Jump to content
Annons

DVD-Recorder


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Om jag idag köper en dvd-recorder som har analog tuner och ej digital tuner, kommer den då att vara omodern eller rentav inte kunna användas när all tv "blir digital" år 2008, enligt vad jag hört sägas?

Funderar på en nyutkommen modell från Pioneer som heter 645H-S.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på om du har kabel-TV eller om du har egen antenn.

Med kabel-TV, behöver du inte bry dig - utan där kommer utsändningarna troligen att fortsätta vara analoga under överskådlig tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

En analog tuner är redan idag omodern.

Köpvarning!!!

Kabel-TV-näten har redan idag börjat digitaliseras. Kabelvision som är en av de största operatörerna har till exempel tagit beslutet att hela deras nät skall digitaliseras och genomförandet är i full gång, Falun har till exempel digital Kabel-TV idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

kommer den då att vara omodern eller rentav inte kunna användas

Du hade väl Com Hem? Prata med dem och be att få veta hur den analoga sändningens framtid ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tack! Onekligen tycker jag det är oerhört konstigt att Pioneer, som jag har kontaktat, satsar på en ny bautamodell DVR-645H-S, med riktpriset 8500 kr, med bara analog tuner...

Intressant...

Vad som nu är dåligt är ju att INGEN modell på marknaden har alla de finesser jag eftersöker. Hmmm...vänta...kanske deras absolut tyngsta modell klarar av det? 16000 kr kostar den... Jag som tänkt landa å 4-5...

ÖNSKVÄRDA EGENSKAPER är TILL EXEMPEL:

dv in

hdmi

inspelning på cd-r/w, cd+r/w, dual layer

analog och digital tuner

commercial skip

bra ljud också

multiregionmöjlighet

IDAG har jag Com Hem, till våren möjligen något helt annat (flytt).

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej (igen)!

Vad jag läste idag hos Mozzan var en artikel om digitalboxar som hade olika tuners. Jag har en Samsung 1200-kronorsbox, som nu tydligen kunde gå att fås för 800 kr. Det var bara de digitalboxar som kostade 2-4 tusen i testet som hade flera tuners (och de hade även en hdd). Betyder detta att de digitalboxar som bara har en tuner har en ANALOG tuner (som vissa nyutkomna dvd-recorders)? Eehhh... man kan säga i så fall att man köper en digitalbox som är analog...

Det stod vidare att i September 2007 så slutar man med analog utsändning av programmen. Då måste man alltså ha en dvd-recorder och en digitalbox med DIGITALA tuners om knappt ett år.

NU bor jag i ett ComHem-hus, men inte i sep 07 kan tilläggas...

Vem köper nya Pioneer DVD-645H-S med enbart analog tuner för 8500 SEK idag? Eller kan jag Sept 2007 koppla min digitalbox (med förhoppningsvis digital tuner) till kabelTV-uttaget och sedan vidare till min dvd-recorder (med analog tuner) (=omvandling)? Eller hur funkar det egentligen?

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Kan månntro inte DVD:n ta emot nånting annat som input än analog RF? Det låter skumt minst sagt. Brukar de inte ha ingångar likt S-Video, komposit, komponent/RGB? Då tar du ju ut det som sådant ur din digi-box?

Av bekvämlighetsskäl kommer jag nog själv att skaffa en digibox med HDD. 99% av det jag bandar är slit&släng, jag flyttar bara programmen en par timmar framåt. Om man vill arkivera program från TV, då vill man ju ha DVD-recorder förstås. Och digisändingarnas standarder utvecklas ju och apparaterna föråldras på hyllorna. En DVD-spelare är en DVD-spelare, that's it. Inget behov av att egentligen uppgradera där. För mig blir det alltså en digibox med HDD, och en vanlig DVD-spelare. Men för nån annan passar det ju sig inte, kan jag tänka mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Kan månntro inte DVD:n ta emot nånting annat som input än analog RF? Det låter skumt minst sagt. Brukar de inte ha ingångar likt S-Video, komposit, komponent/RGB? Då tar du ju ut det som sådant ur din digi-box?

Handlar'n jag snackade med sa att man måste ha en dvd-recorder med digital tuner för att de ska kunna landa på dvd-recorderns hdd eller dvd-skiva, den dagen sändningarna endast går digitalt. Som här i Gbg i slutet av september nästa år då. TV-utsändningen passerar genom tunern liksom, typ, änna, då va...

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Öööh. Jag vet inte, men jag har för tillfället det billigaste av skit i form av digibox (fick dengratis av kabelbolaget...). Vad jag gör, är att ta ut bilden som SVHS-signal och ljudet som TOSLINK. Dessa signaler kör jag in i förstärkaren. Likväl kunde dessa signaler köras in i en DVD-recorder. Och framförallt in i en DVD-recorder utan nånslags tuner whatsoever.

(jag nämner det billigaste skitet bara för att komma fram till att om det billigaste skitet kan få ut signalen i nånslags acceptabel form, så kan en ny fin digibox det tiofalt bättre)

Kanske affärsmannen inte förstår vad du vill, eller så förklarar du det onödigt invecklat, eller så kanske du vill ha det onödigt invecklat.

Jag ser fortfarande ingen orsak att ha en RF/tuner i DVD-spelaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var bara de digitalboxar som kostade 2-4 tusen i testet som hade flera tuners (och de hade även en hdd).

Digitalboxarna med hårddiskinspelning har ofta 2 digitala tuners, så att du kan titta på en digital kanal och spela in en helt annan digital kanal på hårddisken.

Har du bara 1 digital tuner kan du bara spela in samma program som du redan tittar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Öööh. Jag vet inte, men jag har för tillfället det billigaste av skit i form av digibox (fick dengratis av kabelbolaget...). Vad jag gör, är att ta ut bilden som SVHS-signal och ljudet som TOSLINK. Dessa signaler kör jag in i förstärkaren. Likväl kunde dessa signaler köras in i en DVD-recorder. Och framförallt in i en DVD-recorder utan nånslags tuner whatsoever.

(jag nämner det billigaste skitet bara för att komma fram till att om det billigaste skitet kan få ut signalen i nånslags acceptabel form, så kan en ny fin digibox det tiofalt bättre)

Kanske affärsmannen inte förstår vad du vill, eller så förklarar du det onödigt invecklat, eller så kanske du vill ha det onödigt invecklat.

Jag ser fortfarande ingen orsak att ha en RF/tuner i DVD-spelaren.

Nej, säljaren förstod vad jag frågade och jag förstod vad han svarade.

Kanske är det så att dvd:n ska ha en tuner om man inte vill blanda in nån annan utrustning i inspelningsprocessen? Kan det vara så? Jag låter detta vara en öppen fråga...

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Betyder detta att de digitalboxar som bara har en tuner har en ANALOG tuner

Nej, de har bara 1 digital tuner.

På så sätt måste varje tv i ditt hushåll ha varsin digital tuner för att man ska kunna ta emot olika tv-kanaler samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det var bara de digitalboxar som kostade 2-4 tusen i testet som hade flera tuners (och de hade även en hdd).

Digitalboxarna med hårddiskinspelning har ofta 2 digitala tuners, så att du kan titta på en digital kanal och spela in en helt annan digital kanal på hårddisken.

Har du bara 1 digital tuner kan du bara spela in samma program som du redan tittar på.

Ok. Hold it! 🙂

Om jag kopplar in digitalboxen (som npg har en digital tuner) direkt efter kabeljacket i väggen: MÅSTE ens dvd-recorder (som är apparat nr.2 i kedjan) ha en digital tuner då överhuvudtaget? Spelar väl ingen roll om den "bara" är analog då eller? [Med tanke på tsmalmbes resonemang också...]

Jag tror att Sony RDR-HX720 "bara" har analog tuner (också), precis som Pioneer 645H-S. Dessa två modeller intresserar mig annars.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stod vidare att i September 2007 så slutar man med analog utsändning av programmen. Då måste man alltså ha en dvd-recorder och en digitalbox med DIGITALA tuners om knappt ett år.
Talar vi marknätet (antenn) eller kabelnätet nu?
Vem köper nya Pioneer DVD-645H-S med enbart analog tuner för 8500 SEK idag?
T.ex. den som har digital-tv via parabol och har en digital tuner, DVB-S, för att se på tv.

Eller den som har digital-tv via kabeltvnät, DVB-C.

Den som har digital-tv via marknätet köper med fördel en recorder med digital tuner, DVB-T, så att den inte behöver digitalbox.

Du kan tänka dig vad jobbigt det skulle bli om Pioneer skulle släppa en DVD-recorder med digital parabolmottagare, en DVD-recorder som har digital parabolmottagare med HDTV, en DVD-recorder som har digital tuner för kabeltv osv. 🙂

Eller kan jag Sept 2007 koppla min digitalbox (med förhoppningsvis digital tuner) till kabelTV-uttaget och sedan vidare till min dvd-recorder (med analog tuner)
JA!

Det är precis så folk gör idag.

Har du analog tuner kopplar du en SCART-kabel mellan digitalboxen och din dvd-recorder. Den analoga tunern använder du inte, den står konstant inställd på kanalen AV som är digitalboxen.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar'n jag snackade med sa att man måste ha en dvd-recorder med digital tuner för att de ska kunna landa på dvd-recorderns hdd eller dvd-skiva, den dagen sändningarna endast går digitalt.

Nej, du måste ha en digitalbox den dagen sändningarna endast går digitalt.

Har du då bara 1 digitalbox med 1 digital tuner kan du bara dekoda en digital tv-kanal, och därför måste din tv och din dvd-recorder samsas om samma kanal.

Har du 2 digitalboxar med 1 digital tuner var, kan du ha en digitalbox till dvd-recordern och en digitalbox till tv:n.

Omständigt? Ja.

Är det därför folk vill ha digitalbox med inbyggd inspelning? Ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Har du analog tuner kopplar du en SCART-kabel mellan digitalboxen och din dvd-recorder. Den analoga tunern använder du inte, den står konstant inställd på kanalen AV som är digitalboxen.

Saken e biff! Då har jag många att välja på, bland dagens dvd-recorders.

Frågan är hur viktigt HDMI på dvd:n är...

Jag har ju bara en rätt ny widescreen Philips 28-tummare, ej platt, eller ja...fronten är ju extremt platt på den, men den har ju ett sånt där klumpigt bildrör i.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Har du analog tuner kopplar du en SCART-kabel mellan digitalboxen och din dvd-recorder. Den analoga tunern använder du inte, den står konstant inställd på kanalen AV som är digitalboxen.

Har DVD-recorders verkligen analoga tuners, dvs. en RF-del? Om ni talar SCART (SVHS, komponent/RGB-signal) så är det ju inte fråga om en tuner, varken analog eller digital. En tuner finns i en apparat där man kopplar in en antennkabel.

Och har man nu en tuner i sin DVD-recorder, är det ju definitivt det sämsta möjliga sättet att koppla in den efter en digibox. Scart brukar vara stöpseln man använder, RBG signalen man rekommenderar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har DVD-recorders verkligen analoga tuners, dvs. en RF-del?

Ja dvd-recorders brukar ha tuner (analog eller digital), komposit och svhs. Vissa har även dv-ingång. Vissa har också rgb-utgång.

Om ni talar SCART (SVHS, komponent/RGB-signal) så är det ju inte fråga om en tuner, varken analog eller digital.
Jajamän, så därför skrev jag
Den analoga tunern använder du inte

Man kopplar antennkabeln fram till digitalboxen, och sen använder du inte tuner/antenn längre. Sen går signalen via SCART till resterande utrustning (dvd-recorder, ev. vhs-video och tv)

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jaja OK, då är vi nog överens. Vad jag hängde mig upp på lita var din syftning:

Den analoga tunern använder du inte, den står konstant inställd på kanalen AV som är digitalboxen.

"den står konstant inställd.." så jag antog att du menade att man ställer in DEN analoga tunern på en AV-kanal, och använder DEN analoga tunern på det viset. för att ta emot signalen från digiboxen. Så var alltså inte fallet.

Och för att inte ytterligare blanda bort nån, så skall man alltså inte koppla digiboxen och DVD-recordern ihop med en vanlig antennkabel. Utan som sagt med SCART-kabel.

Nu slutar jag tjafsa!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Och för att inte ytterligare blanda bort nån, så skall man alltså inte koppla digiboxen och DVD-recordern ihop med en vanlig antennkabel. Utan som sagt med SCART-kabel.

Det betyder alltså att jag inte ska göra som det står i mina bruksanvisningar för min Luxor HiFi-VHS-bandare och Samsung Digitalbox? I Samsungs manual står att man ska koppla Scart från TV:n till Digitalboxen och en annan Scart från digitalboxen till VHS-bandaren. Dessutom ska man koppla antennsladden till från väggen Digitalboxen, en annan antennsladd från digitalboxen till VHS-bandaren och en tredje antennsladd från VHS-bandaren till TV:n. Digitalboxen har en inbyggd digital tuner och VHS-bandaren har en inbyggd analog tuner.

Nån sladd jag kan koppla ur för bästa kvalitet??

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
musik (oregistrerad)

Har kollat in en Pioneer DVR DVD-Recorder regionsfri nu som det lutar åt! Den har analog tuner. Jag bor i ett ComHem-hus, men det är ytterst få program jag kan få in med min digitalbox (som bara har EN digital tuner): 1,2,4,7,8,24 och Axess. Alla andra 3,5,6,9, 4 sport, 4 Plus, Lokala kanaler osv. kan jag FORTFARANDE bara se analogt via min tv eller genom min analoga tuner i min 20 år gamla Luxor VHS-bandare.

Så då gör det väl inget om det "bara" är analog tuner i nya DVD-Recordern? Det var ju en och annan i tråden som varnade för det... och tyckte det var uråldrigt redan. Jag menar, om jag köpte Pioneers andra modell med enbart digitaltuner istället, så kan jag ju ändå inte se de kanalerna, eller hur? Jag kan ju inte det nu iaf, menar jag, med min digitala box...

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Fått svar från Com Hem nu. Det analoga grundutbudet som de har kan INTE ses genom den digitala boxen, eftersom den digitala boxen bara kan visa digitalt utsända tv-kanaler som görs om till analog form så att de kan visas på en tv. Däremot kan man som abonnent beställa fler digitala versioner av tv-kanalerna som nu sänds analogt. Det är bara Axxess och TV7/Aftonbladet och Kanal Lokal Stockholm jag BARA kan se digitalt. De flesta kan jag BARA se analogt fortfarande, 3, 5, 9, MTV osv.

Så det är väl inget som stör om jag köper en Pioneer DVR555H-S med enbart ANALOG tuner. Har jag en Pioneer DVR med DIGITAL tuner kan jag väl inte ens spela in en film på Kanal 5 eller en Unpluggedkonsert från MTV? Och omvänt, om jag ska spela in en digital kanal - t.ex. en svensk deckare på TV4 digitalt (eftersom det är bättre bild då än analog TV4 har jag märkt), så kan jag inte det med en Pioneer DVR555H-S med enbart ANALOG tuner, eller hur?! Visset...

☺️

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är väl inget som stör om jag köper en Pioneer DVR555H-S med enbart ANALOG tuner. Har jag en Pioneer DVR med DIGITAL tuner kan jag väl inte ens spela in en film på Kanal 5 eller en Unpluggedkonsert från MTV?
Ja, köp en med analog tuner så kan du spela in hela grundutbudet från Com Hem. Det är inte alla kanaler i grundutbudet som går ut digitalt.
Och omvänt, om jag ska spela in en digital kanal - t.ex. en svensk deckare på TV4 digitalt (eftersom det är bättre bild då än analog TV4 har jag märkt), så kan jag inte det med en Pioneer DVR555H-S med enbart ANALOG tuner, eller hur?!
Mjo, men du får koppla in en digitalbox mellan uttag och DVD-inspelaren. Ställ digitalboxen på TV4 och skicka ut analogt till din DVD.

Problemet uppstår bara om du vill spela in digital kanal (t ex TV4) från DVD medan du ser på en annan digital kanal (t ex SVT1) på TV:n. Då måste du ha en extra digitalbox till DVD:n.

Med analog tuner kan du fortsätta spela in analog MTV på DVD-inspelaren och se analog Kanal 5 på TV:n...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ställ digitalboxen på TV4 och skicka ut analogt till din DVD.

Alltså, jag kan inte skicka signalen DIGITALT från Digitalboxen till DVD-recordern. Mao kan jag INTE spela in digitala kanaler på min kommande DVD-recorder! Jo, analogt... men inte digitalt. Men det var ju den digitala kvaliteten jag ville ha. Å andra sidan vill jag ju kunna spela in ALLA kanaler dessutom. Slutsats: Egentligen behöver jag en DVD-recorder med både analog och digital tuner.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vill spela in TV-program med digital kvalitet, men kan inte... snöpligt är det, då DVD-Recordern bara har analog tuner.

Ska kolla in den senare i veckan iaf.

ca29f26b927219cdf01732becec7de82500x500.jpg

😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...