alexfree Postat 20 juli 2004 Postat 20 juli 2004 Hej! Jag måste bara skriva av mig här, jag förstår inte prisskillnaden mellan USA och EU. Skapades inte EU för att kunna ha samma förutsättningar som USA, samma valuta, mycket folk, fria tullar, samma moms etc. Om man nu tittar vad man betalar i USA för musikutrustning jämfört med EU eller Sverige så är vissa priser halverade i USA. Jag trodde inte det var sant, men så är det. Jag trodde att EU skulle konkurrera med USA och har samma prisnivåer etc för att få igång ekonomi och stärker Europa, men det kanske inte var meningen. Tycker bara det är surt att betala 100% mer i vissa fall. Om man då tittar på vad det kostar att importera musikutrustning lönar det sig ibland, med undantag då att garantin lämnas av en återförsäljare i USA. Jag räknade en gång för skojs skull ut hur mycket det kostar att importera musikutrustning (som har högre tull än datorutrustning) 1000:- priset på en vara (musikutrustning) i USA i SEK 300:- frakt -------------------------------------------------------- 1300:- 78:- tullavgift på 6 % -------------------------------------------------------- 1378:- 344:- 25% moms -------------------------------------------------------- 1722:- Priset du betalar Problemet nu är att om saken går sönder måste du skicka det till USA (300:-). Så i slutändan är det bättre att köpa sakerna här i Sverige hos en riktigt och kunning återförsäljare
Stinkey (oregistrerad) Postat 20 juli 2004 Postat 20 juli 2004 (redigerat) Men en fördel är ju att om man hittar något billigare i t.ex Tyskland eller Danmark så kan man införa det tullfritt. Världen består inte bara av USA och övriga. 😄 Håller dock med dig om att mycket är väl dyrt. Redigerat 20 juli 2004 av Stinkey
MusicGene Postat 20 juli 2004 Postat 20 juli 2004 det har ju att göra med momsen (och tullen). Du måste jämföra med priset i Sverige exkl. moms isf om det ska bli en intressant jämförelse ju.
trombonisten Postat 20 juli 2004 Postat 20 juli 2004 Dessutom finns det en liten joker i leken -- ofta när jag köper saker som privatperson så slipper jag momsen och tullen. På mig verkar det mest slumpmässigt när och om det sker. Tr.
Claes Holmerup Postat 20 juli 2004 Postat 20 juli 2004 En annan faktor som också ställer till det för de svenska priserna, är att vissa tillverkare säljer mycket billigare till hemmamarknadens butiker än de gör till utländska distributörer. Dessutom är de inte tvingade till samma garantiåtaganden i Amerikanska butiker som krävs av svenska butiker enligt svenska lagar - något som gör att garantirisken är lägre, med lägre pris som följd eftersom de inte måste gardera sig i samma omfattning för framtida garantikostnader... Att det sedan är en enormt mycket större marknad i USA, har väl inte heller undgått någon; Liten marknad = mindre volym = lägre rabatter = högre utpris. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.