 (redigerat) Det handlar ju mycket om att rösten ska få sin plats i mixen. På detta sätt kan även en "dålig" röst (fast egentligen finns det väl inga dåliga röster) låta bra i sitt sammanhang... Självklart skär man bort alla onödiga frekvenser och "förskönar" ljudet med diverse plugins - reverb, delay, chorus och kompressor etc. Dessa "hjälpmedel" har du ju inte unplugged såklart! Per Gessle är ingen skönsångare direkt, men han vinner på melioder och enkelhet, och säkerligen bra mixar, hehe Redigerat 24 november 2006 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 oktober 2006 Dela Postat 21 oktober 2006 Tänk också på att det går att göra 100 omtagningar i studion om det behövs. Live har man bara en chans... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Dom använder en hemlig VST-plugin som bara personer med skivkontrakt känner till. Avslöja inte alla yrkeshemligheter för f.n Vad ska jag leva på då rå när alla har min hemliga plugg som får alla att låta bra .? 😲 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Jag sjunger jävligt nasalt, och fult. Så jag brukar skära där det låter som mest nasalt. Det är väl på det sättet du kan påverka. Utan att "fuska". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Jag sjunger jävligt nasalt, och fult. Så jag brukar skära där det låter som mest nasalt. Det är väl på det sättet du kan påverka. Utan att "fuska". Vad är då fuska förutom när någon annan sjunger?? Om man påverkar så påverkar man ju. Var går gränsen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Man fuskar när man skär bort bort kärnan i rösten, subtila förändringar förgyller. Sen alla autotuners är ju fusk. Ett reverb adderar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Man fuskar när man skär bort bort kärnan i rösten, subtila förändringar förgyller. Sen alla autotuners är ju fusk. Ett reverb adderar. Bra svar...håller med Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 (redigerat) Vad ska jag leva på då rå när alla har min hemliga plugg som får alla att låta bra .? 🙂 [Offtopic] Massproducera pluggen såklart... men gör som Steinberg och utveckla den under , låt säga, sissådär 10 år... [/Offtopic] 😄 Redigerat 29 oktober 2006 av Lundin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 30 oktober 2006 Dela Postat 30 oktober 2006 Per Gessle är ingen könsångare direkt, men han vinner på melioder och enkelhet, och säkerligen bra mixar, hehe Könsångare? Antingen menar du skönsångare, eller så tänker jag på en annan Per Gessle... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.