Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Kör SX3 på ett Creative SB Audigy med ASIO2K drivrutiner.

Varje gång jag kör Cubase, ungefär efter 10 minuters användning, så får jag ett väldigt ljudligt tjut som överröstar allting annat. Tjutet är ca 1 sekund långt och kommer med ca 30 sekunders intervall.

Detta händer bara när jag kör ASIO Kernel-Streaming Driver i Device Setup > Master ASIO Driver. Ändrar jag drivrutiner så försvinner det, men då kommer ju också lagget eftersom jag inte längre använder ASIO2K drivaren. Lagg som i 240ms lagg 😆

Jag har testat att i Kontrollpanelen > ASIO2KS höja och sänka Latency (Samples, Blocks är fast) från allt mellan 2-24ms och 25-308ms. Det har inte haft nån effekt alls på tjutet, men däremot så om jag går för lågt så blir det andra fel, 'ASIO out of sync' och sånt. Naturligt eftersom då kortet inte klarar av mer förstås.

Men tjutet återstår. Fick ett tips av en kille att disconnecta alla MIDI-inputs till not connected. Det har jag testat men det hjälper inte heller tyvärr. Och Audio-inputs kan man inte disconnecta.

Har kollat på steinberg.net, i deras forum och i faq, men allt de säger är att det måste vara ett ljudkorts-relaterat problem, så de kan inte hjälpa. Såklart att det är, men inte har jag hittat nån support hos Creative heller... inte ens en ASIO drivare från dem. Så jag vet inte vad jag ska göra. Nån annan som har nåt förslag?

Tack,

/Daniel

Annons
Postat (redigerat)

Låter som någon typ av rundgång? MIDI?

EDIT: Har du något MIDI device anslutet? Någon keyboard, kontrollenhet eller kanske något annat?

Jag testade en gång något program som gjorde tangentbordet till MIDI-klav, och då fick jag den här typen av problem. Har även förstått att man kan få det av krånglande klavs...

Redigerat av Torwald
Postat

Hallå,

Nej inget sånt alls... använder bara VST ingångar 😄

Men jag hittade en lösning nu... Det verkar vara nåt tjafs med ASIO2KS och min burk eller nåt, för nu provade jag med ASIO4ALL och då funkade det helt plötsligt helt och hållet smärtfritt!

Det sjuka är att jag testade den drivaren förut en gång med då fick jag inget ljud alls... måste gjort nåt fel då.

Nåväl, huvudsaken är att det låter svinbra nu!

Tack!!

Postat

Som du kommit fram till redan.. BYT ASIO drivrutin i första hand.. I andra hand ( och bästa tipset hittills) byt till ett riktigt ljudkort också 😄

Postat

Kör på Creative's egna drivrutiner. Alltså Creative ASIO som bör ha bättre kompabilitet än både KX och ASIO4ALL. De drivrutinerna är främst till för ljudkort som saknar riktiga ASIO-drivrutiner vilket Audigy inte gör.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.