Durin (oregistrerad) Postat 20 juli 2004 Postat 20 juli 2004 Första inlägget här. Får se hur det går. 😄 Efter många år inom musikindustrins bakgård. Dvs i replokalen har jag beslutat mig för att försöka mig på en karriär som hemmainspelare. Har spelat in en del innan med relativt gott resultat och är inte helt väck. Det är bara en sak jag inte förstår. Har tidigare suttit med midi och gjort trummor vilket låter sådär. Dock vet jag att man kan använda trumsamplingar istället för ljudkortets inbyggda ljud. Hur gör jag detta? Vilket program är bäst? Och går det att överföra mina gamla midi-trummor då till samplingarna? Kör Cakewalk home studio 2004 för tillfället. Om tråden ligger i fel forum ber jag om ursäkt redan nu 😉
Pluffo Postat 20 juli 2004 Postat 20 juli 2004 (redigerat) Två av giganterna inom detta heter Drumkit From Hell ( http://www.toontrack.com/ ) och Big Fucking Drums ( http://www.fxpansion.com/bfdflash.html ). Det är kompletta trummaskiner med så mycket inställningar att du kan sitta och ratta till dödens dagar. Dessa program kan du köra direkt i Cakewalk home studio och det går alldeles utmärkt att knyta midisignalerna till. Du kan även använda dig utav en vanlig sampler till vilken du importerar enskilda ljudsamplingar som du själv har på hårddisken. BFD och DFH kan väl liknas vid specielanpassade samplers med förinladdade ljud och anpassade inställningsmöjligheter för just trummor. Redigerat 20 juli 2004 av Pluffo
Durin (oregistrerad) Postat 20 juli 2004 Postat 20 juli 2004 Finns det något gratisprogram som man kan testa lite innan man ger sig på de större sakerna?
Claes Holmerup Postat 20 juli 2004 Postat 20 juli 2004 Kungen bland ljudbibliotek är enligt mig Scarbee Imperial Drums, som körs med HALion eller Kontakt. Några demo hittar du här: http://www.scarbee.com/demos/sid_demos.php
Durin (oregistrerad) Postat 20 juli 2004 Postat 20 juli 2004 (redigerat) *host* Hittade felet. Men ingen som har svaret på någon bra och gratis trummaskin man kan börja testa med? Redigerat 20 juli 2004 av Durin
Neko Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 Beror väl lite på om du vill ha samplade trummor eller inte. Här är har du lite gratis elektroniska trummor om inte annat: Drumatic Trevlig låda. Använder mkt själv ERS Drums Inte använt på länge, men minns att de funkar finfint. Annars kan du testa någon trumsampler Finns ett gäng här och ladda in egna samples i. Borde finnas gratis ljudbanker att finna om du vill testa. Lycka till!
Rapid Wanker Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 På http://www.computermusic.co.uk/about/aboutvst.asp hittar du SR-202 (enkel trumsampler) och lite andra gratisinstrument, bl a någon sequenser med VST-stöd. Problemet är att Cakewalk inte stöder VSTi-formatet utan DXi, så du måste ha en "VST->DX-wrapper" eller så kan du leka med trumsamplern i den sequensern och exportera audiospåret för att använda i Cakewalk.
Claes Holmerup Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 På http://www.kvr-vst.com/get/25.html hittar du en gratis trumsampleplayer som jag har för mig är helt ok. Gratis är den i alla fall... 😄 På KVR-VST finns det för övrigt info om j-a drös med gratisplugins och VSTi - så det är en väldigt användbar site.
Hwagang Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 Finns det något gratisprogram som man kan testa lite innan man ger sig på de större sakerna? Kolla som sagt in computermusic, som skickar med en hel drös med helt ok akustiska trummor ibland. kör dom via någon av de nämnda samplers som finns, kolla även CM-s egen sampler ds-404 (gratis; medföljer tidningen) mvh/Hwagang
Durin (oregistrerad) Postat 22 juli 2004 Postat 22 juli 2004 Äntligen. Har fått igång lite samlingar och det låter riktigt skapligt. Ett problem jag har dock är att på vissa ljud och ibland blir det som ett sorts efter-eko. Nästan lite lagg. Det händer dock bara ibland och på specifika toner. Vad beror detta på? Är det för att datorn är för seg helt enkelt? Kan man fixa till detta med någon inställning?
Rapid Wanker Postat 22 juli 2004 Postat 22 juli 2004 Lite svårt att säga utan att veta vad du har för dator, ljudkort och vilken sampler du använder. Är det samma ljud som hela tiden uppträder likadant? Kommer "hela" ljudet efter eller är det eko så att man hör det flera gånger? Lyssna och titta på ljudfilen till de ljud som låter konstigt i en audioeditor så att du kan se att det inte finns tystnad i början på ljudfilen, eller att det faktiskt låter som det gör pga att det är någon effekt pålagd.
Durin (oregistrerad) Postat 25 juli 2004 Postat 25 juli 2004 Förstår mig inte på min dator ibland. Nu laggar det inte alls. Dock har jag ett annat problem. Trodde jag hade stenkoll på midi i Cakewalk men går bet här. Förmodar att det finns en "enkel" förklaring till detta. När jag drar igång trumsamplern i Cakewalk får jag på Pianorollen bara upp just ett piano. Brukar ju vara en drummap där men när man valt trumsamplern som output så kan jag inte välja drummap utan att jag får upp vanliga midi-ljuden kommer då jag får ta bort den som output. Vad är felet? Borde gå och lösa tycker jag. Annars blir det bara jobbigt att byta mellan trumsamplern och drummappen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.