Jump to content
Annons

Har köpt M-Audios Firewire 410

clabbe

Recommended Posts

Hej kära forumshängare!

Det är såhär att jag har köpt ett Firewire 410 ljudkort,

har installerat såsom det står osv inga problem där dvs..

Men jag får inge ljud i mina högtalare..

Försöker att koppla AUX men jag är inte speciellt kunnig i sådant.

Hur ska jag koppla?

MVH /Clabbe

Dela på andra sajter

Annons

tja clabbe!!

jag har själv ett sådant kort och genom att du just köpt det så skulle jag ge dig ett gott råd först, byt till ett ljudkort med 8 ljudingångar. Då firewire 410 inte har detta så är det en alldeles för stor brist för att kunna vara aktuellt. Tyvärr så insåg jag det långt efter mitt köp och jag ångrar just det.

Idag ligger den lite större modellen på ungefär samma prisklass som när jag köpte mitt firewire och om du köper en sådan så är det absolut värt pengarna.

Du kanske tänker att jag har då definitvt inte behov av 8 ingångar, men faktum är att du kanske står inför det en dag och vips så inser du att där står du med bara 2 ingångar och måste köpa antingen ett helt nytt sådant med just 8 ingångar eller att du måste köpa dig en preamp som klarar spdif, som ligger på ett antal tusingar.

sen när du väl har bytt upp dig, då kan du komma tillbaka och fråga om installeringen

mvh Anders

Dela på andra sajter

tja clabbe!!

jag har själv ett sådant kort och genom att du just köpt det så skulle jag ge dig ett gott råd först, byt till ett ljudkort med 8 ljudingångar. Då firewire 410 inte har detta så är det en alldeles för stor brist för att kunna vara aktuellt. Tyvärr så insåg jag det långt efter mitt köp och jag ångrar just det.

Idag ligger den lite större modellen på ungefär samma prisklass som när jag köpte mitt firewire och om du köper en sådan så är det absolut värt pengarna.

Du kanske tänker att jag har då definitvt inte behov av 8 ingångar, men faktum är att du kanske står inför det en dag och vips så inser du att där står du med bara 2 ingångar och måste köpa antingen ett helt nytt sådant med just 8 ingångar eller att du måste köpa dig en preamp som klarar spdif, som ligger på ett antal tusingar.

sen när du väl har bytt upp dig, då kan du komma tillbaka och fråga om installeringen

mvh Anders

Tack för ditt goda råd Anders!

Jag skulle utan tvekan ta det om läget inte var så att jag är student och

har ont om pengar.:rolleyes:

Jag har just nu en hemmastudio så kortet kommer nog att räcka ett bra tag. 😳

Hursomhelst.. Är det kanske så att jag måste ha en preamp för att få ljud till min stereo genom aux?

Edit: Nu fick jag igång ljudet genom hörlurarna, det återstår dock problemet med stereon..

Redigerat av clabbe
Dela på andra sajter

hej

i dina kläder skulle jag hellre satsat på typ m-audio audiophile, ett instickkort i datorn och lite sladdar ut. kostar inte mycketo och du kommer undan väldigt bra med det. jag själv är student men har erfarenhet av m-audio och vet att just audiophile låter lika bra som firewire korten. fördelen med firewire korten är att de blir mer portabla. Köp det mindre kortet, vänta med att köpa ett riktigt kort och när du har råd eller köper beggat, satsa då på ett kort med 8 kanaler in, det är värt det i längden. Under tiden har du ju ändå ett fullgott ljudkort.

mitt råd fortfarande är att byta in det innan du frågor om installering, ett mycket bra råd måste jag säga och du kommer spara lite slantar som du kan lägga på en mixer typ.

mvh Anders

Dela på andra sajter

Ja vad har du för högtalare? Är det vanliga sterohögtalare (passiva) så måste du ju koppla ljudkortets output till aux (eller valfria lediga ingångar) på din stereo med en sån här kabel

CPR-200.gif

Om du har högtalare som är aktiva (slutsteg i högtalaren) och ändå inte får ljud så är det nog en inställning i ditt inspelningsprogram som du behöver göra. Förslagsvis ändra main output så att det överensstämmer med dom outputs du använder från ditt ljudkort.

*edit*ändrade lite

Redigerat av Bone
Dela på andra sajter

använd  sökfunktionen

finns minst ett par miljarder trådar om JUST detta ämnet!!!!!

Det har jag gjort Mr.Aggressiv.

Har dock inte hittat något annars skulle jag inte posta denna tråd.

Vet du något speciellt sökord som skulle passa in?

mr. agressiv?? hmm..

är jag agressiv för att jag påpekar att ämnet tagits upp flera ggr och att sökfunktionen är den bästa hjälpen?? skumt..

:rolleyes:

här är en länk som kanske kommer till hjälp!

har du kopplat in högtalarna i rätt utgångar? har du ställt utljudet i Delta mixern? Har du kopplat rätt? har du installerat rätt??

sätt igång att felsök...!!!

Dela på andra sajter

BONE, japp det är precis dendär kabeln jag har.. men när jag kopplar in telekabeln i ljudkortets outpot och de andra i stereon så börjar det låta (brusa) som inih*lv*te!

IDF, Jag har sökt men kommer inte fram till något=( får söka lite till dåp..

ps. din tråd var inte rolig d.s 😳

Anders, jag menar exakt som BONE skrev, den kabeln han visade på bild..

Edit: Gud vad pinsamt, jag hade inte tryckt i telekabeln i ljudkortets output helvägs,

när jag försökte först så stod den emot som sten och jag vågade då inte pressa mer ifall ljudkortet skulle gå sönder eller liknande.. (Ni vet hur det är när man har en ny pryl).

Men nu tog jag i lite mer och det funkar nu.. Tack för hjälpen och att ni orkat bry er :rolleyes:

Redigerat av clabbe
Dela på andra sajter

Edit: Gud vad pinsamt, jag hade inte tryckt i telekabeln i ljudkortets output helvägs,

när jag försökte först så stod den emot som sten och jag vågade då inte pressa mer ifall ljudkortet skulle gå sönder eller liknande.. (Ni vet hur det är när man har en ny pryl).

Men nu tog jag i lite mer och det funkar nu.. Tack för hjälpen och att ni orkat bry er :rolleyes:

du kunde läst mitt svar och kolat runt lite istället!!

har du kopplat in högtalarna i rätt utgångar? har du ställt utljudet i Delta mixern? Har du kopplat rätt? har du installerat rätt??

Dela på andra sajter

Det var det jag gjorde..

Började från början, "har du kopplat in högtalarna i rätt utgångar?" och det

visade sig att det var det som var problemet..

Dela på andra sajter

Det var det jag gjorde..

Började från början, "har du kopplat in högtalarna i rätt utgångar?" och det

visade sig att det var det som var problemet..

bra det.. 🥰

lycka till med musikskrivandet/inspelandet..

vad kör du med för program!?

Dela på andra sajter

Tackar, jag kör med Ableton Live, vad kör du med?

Tack Anders, vad kör du med för ljudkort nu?

ok..vad trevligt.. jag har aldrig suttit med det så jag har ingen aning om hur man använder det.. :rolleyes:

själv ere reason mestadels!! fruktansvärt bra program!!!

Dela på andra sajter

ok..vad trevligt.. jag har aldrig suttit med det så jag har ingen aning om hur man använder det.. :rolleyes:

Ah vad gott, jag gör beats i Reason endast.

Vad är det för sorts musik?

Dela på andra sajter

hej clabbe

tackar som frågar

jag kör faktiskt med samma som du, dvs. har inte köpt ett nytt men om jag hade fått vrida tillbaka tiden så skulle jag gått på ett ljudkort med just 8 ingångar. som tur är så har jag än inte behövt så pass många men inser att dagarna är räknade och då måste jag köpa mig nånting nytt.

MVH Anders

Dela på andra sajter

släng upp lite grand som du gjort eller gör som demo, skulle vara intressant att höra

har själv också använt Reason och använder det lite då och då men kör mer rewire med t.ex. Cubase. Ableton Live har jag aldrig provat men är sugen på det.

MVH Anders

Dela på andra sajter

hej clabbe

tackar som frågar

jag kör faktiskt med samma som du, dvs. har inte köpt ett nytt men om jag hade fått vrida tillbaka tiden så skulle jag gått på ett ljudkort med just 8 ingångar. som tur är så har jag än inte behövt så pass många men inser att dagarna är räknade och då måste jag köpa mig nånting nytt.

MVH Anders

Jaha då förstår jag, hur länge sen var det du köpte kortet?

Kom precis hem ifrån en spelning så lite dåsig är man ju,

slänger upp något imorgon 😏

Gör det gärna du med!

Hälsningar /Clabbe

Edit: Testa Ableton Live, riktigt bra program när man väl kommit igång.

Redigerat av clabbe
Dela på andra sajter

ok..vad trevligt.. jag har aldrig suttit med det så jag har ingen aning om hur man använder det.. 😉

Ah vad gott, jag gör beats i Reason endast.

Vad är det för sorts musik?

najs.. jag gör i stort sett allt i reason.. förutom att sampla av grejjer.. det gör jag i pro tools!!

edit: just det.. sysslar med dansmusik.. blandat mellan chillouthouse till psytrance till acid!!

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.