Jump to content
Annons

Battery - Studio Drums

Ponderosa

Recommended Posts

Jag ger snart upp....

Hur jag än gör får jag inte till Virveltrumman som jag vill att den ska låta. I dagsläget använder jag Battery Studio Drums men liksom dom andra av "mjukvarutrummorna" jag provat/köpt verkar det banne mej inte finnas en virveltrumma som passar. Jag är väl insatt i alla reglage och knappar så jag sätter mej inte ner och tror att någon factory preset ska lösa mina problem, utan jag sliter verkligen för att få fram ett bra ljud.

Vad jag är ute efter är en "Rock" Virveltrumma med varm botten och med tryck i hela vägen genom registret, Typ Bon Jovi stuket. Inte någon stenhårt spänd piccoloo virvel som rungar 2 minuter efter varje slag "a la Red Hot Chili Peppers".

Finns det överhuvudtaget någon Trumplugg där inte trummorna sätter dina begränsingar och där kreativiteten får flöda fritt?

Dela på andra sajter

Annons

dfh... deras ambience mickning låter pissebra, och jag kör dom på alla mina jazzproduktiuoner i datorn.. vill man ha lite bett finns det med.. allt är ju samplat.. 😉

Dela på andra sajter

kolla in den här länken.. är inspelat med DFH..den första.. trummorna låter skitbra.. fastän dom e programmerade jazztrummor!!!

låten finns

Dela på andra sajter

kolla in den här länken.. är inspelat med DFH..den första.. trummorna låter skitbra.. fastän dom e programmerade jazztrummor!!!

låten finns

Är det kicken som ligger och matar hela tiden? 😆

Dela på andra sajter

låten finns

Är det kicken som ligger och matar hela tiden? 😆

javisst.. lite bossa feeling på den.. det är ingen demopost, bara för o visa trumljud.. 😄

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

Jag gillar BFD, speciellt om man köper till lite paket.

Men trummljud är komplicerade saker, det krävs balans mellan direktljud och oh/rumsljud.

Inte överatta ljuden. Hitta ett bra grundljud där virveln har dom egenskaper du vill att den skall ha.

Dämpa upp virveln antingen i programmet elller klipp av den med en gate så den får längden du vill ha i direktljudet. Direktljudet behöver oftast inte vara så långt ( för du ville ju inte ha ping i virveln ). Resten av svansen hittar du i OH/Rumsmickarna. Eller lägger till med en reverb gärna på en send kanal.

Kanske behöver inte virvelkanalen kompimeras enskilt utan nöjer sig med en kompressor på hela trummbussen. Eller så vill den ha en egen.

Kanske behöver den en liten EQ knuff i botten och toppen eller så låter den bra som den gör.

Kankse vill du ge virveln lite dist genom att skica den till en fx kanal. Kanske inte.

Viktigt att tänka på är just att hela virvelljudet inte ligger i virvelns direktkanal utan är en balans mellan alla dom ställena som virveln hörs.

Det var ett par tankar från mig/ Doktorn

Dela på andra sajter

dfh... deras ambience mickning låter pissebra, och jag kör dom på alla mina jazzproduktiuoner i datorn.. vill man ha lite bett finns det med.. allt är ju samplat.. 😛

DFH? är det DFH Superior du menar då? det på typ 30 gig eller nåt?

Dela på andra sajter

dfh... deras ambience mickning låter pissebra, och jag kör dom på alla mina jazzproduktiuoner i datorn.. vill man ha lite bett finns det med.. allt är ju samplat.. 😉

DFH? är det DFH Superior du menar då? det på typ 30 gig eller nåt?

jag ska kolla.. jag köper på mig så jädra mycket prylar och hittar skojjiga saker bland dom.. 😲

ne.. de e första.. det fanns med lite shit där..!!

Dela på andra sajter

Jag har redan EZ drummer, men som den "ljudbög" jag är tycker jag är det är väldigt begränsat. Jag har därför jobbat mest med Battery Studio Drums den sista tiden, då det känns större och bredare med mer valmöjligheter men ändå tillfredställer det inte mina behov fullt ut.

Låter som ni är helt sålda på DFH Superior här, så jag får väl inhandla det jag med då 😠 . Ser på Musikbörsens hemsida att det finns ett antal versioner, så vilken är "standard" versionen?

Och hur mycket kostar det? Vad betalde ni? Och var köpte ni det?

Redigerat av Ponderosa
Dela på andra sajter

Jag har redan EZ drummer, men som den "ljudbög" jag är tycker jag är det är väldigt begränsat. Jag har därför jobbat mest med Battery Studio Drums den sista tiden, då det känns större och bredare med mer valmöjligheter men ändå tillfredställer det inte mina behov fullt ut.

Låter som ni är helt sålda på DFH Superior här, så jag får väl inhandla det jag med då 😄 . Ser på Musikbörsens hemsida att det finns ett antal versioner, så vilken är "standard" versionen?

Och hur mycket kostar det? Vad betalde ni? Och var köpte ni det?

jag köpte mitt beggat för jättelite.. kommer inte ihåg.. 😠

men fan va bra det låter...!!!!!lyssna gärna på exemplet jag lämnade ovan.. det är endast reason o dfh!!!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.