Jump to content
Annons

Cello, tablas eller spansk gitarr

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Om valet står mellan en cello, ett par tablas och en spansk gitarr. Vad hade ni valt?

En cellist kan jag alltid hyra in, men å andra sidan har jag alltid viljat lära mig spela Cello själv. Har sett ett par fräscha skolcelloalternativ på Nätet från Tyskland till fantastiska grossistpriser just nu.

1.jpg

Tablas är ett annat cool instrument jag alltid viljat ha och spela. Har spanat på embossedvarianter i mässing. De finns i USA bl.a. till mkt bra pris.

MD_TBSG.gif

Spansk gitarr är ju ett måste. Äkta spansk. Hard case:t har jag ju redan. Å andra har två andra i bandet sådana (Yamaha och Estéve), men jag har ju ingen själv att träna på hemma. Det får bli den stålsträngade hela tiden.

raimundo104Bsm.jpg

Vad ska jag köpa? För ca. 3000 SEK får jag endera prylen!

😏

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

Tablas!!! eftersom allt med mer än 4 strängar gör mig konfunderad 😏

Postat

detta är i princip omöjligt att svara på för utomstående då man inte vet om du har talang eller fallenhet för musik överhuvudtaget...rytminstrument eller str-instr.???

vilken fråga-måste du ju lista ut själv!

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Cellon.

Även om du aldrig lär dig spela så blir den en cool pjäs i vardagsrummet.

Postat

jag måste hålla med om att cellon förmodligen inte är av bästa kvalitet, men jag skulle nog köpa den om jag hade dina val om inte annat så finns ju alltid tradera, du kan sälja den för 4000 utan att någon skulle reagera.

Postat
Spansk för 3000:- jag är schkeptisk.

Cello för 3000:- ännu mer skeptisk.

Tablas för 3000:- har ingen aning.

Ja, budgeten är väl i underkant för både gitarren och cellon... Om detta är pristaket så är nog isf Tablas:en det mest prisvära alternativet... alltså, mest instrument för pengarna. En cello för tre tusen låter väääldigt billigt, (3000, det är vad två set med strängar till min nyckelharpa kostar), följer det med stråke till cellon? I så fall kommer den nog vara mer andvändbar som blompinne 😠 ...nå... int ä ja bitter int, men ett dåligt instrument kan man inte bli bra på... Ungefär som att jämnföra en strandradio och en sjysst stereoanläggning... båda spelar samma musik, fast det senare är en aningens mer njutbart (vet nu iof inte om detta var dagens sämsta liknelse..menmen..)

Köp tablas, åk ner till indien och studera där ett tag, sen blir dom användbara 😄 Eller har du lirat tablas förrut?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tack för svaren på den knepiga frågan. Cellos har jag sett hos en del mindre Ebay-shops, alltså mindre fysiska musikaffärerer, lite varstans. En del i Tyskland, nån i Skottland och en och annan i USA. Jag var även på 4Sound Gbg och de hade en skolcello där också. Det handlar alltså om en cello i godkänd kvalitet, som man kan lära sig på, inga märkvärdigheter. Saken var bara att de skulle ha 8500 kr där. Likadant även på Gefab Musik, som jag också passerade. Jag antar att de helsolida cellos (granfront, lönn f.ö.) som jag talar om och som ofta sägs vara byggda enligt "tysk modell" (vad nu det innebär), är tillverkade i Asien. Hursomhelst, 3000 kr kan den kanske vara värd.

Tablas kostar på Buller&Bång 6000 kr, inkl. väska, att beställa. Jag har kollat in begagnade sådana från privatpersoner på Tradera och Ebay m.fl. Där kan de gå för runt 1300 kr. Men oftast ingår bara en mjuk påse då. Eftersom väskan löst betingar 1500 kr enl. riktpris, så kollade jag upp alternativ. Det finns några ebay-shops och ett och annat Internet-företag/musikaffär, som säljer Indientillverkade tablas i paket med väska för ca. 3000 kr, i USA, Indien m.fl. Har testat motsvarande tablas hos Buller&Bång och för länge sedan även hos MUG.

Den spanska gitarren på bilden är en Raimundo 104B. En mycket bra och prisvärd gitarr i Ceder och Bubinga, som jag testat. Ett alternativ är annars Alhambra 3C och ett ytterligare Admira Malaga. Där har jag verkligen sonderat terrängen och funnit att dessa tre verkligen sticker ut jämfört med andra märken och modeller på den nivån. Hard case har jag som sagt, och de tre nämnda klarar 3000-kronorsgränsen exakt.

😠

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

Äger ett par tablas jag köpte i Indien (Goa) på en musikaffär där + "Learn to paly tablas". Indierna börjar ju när dom är 3-5 år så svårt som sj-on att lära sig fullt ut.

De tablas jag köpte fick godkännt av en indier som spelat sedan han var barn så förhooningsvis är de ok. Mina öron tyckte så i alla fall.

Edit: Tablas förstås, håller med Umemagnus. (Fast kanske lättare lära sig spela gitarr och lite mer användbart.

Redigerat av berch
musik (oregistrerad)
Postat
Äger ett par tablas jag köpte i Indien (Goa) på en musikaffär där + "Learn to paly tablas". Indierna börjar ju när dom är 3-5 år så svårt som sj-on att lära sig fullt ut.

De tablas jag köpte fick godkännt av en indier som spelat sedan han var barn så förhooningsvis är de ok. Mina öron tyckte så i alla fall.

Hej!

Ja, en indisk Nätbutik, som verkar vara "rätt stor", de säljer tablas för olika nivåer. Det är "professional tablas" jag spanat in. De finns i olika utföranden, nickel, koppar, mässing. De senare med mönster på var dessutom snygga...

Säljs i $ och med rådande växelkurs plus frakt därifrån (rätt lång leveranstid), så hamnar det på runt 3000 kr.

Jag är mycket väl medveten om att det kan vara svårt att lära sig, men eftersom jag är en hejare på congas och bongos så kanske man inte är helt väck där.

😠

Postat
Jag är mycket väl medveten om att det kan vara svårt att lära sig, men eftersom jag är en hejare på congas och bongos så kanske man inte är helt väck där.

hmm, lirar inte tablas själv, men det är helt annat spelsätt med tablas, då man sällan "daskar till" skinnen, utan använder händerna och fingerspetsarna på ett helt annat sätt.. Har dock för lite kunskap i ämnet, för att förklara närmare, men det kan nog berch göra...

musik (oregistrerad)
Postat
En cello för tre tusen låter väääldigt billigt, (3000, det är vad två set med strängar till min nyckelharpa kostar), följer det med stråke till cellon? I så fall kommer den nog vara mer andvändbar som blompinne 😠 ...nå... int ä ja bitter int, men ett dåligt instrument kan man inte bli bra på... Ungefär som att jämnföra en strandradio och en sjysst stereoanläggning... båda spelar samma musik, fast det senare är en aningens mer njutbart (vet nu iof inte om detta var dagens sämsta liknelse..menmen..)

Hej!

Jag håller definitivt med! Jag har sett Cellopaket hos en etablerad fysisk musikaffär i Edinburgh, Skottland för normalpriset £229 = 3000 kr. Då tillkommer frakt. I paketet ingår cello, stråke, väska, strängset, stämapparat, instruktionsbok, cd-kurs och rengöringsmedel. I Tyskland finns en motsvarande med hög flammighet i lönnträet för normalpriset €298 = 2750 kr. Frakten ligger på 600-700 kr. I USA har jag sett igår en affär som har rea på helsolida vackra cellos för $111 = 800 kr. Det ingår nåt slags halvhårt case, stråke o.s.v. Frakten är dock närmare 1500 kr och de säljer helst inom USA bara.

Och då har jag inte ens nämnt när européerna ovan har rea/lagerrensning.

Jag vet...

😄😄😄

musik (oregistrerad)
Postat
Fast kanske lättare lära sig spela gitarr och lite mer användbart.

Hej!

Har spelat gitarr i ett kvars sekel, men då mest på egna elgitarrer och en halvakustisk. Köpte en egen stålsträngad akustisk för ett halvår sedan och nästa blir en spansk. En egen spansk äntligen.

😠

PD77 (oregistrerad)
Postat

Cello!!

Om du har talang för gitarr kommer du troligtvis lära dig spela cello.

Lycka till..

musik (oregistrerad)
Postat
Hur fasen kan ett par tablas kosta 6 000? :rolleyes: Det handlar väl om enklaste stortens trumma, eller? 😳

Sanningen och säga så kanske de kostar ännu mer nu... Det var ett tag sedan jag var på Buller&Bång också, även om det var senare än jag var hos MUG. Nej, minst 6000 kr skulle jag nog säga faktiskt. De är inte helt enkla att sköta, de verkar efter vad jag hört av en indier vara mer känsliga för uttorkning osv. än andra trummor. Att byta skinnen lär vara dyrt också.

Så egentligen kostar de som ett nybörjartrumset av god kvalitet.

🥰

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

La mig an på min älskling cellon och testade den.

Hur länge har du spelat? blev kommentaren.

Aldrig!

Skojar du?

Det är ju ett speciellt darr där på fingret när man spelar och trycker ned. Jag kör ju nästan alltid med sånt vibrato när jag spelar gitarr. Hittat rätt kanske.

🙁

Redigerat av musik
  • 1 månad senare...
Postat

Jag är rätt nyfiken på exakt hur skräpigt en cello för 3kpix låter. Jag har länge velat skaffa en cello och lära mig spela, men har aldrig haft ekonomi att lägga ut 8-10k på en pryl som man inte vet om man kommer tröttna på.

• 1 månad senare...
Postat
Jag är rätt nyfiken på exakt hur skräpigt en cello för 3kpix låter. Jag har länge velat skaffa en cello och lära mig spela, men har aldrig haft ekonomi att lägga ut 8-10k på en pryl som man inte vet om man kommer tröttna på.

ja... det är väl som att köpa ett elgitarrpaket för 1 "kpix" eller en synt från ´BR leksaker 😱 mao, det kommer att låta hyfsat sunkigt... men man lär sig ju iaf att hålla i instrumentet...

musik (oregistrerad)
Postat

Man KAN göra fynd på sådär udda instrument, som t.ex. en cello är. Priset jag angav från Tyskland var på en modell som kostar mer normalt, det var ju ett grossistpris. De används vid musikskolorna i Tyskland. Ljudkvaliteten är nog fullt jämförbar med den man får från en spansk gitarr som t.ex. en Yamaha C40, inom gebitet spansk gitarr.

😕

• 2 år senare...
Akbar (oregistrerad)
Postat

När vi reste till indien inhandlade jag en tabla (daya) för 170 kr och den funkar bra den 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.