bdatony Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 Jag har öppnat en tom Combinator, lagt till en Line mixer, lagt till 2 st NN19 med 2 olika patchar. Den ena är en Violin och den andra en större "strings". Dessa är panorerade åt olika håll. Alltså helt vanligt som man gör i Combinatorn. Mitt problem är att jag skulle vilja att det höjdes och sänktes lite under tiden låten går. Detta går ju finfint i mixern har jag sett och då har man valet "edit automation". I Line mixern är dessa skuggade. I valet "edit keyboard control mapping" lyckades jag få igång knapparna på min keyboard så att det går att vrida där för att få samma effekt... Men det blir ju inte sparat!!! Jag har testat att välja mixern och även då Combinatorn som "midi" längst till vänster i sequensern men det händer inget. Vad gör jag för fel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 Automatiserar du Combinatorn eller Line mixern? Alternativ 1. Om du högerklickat på line mixern och mappat den mot din keyboard, ska du högerklicka line mixern och välja 'create midi track' för den. Nu kan du markera line mixerns midispår för inspelning, spela in och vrida på din keyboard. Alternativ 2. Om du vill automatisera combinatorn öppnar du dess Programmer och kopplar t.ex. att Rotary 1 (ratt 1) ska påverka violinregeln i line mixer, och Rotary 2 stråkmattans volym i line mixer. Sen kan du spela in på Combinatorns befintliga midispår och automatisera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 18 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 18 oktober 2006 Tack och bock!!!! Du är grym och snabb!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Solfeggio Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 Linus? Grym? Han kan vara lite elak ibland, och vissa gånger städar han inte efter sig i fikarummet.....men grym tror jag inte han är......😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 20 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 20 oktober 2006 Vart lär man sig så mycket om Reason? Allt står inte i manualen precis.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 20 oktober 2006 Dela Postat 20 oktober 2006 Vart lär man sig så mycket om Reason? Att läsa Reasontipsen i tidningen är en bra början Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 20 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 20 oktober 2006 Jag gör ju det men fattar inte allt.... Det som stod i ett nummer nu sist om att man ska skicka hela trumpaketet till en kanal fattade jag inte heller. Fast jag ville förstå. Får jag fråga hur man gör det här eller ska det vara en ny tråd? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 20 oktober 2006 Dela Postat 20 oktober 2006 skicka hela trumpaketet till en kanal Ok, bra att veta. Med det menar jag att du inte mixar trummorna i samma mixer som resten av instrumenten. Du använder en separat mixer för trummorna och mixar dem där. Sen kopplar du från trum-mixerns masterutgång till en ljudingång på den vanliga mixern. Då har du mixat klart trummorna och då blir det mycket smidigare att mixa. Du kan höja/sänka volymen på hela trumsetet med en enda regel i den vanliga mixern, och du behåller trummornas sound. Om du haft alla trumkanaler i den vanliga mixern och ville sänka alla trummor hade du varit tvungen att sänka volymen på varje trumkanal, en i taget, tills du återställt samma proportioner mellan trumkanalerna som du hade tidigare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 20 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 20 oktober 2006 Tack o bock igen Nu klarar jag mig ett tag 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moke Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 (redigerat) Med det menar jag att du inte mixar trummorna i samma mixer som resten av instrumenten. Du använder en separat mixer för trummorna och mixar dem där. Sen kopplar du från trum-mixerns masterutgång till en ljudingång på den vanliga mixern. Då har du mixat klart trummorna och då blir det mycket smidigare att mixa. Du kan höja/sänka volymen på hela trumsetet med en enda regel i den vanliga mixern, och du behåller trummornas sound. Om du haft alla trumkanaler i den vanliga mixern och ville sänka alla trummor hade du varit tvungen att sänka volymen på varje trumkanal, en i taget, tills du återställt samma proportioner mellan trumkanalerna som du hade tidigare. Hmmmm..... Är inte ReDrum en trummixer i sig? Jag har iofs inte läst det tipset så kanske är jag way off men i alla fall. Känns lite onödigt skapa en mixer bara för trummorna. EDIT: Stavfel. Redigerat 31 oktober 2006 av Moke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 Nej, nu talar vi inte om 1 ReDrum. Nu pratar vi setups med många källor, t.ex. NN-XT med flera utgångar - precis som när du mixar ett riktigt akustiskt trumset och kan ha många mikrofoner på varsin kanal. På större mixerbord brukar man använda sk. subgrupper för att summera alla trumkanaler, medan man i Reason kan skapa oändligt antal submixers istället för att ta hand om uppgiften. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moke Postat 23 oktober 2006 Dela Postat 23 oktober 2006 Aaaaaa..... ok.... nu fattar jag. Jag har alltid mina trummor i ReDrum så jag förstod inte riktigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 23 oktober 2006 Dela Postat 23 oktober 2006 jag har en grymt skön trumsetup när jag lirar in preproduktioner.. ReDrum triggar massa sweetass trumljud från DFH till 10 kanaler på mixerbordet.. före mixerbordet ligger en RV7000 o skapar schyssta klanger.. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 24 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 24 oktober 2006 Ang trummor och senaste numret av studio.... Fattade noll ifall någon undrar... Vart lär man sig om det här med CV input och audio splitters/merge och allt vad det heter.....?? Linus skrev nåt om att folk undrar om man inte bara kan använda midi.... Trodde att Reason BARA "pratade" midi... Verkar som om det här med CV och det där är nåt annat. Ville bara prata av mig. Tack så länge. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Testa att koppla lite sladdar å göra olika setups. Så lär man sig :rollyes: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 24 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 24 oktober 2006 ha ha ha. Jag har testat... Antingen blir det tyst eller så förstår jag inte vad som händer.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moke Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 (redigerat) Jaa du... Eftersom jag är kass på att förklara hänvisar jag till operationsmanualen sida 33. Där kan du läsa lite om CV. Annars det bästa sättet att verkligen se vad som händer när man "CV-ar" nånting är att kontrollera en av rattarna på combinatorn och i sin tur kontrollera nånting annat med combi ratten, t.ex. filter resonans i SubTractor. Redigerat 24 oktober 2006 av Moke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Fattade noll ifall någon undrar... Jo, tipset var väl riktat till mer avancerade användare, vilket jag hoppas svårighetsgradsmätaren på tipset visade. Och det kan komma tips på lättare nivå framöver. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.