Jump to content
Annons

Studio Projects B1 tycks vara kroniskt slutsåld


tbruce

Recommended Posts

Har haft siktet inställt på att köpa en Studio Projects B1, men den har ju varit slut överallt i minst två månader, kanske mer... affärerna har sagt att de ska få in nya men det har alltså inte hänt. Nu har t ex Thomann t o m strukit micken och hänvisar till att leverantören inte kunnat "leverera till ett acceptabelt datum".

Så, jag ger upp den, vad ska jag ha istället?

Kraven är typ:

  • Kondensatormick.
  • Den får inte kosta ett öre över 1 500 kr. (EDIT: helst runt 1 000)
  • Den ska finnas att få tag på med en gång. 🙂
  • Det ska helst ingå upphängning och puffskydd (eller det kanske det alltid gör?)

Jag ska framförallt använda den för att spela in sång, akustisk gitarr, samt kanske lite percussion.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Åååh, det tar emot att säga ordet... usch - Behringer, nu är det gjort - Behringer B1, som, om jag fattat det rätt, har samma membran som B2, fast bara ett i stället för två, och B2 är faktiskt ganska hyfsad fast det står Behringer på den... Drygt 1200:-

B2 är en av de få billiga Behringerprylar som jag vet faktiskt är någorlunda användbara. Och B1 har, som sagt, efter vad jag fattat det samma membran och bör vara OK. Värt att testa i alla fall.

ADK A51e är kanske ett möjligt alternativ, under tusenlappen. Har inte provat själv, men det finns ju tydligen de som gillar den.

edit: AKG Perception, ja, har hört gott om den men glömde i hastigheten... 🙂

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

vänta på att dom får in den, eller kolla med tyskland. Finns ingen mik i den prisklassen som är i närheten 😄

Men för ca sju veckor sen sa alla som jag frågade att de hade blivit lovade att få in nya inom två-tre veckor. Det har inte hänt än... 🙂 Jag måste ha micken så snart som möjligt, har flera saker som inte kan vänta mer nu, och det känns inget vidare att bara vänta på nåt som kanske aldrig kommer. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG Perception 100/200 lär vara bra: Musikbörsen

Vad betyder "MB deal"? Hur får man den till det priset?

Man handlar för minst 10'000:-

Näe... MB Deal är ju deras fantastiska pris... som ibland inte är så fantastiskt 😛

Så i det här fallet betyder det helt enkelt att rekommenderat pris är 1 795 men hos dem får man den för 1 295?

Otydlig märkning, blir väldigt förvirrande när det står "MB deal" bara på vissa varor... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, den är svår att få tag på. Du kan kolla med Claes här på forumet han kanske vet... jag har varit på väg att beställa den två gånger under det senaste året men den är alltid slut. Och nu är pengarna slut igen - jag lyckas alltid köpa något annat istället, köplusten är stark inom mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom faktiskt in hit idag för att posta om just Studio Projects B1.

Den 25:e september var jag på musikbörsen och skulle köpa en B1, men den var slut i hela landet, så jag tänkte att jag skulle importera den istället.

Den 26:e september iår var första gången som jag beställde någonting ifrån thomann, eftersom jag inte tidigare har velat importera.

Nu har jag fått vänta i ett par veckor, trots att deras leveranstid var "2-5 arbetsdagar".

De sa att jag skulle få gratis frakt i kompensation för att det nya leveransdatumet skulle bli den 24:e oktober istället, men nu har mina pengar redan dragits och jag har fått ett sms som bekräftar att min order är skickad. 🙂

Däremot fick jag inget kolli-id som jag kan spåra något paket med och dom från thomann har inte svarat på mina mejl sen i torsdags.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om dem just nu. Alla andra brukar tycka att de är så bra.

😕

EDIT: Fick precis nu mejl av dem med mitt kolli-id. Ska se om min mic finns med där 🙂

EDIT2: Hur kommer det sig att jag får den men inte du, OP?

Redigerat av Woxxy
Link to comment
Dela på andra sajter

B1:orna har varit slut i princip hela sommaren - och leveranserna har fördröjts på grund av att de måste modifieras till att följa RoHS-direktivet, med allt vad det innebär med materialbyte överallt...

Det kommer ett gäng B1:or i nästa vecka - MEN det är en mycket mindre sändning än vad som behövs till alla restorder som ligger, så hela sändningen är slutsåld innan den hinner landa. Nästa sändning (som kommer att vara väldigt många fler), kommer 3-4 veckor senare...

GoldenAge FC1 är nog i princip samma som TSM-kicen som nämndes - och annars finns även MXL V67, som också är helt ok.

I vanlig ordning, så rekommenderar jag att du lyssnar och jämför modellerna på min testsite... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ta en C1:a istället kanske?

Jag tycker att C1:an är sämre - trots att den är dyrare. Kanske snarare ta en ADK Hamburg i stället då - eller som sagts tidigare, Studio Projects B3 - om det kommer tillräckligt många sådana - för de har också varit bristvara ett tag...

Link to comment
Dela på andra sajter

ta en C1:a istället kanske?

Jag tycker att C1:an är sämre - trots att den är dyrare. Kanske snarare ta en ADK Hamburg i stället då - eller som sagts tidigare, Studio Projects B3 - om det kommer tillräckligt många sådana - för de har också varit bristvara ett tag...

Köpte min C1:a beggad , säljaren sprang väl direkt och köpte en B1:a istället 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ta en C1:a istället kanske?

Jag tycker att C1:an är sämre - trots att den är dyrare. Kanske snarare ta en ADK Hamburg i stället då - eller som sagts tidigare, Studio Projects B3 - om det kommer tillräckligt många sådana - för de har också varit bristvara ett tag...

Köpte min C1:a beggad , säljaren sprang väl direkt och köpte en B1:a istället 🙂

Det är ju naturligtvis en smaksak vilken man föredrar - men jag tycker personligen att C1 är lite för vass i diskanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla in MI7's sprillans nya agentur sE istället. verkar vara helt otroligt grymma mickar.

Instämmer. Ett par av sE-mikrofonerna har jag testat (bl a Gemini, som kort och gott är GRYM! 🙂 ) - och fler ska det förhoppningsvis kunna bli till den kommande omgången om ett par veckor...

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla in MI7's sprillans nya agentur sE istället. verkar vara helt otroligt grymma mickar.

Instämmer. Ett par av sE-mikrofonerna har jag testat (bl a Gemini, som kort och gott är GRYM! 😲 ) - och fler ska det förhoppningsvis kunna bli till den kommande omgången om ett par veckor...

jag har bara hört bra grejjer om dom!! är det inte så att fabriken sätter sitt namn på mickarna med, så dom vill ha lite bättre rykte... eller ngt liknande.. hörde ngt sånt..

jag funderar på att skaffa ett par stereopar av sE..får se vilka det blir!!!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla in MI7's sprillans nya agentur sE istället. verkar vara helt otroligt grymma mickar.

Instämmer. Ett par av sE-mikrofonerna har jag testat (bl a Gemini, som kort och gott är GRYM! 😄 ) - och fler ska det förhoppningsvis kunna bli till den kommande omgången om ett par veckor...

jag har bara hört bra grejjer om dom!! är det inte så att fabriken sätter sitt namn på mickarna med, så dom vill ha lite bättre rykte... eller ngt liknande.. hörde ngt sånt..

jag funderar på att skaffa ett par stereopar av sE..får se vilka det blir!!!! :rolleyes:

sE Electronics har slutat med OEM-tillverkning och tillverkar numera enbart sitt eget märke. Tidigare gjorde de som många andra kinesiska fabriker och lät beställaren trycka valfri logga på micarna om de köpte tillräckligt många, men nu har de koncentrerat sig mer på kvalitet än kvantitet - och kör därför enbart med sitt eget varumärke numera. 😉

De har också dragit igång en linje med absorbenter, som kommer att konkurrera med bl a Real Traps. Det märket heter Ghost och kommer snart att finnas tillgängligt i Sverige. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...