Jump to content
Annons

Långsam filöverföring!

Light Head

Recommended Posts

Hmm,, ibland blir man verkligen galen på datorerna!

Vad skall jag göra för att få upp överföringshastigheten via t.ex. messenger? Jag skickar senaste låten till polaren och det tar 1 timma att skicka 5mb... Om jag mailat samma fil tar det 3 minuter.

(ADSL 2400 ner, och 800 upp) D-link router/modem

Jag har testat att köra helt utan brandvägg. Både MS och Panda's.

Det är lika långsamt för mig att ta emot en fil.

Behöver hjälp med detta och har du något väldigt konkret att komma med så är jag mycket tacksam!

Medans ni grunnar på detta så skall jag försöka få hjälp från Glocalnet's support

Dela på andra sajter

Annons

Portar?

När jag skickar en fil så får jag upp en rubrik som säger ungefär "Om du upplever överföringen som långsam kan du kolla på MS hemsida..." Där står det ju inget som jag har haft hjälp av. Mest "Kolla så att kabeln är ansluten"

Dela på andra sajter

Jag har exakt samma problem som du, så jag mailade supporten. Såhär svarade dom:

Jag heter Mattias och jag beklagar sent svar. Om jag har förstått dig rätt har du problem med långsam filöverföring. Beklagar de besvär detta medför.

Vi tror att dina problem beror på din anslutning. Om MSN Messenger inte kan ansluta direkt till Internet från datorer eller nätverk bakom brandväggar eller NAT-enheter, kommer programmet att försöka ansluta med samma anslutningsinställningar som din standardwebbläsare använder. Om MSN Messenger ansluts på detta sätt, kan du bara skicka snabbmeddelanden och se vilka kontakter som är online.

För bästa prestanda och full tillgång till alla funktioner-inklusive filöverföring via MSN Messenger bör du konfigurera ev proxyserver på ett sådant sätt att din dator eller nätverk tillåts ansluta direkt till MSN Messengers servrar.

För snabbmeddelanden

1. Ställ in utgående TCP-anslutningar till port 1863 på proxyservrarna. (OBS ! om du inte har en proxyserver ska du inte göra dessa inställningar.)

2. Klicka på fliken Konton i dialogrutan Alternativ på Verktyg-menyn i huvudfönstret i Messenger.

3. Notera den information som begärs på fliken.

4. Ge alla nätverksanvändare den information och de instruktioner som de behöver för att korrekt konfigurera fliken Anslutningar i sina MSN Messenger-program.

5. Se till att det interna lokala nätverket har tillgång till DNS-servrarna så att namnen på externa värdar, t ex messenger.msn kan tolkas.

För filöverföring

1. Öppna så många TCP-portar som möjligt mellan 6891 och 6900. (men om du inte har en proxy server kan du inte göra dessa inställningar.)

2. Konfigurera TCP-portarna så att uttagen på en port är öppna under en längre tid.

Obs!

Om du använder en NAT-enhet (Network Address Translator), fungerar inte filöverföringen såvida du inte använder en Universal Plug and Play-NAT-enhet (UPnP NAT). Om du är osäker på vilken typ av NAT-enhet du har, bör du kontrollera saken hos din datortillverkare eller NAT-enhetsåterförsäljare.

Du kan skicka filer till andra användare som inte har en nätverksbrandvägg installerad.

Det finns ingen gräns för hur stora filer du kan överföra. Tänk dock på att en större fil tar längre tid att överföra än en liten. Filöverföringen kan även avbrytas om det förekommer anslutningsproblem.

Filöverföringen påverkas av följande:

- Filens storlek. Ju större filen är, desto längre tid tar det att överföra den.

- Onormalt hög Internet-trafik.

- Tekniska problem eller anslutningsproblem hos Internet-leverantören, avsändaren eller mottagaren.

Tack för att du använder MSN Messenger, tveka inte att höra av dig om du har vidare problem.

Med vänliga hälsningar,

Mattias

Windows Live Messenger support.

Dela på andra sajter

Bra att du fick ett svar och det verkar vara ett bra svar. Hjälpte det dig? Vad gjorde du??

Jag har pratat med Glocalnet och det var nästan så att jag blev irriterad! "Detta ligger inte inom vårt supportåtagande".... Men, tyckte jag jag har problem med FTP till min polare oxo, "Jaha,, kontakta honom då!"

Dela på andra sajter

Jag har också haft det där problemet och gjorde just som det stod att man skulle göra, men det gick inte alls.

Det jag gjorde var helt enkelt att jag gick och köpte en ny router, och aktiverade uPnP varpå allt fungerade smutt som attan!

Dela på andra sajter

Jag har också haft det där problemet och gjorde just som det stod att man skulle göra, men det gick inte alls.

Det jag gjorde var helt enkelt att jag gick och köpte en ny router, och aktiverade uPnP varpå allt fungerade smutt som attan!

Vilken router köpte du??? Jag har en D-link804-HV och ett D-link 300-t modem

Dela på andra sajter

borbas (oregistrerad)
För filöverföring

1. Öppna så många TCP-portar som möjligt mellan 6891 och 6900. (men om du inte har en proxy server kan du inte göra dessa inställningar.)

Är det inte bara att öppna/tilldela port 6891 till 6900 i routen till din dators interna ip?

D-link804-HV har UPnP, så egentligen behöver du bara aktivera den.

Dela på andra sajter

Bra att du fick ett svar och det verkar vara ett bra svar. Hjälpte det dig? Vad gjorde du??

Jag har pratat med Glocalnet och det var nästan så att jag blev irriterad! "Detta ligger inte inom vårt supportåtagande".... Men, tyckte jag jag har problem med FTP till min polare oxo, "Jaha,, kontakta honom då!"

Dock förstår jag GlocalNet det där handlar ju i 99.9% av fallen inte om något som de har gjort fel utan om något du har ställt in fel i din dator. Med största sannolikhet din router eller brandvägg.

Dela på andra sajter

så är det säkert, om man ser det ur driftshänseende, men ur mitt perspektiv som användare är det ju en annan sak...

Att supporten kan mäta spänningen på koppartråden är liksom rätt ointressant för någon att få status på, och dessutom att det skulle funka som "support" för användaren.

"Jag mäter spänningen och den är 100% som den skall, så det är hos dig felet ligger!"

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Jag hade samma problem men det självläkte faktiskt. De flesta av mina fel brukar göra det om man inte ger dem uppmärksamhet på ett tag.

Dela på andra sajter

borbas (oregistrerad)

Fast å andra sidan så är msn inget jag ger mycket för.

Har hänt att både jag och mina polare haft problem att skicka

grejjer mellan varandra. Då har vi korrekt inställda routers och har

kunnat skicka saker mellan oss utan problem innan.

Testat icq/irc

Ftp hade du testat ser jag nu i efterhand ><

Redigerat av borbas
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.