Jump to content
Annons

Dv in på DVR för footage


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag läste om en DVD-recorder som har "dv in" på fronten. Det stod att den anslutningen är till för en Camcorder om man har footage man vill lägga in på hårddisken. Innebär footage digitala stillbilder eller digital video?

Mao. klarar en dvd-recorder att ta emot 2 timmars film i ett svep från en dv-kamera, direkt in på hårddisken?

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, du kan koppla in dv-kameran där och kopiera film från kameran till dvd:ns hårddisk.

Jag förstår bara inte varför du vill ha dv-ingång?

Du har ju en laptop dit du kopplar kameran och kan kopiera över filmerna i ursprunglig kvalitet, och kan redigera filmerna.

En DV-film har en bitrate på 36 Mb/s och en DVD har knappt 10 Mb/s. Se siffrorna som en hint att du tappar kvalitet när du kopierar till DVD-recorder eftersom filmerna komprimeras på nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ja, du kan koppla in dv-kameran där och kopiera film från kameran till dvd:ns hårddisk.

Jag förstår bara inte varför du vill ha dv-ingång?

Du har ju en laptop dit du kopplar kameran och kan kopiera över filmerna i ursprunglig kvalitet, och kan redigera filmerna.

En DV-film har en bitrate på 36 Mb/s och en DVD har knappt 10 Mb/s. Se siffrorna som en hint att du tappar kvalitet när du kopierar till DVD-recorder eftersom filmerna komprimeras på nytt.

Ok, är det så också...man tappar kvalitet.

Anledningen är väl egentligen rätt enkel: Jag har inte fått det att funka med min laptop att föra över film till den. Vad jag då har provat med är en dvd-skiva (vilket var en överförd s-vhs-film till Pioneer DVR-633 250 GB hdd och sedan bränd till en dvd-r-skiva på samma spelare) och sedan in i min laptops hdd som jag skulle redigera (InterVideo eller Windows Movie Maker). Dvd-skivan går bra att läsa i en stationär Denver dvd-spelare och i min inbyggda combo Toshiba-dvd, som sitter i min laptop.

När jag däremot ska redigera materialet så går det inte. Största problemet är att materialet kommer i tre delar (det delas automatiskt upp så på Pioneer DVR-633 250 GB-recordern). I min laptop blir det därför en ryckig skarv mellan delarna i redigeringsläget och de skarvarna märks ju också sedan när jag bränner en dvd. Vid uppspelning av den ursprungliga dvd:n märks dock inte att det är tre delar, som sagt.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...