Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hittade en uppgift i ett anteckningsblock där det står att de olika delarna på MONOkablar (tele) kallas för Tip och RING men ska det inte vara Tip och SLEEVE istället?

Annons
Postat

Men om det är stereotele så blir det tip, ring och sleeve, d.v.s. TRS?

TRS missbrukas ju i så fall flitigt när det används för monotele kablar...

Postat
Men om det är stereotele så blir det tip, ring och sleeve, d.v.s. TRS?

TRS missbrukas ju i så fall flitigt när det används för monotele kablar...

Stämmer bra. Stereotele är TRS.

Det är illa om beteckningen TRS missbrukas, eftersom man förväntar sig en balanserad telekabel om beteckningen används. Det kan bara vara riktiga noobs som använder det fel, hoppas jag...? 😆

Postat
Det är illa om beteckningen TRS missbrukas, eftersom man förväntar sig en balanserad telekabel om beteckningen används. Det kan bara vara riktiga noobs som använder det fel, hoppas jag...? 🙂

Fast det är ju skillnad på att använda fel beteckning och fel kabel. Säger man ex. mono TRS så förstår kanske de flesta ändå vad man menar.

Jag har aldrig reflekterat över vad TRS betyder utan använder alltid tele + mono, stereo/balanserad.

😄

Postat
Det är illa om beteckningen TRS missbrukas, eftersom man förväntar sig en balanserad telekabel om beteckningen används. Det kan bara vara riktiga noobs som använder det fel, hoppas jag...? 🙂

Fast det är ju skillnad på att använda fel beteckning och fel kabel. Säger man ex. mono TRS så förstår kanske de flesta ändå vad man menar.

Jag har aldrig reflekterat över vad TRS betyder utan använder alltid tele + mono, stereo/balanserad.

😄

Ja - det är klart, att om man säger "mono TRS", så förstår folk att man inte har en aning om vad man pratar om - men de förstår också att det antagligen handlar om en obalanserad kabel... 🙂🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.