Jump to content
Annons

Utjämnare för windows

Keno (oregistrerad)

Recommended Posts

Keno (oregistrerad)

Hejsan!

På mitt jobb (internet-cafe i centrala stockholm) har vi en plasmaskärm som spelar trailers dygnet runt. Problemet är att nivån på dessa trailers är att de har en väldigt ojämn ljudnivå, vissa hörs jättestarkt och vissa inte alls. Då vi balanserar dessa med musik i en annan del av lokalen innebär det att vi för tillfället måste ha en låg nivå vilket gör att många av filmsnuttarna inte får något ljud alls, och en film utan ljud är som en kvinna utan bröst.

Min fråga är om det finns någon slags limiter eller utjämnare som sänker alt. höjer nivån på allt ljud som lämnar datorn så det ligger på samma nivå.

Själva trailerservern kör vanliga windows XP och programmet vi använder för att spela upp snuttarna är powertoy, en skärmsläckare som använder sig av wmp playlists.

Skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få i detta!

MvH Simon Eriksson

Dela på andra sajter

Annons

Det smidigaste vore ju egentligen om ni kunde skippa ert spelarprogram och använda en annan spelare.

T.ex. Media Player Classic tror jag skulle passa er bättre.

För det första finns en normalizer-funktion som ser till att volymen i varje film höjs tills det högsta peakvärdet i filmen uppnår +0dB.

För det andra finns en autogain/regain+boost som höjer upp ljudvolymen när det är svagt.

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Det ultimata vore en spelare där man kan skapa listor och ställa volym specifikt på varje spår. Tror det funkar i t ex iTunes, och det måste väl finnas NÅN videoplayer som har samma funktion...

Alternativet är att kanske skriva en batchfil som startar en kommandotolksbaserad spelare (som tar argument som specificerar volymen) och loopa runt en lista.

Eller prova att normalisera och helt enkelt hoppas på att dom "tysta" filmerna inte innehåller någon peak. Autogain tröttar snabbt ut öronen och är i mitt tycke väldigt störande. Fixa hellre en kompressor mellan datorn och slutsteget och ställ den lite snällare i så fall.

Dela på andra sajter

Keno (oregistrerad)

Problemet är att vi är ganska bundna till det visningsprogram vi använder just nu då datorn även fungerar som en köserver då cafeet är fullt, så den funktionen är bunden till nuvarande program :/

Dela på andra sajter

Problemet är att vi är ganska bundna till det visningsprogram vi använder just nu då datorn även fungerar som en köserver då cafeet är fullt, så den funktionen är bunden till nuvarande program :/

Vad ligger filerna i för format? Ytterligare ett alternativ är att extrahera ljudet, ställa in nivån och sedan lägga på ljudet igen, komprimera filmen och visa... Blir dessvärre en hel del jobb.

Dela på andra sajter

som det stod innan, sätt en kompressor eller en limiter mellan källan och slutsteget.. tycker jag verkar vara den bästa lösningen!

Dela på andra sajter

Med den begränsade budget jag har för detta kan jag max sträcka mig till ett gratisprogram 😎

hehe, pröva audacity isf kanske..

eller hmm.. jag vet inte riktigt..

Dela på andra sajter

Keno (oregistrerad)

Tilläggas bör också att vi ändrar spellistan hela tiden, så att sitta och redigera varje klipp håller max en vecka.

Så för att klargöra, Jag letar efter ett program man kan installera på datorn som lägger allt ljud som går ut från datorn på samma nivå 😎

Dela på andra sajter

Tilläggas bör också att vi ändrar spellistan hela tiden, så att sitta och redigera varje klipp håller max en vecka.

Så för att klargöra, Jag letar efter ett program man kan installera på datorn som lägger allt ljud som går ut från datorn på samma nivå 🙂

kanske funkar med ngn slags standalaone program som är typ en kanalstrip eller så som du sen routar utljudet från spelar till programmet.. jag vet bara inte vilket.. 😎

Dela på andra sajter

Guuu.. va dåliga svar du får. då... 😏 för att du inte ska behöva jobba dubbelt (inte behöva bry dig alls om ljudet). Skaffa hårdvara.. T.ex en http://www.behringer.com/DSP1424P/index.cfm?lang=ENG och ha den mellan din dator och dina högtalare.. Då behöver du aldrig mer bry dig mera om olikheter i ljudvolym.. Det kommer att låta lika högt ovavsett programmaterial.. 😳

Dela på andra sajter

Guuu.. va dåliga svar du får. då... 😏 för att du inte ska behöva jobba dubbelt (inte behöva bry dig alls om ljudet). Skaffa hårdvara.. T.ex en http://www.behringer.com/DSP1424P/index.cfm?lang=ENG och ha den mellan din dator och dina högtalare.. Då behöver du aldrig mer bry dig mera om olikheter i ljudvolym.. Det kommer att låta lika högt ovavsett programmaterial.. 😳

Synd bara att den inte verkar säljas i Europa och att den överstiger trådskaparens budget rätt rejält.

Dela på andra sajter

Synd bara att den inte verkar säljas i Europa och att den överstiger trådskaparens budget rätt rejält.

Klart den säljs i europa.. Jag har 2 st ju..Köpt mina Europa.. Den tillverkas ju i Europa..

Trådskaparens budget räcker nog med tanke på att han har plasmaskärm som TV 😏 .. Har för mig att jag betalade 1695:- per st för mina för ett 1 sedan..

Dela på andra sajter

Trådskaparens budget räcker nog med tanke på att han har plasmaskärm som TV 😏 .. Har för mig att jag betalade 1695:- per st för mina för ett 1 sedan..

Det är väl onödigt att slänga ut mer pengar än nödvändigt? Ser ärligt talat inte fördelen med dendär burken jämfört med en mjukvarulösning. Snarare tvärt om.

Dela på andra sajter

En mjukvarulösning kräver att man ständigt är aktiv och allert och redigerar.. "burken" ställer man in en gång och glömmer sedan... Thats the different 😏 Glömm inte att jag sa att man ska placera "burken" mellan dator och högtalare (ljudsystem).

Dela på andra sajter

Vaddå kräver att man är alert och redigerar? Installera en plugg, ställ in den som du vill ha den och sen behöver du inte bry dig. Vad är skillnaden?

Läste du ens det inledande inlägget innan du svarade??? Det du rekomenderar kräver installation och konfiguration av mjukvara för en specifik ljuduppspelning/avkodning (Winamp/Wmp ect ect).. Den beskrivning jag ger ger blanka tusan i vilken mjukvaru-avkodning som sker.. Min lösning fokuserar sig på det uppspelade analoga ljudet och inte vilket format det är kodat i.. OK? 😉

Alltså för att sumera.. Min lösning fokuserar på det slutgilltiga analoga ljud som kommer att presenteras oavsett vilket digitalt format den urspungliga ljudkällan haft.. 😄

Redigerat av hegobald
Dela på andra sajter

Vaddå kräver att man är alert och redigerar? Installera en plugg, ställ in den som du vill ha den och sen behöver du inte bry dig. Vad är skillnaden?

Läste du ens det inledande inlägget innan du svarade??? Det du rekomenderar kräver installation och konfiguration av mjukvara för en specifik ljuduppspelning/avkodning (Winamp/Wmp ect ect).. Den beskrivning jag ger ger blanka tusan i vilken mjukvaru-avkodning som sker.. Min lösning fokuserar sig på det uppspelade analoga ljudet och inte vilket format det är kodat i.. OK? 😠

Alltså för att sumera.. Min lösning fokuserar på det slutgilltiga analoga ljud som kommer att presenteras oavsett vilket digitalt format den urspungliga ljudkällan haft.. 😄

Inte för att vara sån, Hegobald, fast jag är väl det ändå 😄 Håller med om att din lösning nog vore den bästa. Liknande förslag (dock utan exempel) har getts av både VacUm och IDF, men förkastats av trådskaparen pga budgeten längre ner i tråden..

Dela på andra sajter

Den beskrivning jag ger ger blanka tusan i vilken mjukvaru-avkodning som sker.. Min lösning fokuserar sig på det uppspelade analoga ljudet och inte vilket format det är kodat i.. OK? 😄

Pluggen är också oberoende av vilken kodning filen har. Dock funkar den bara till ett visst antal spelare, sant. Men eftersom de redan är bundna till att använda WMP så spelar det ju ingen roll. Det som spelar roll är att de betalar 1000kr mer för att ha en racklåda som de ska stuva undan nånstans och som inte ger någon fördel whatsoever i detta fallet.

I teorin håller jag med dig. Men man måste ju se till det specifika fallet.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.