Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Med risk för att avslöja min okunnighet - hur gör man för att undersöka vilket bitdjup en ljudfil är inspelad i egentligen? Vi har tillgång till Samplitude och Audiacity.

Finns det några andra program eller pluggar som kan analysera det (och gärna andra tekniska aspekter) eller går det att göra i programmen?

Jag arbetar nämligen på ett arkiv där vi bl.a. håller på med migrering/digitalisering av ljud. Försöker utröna skillnaden i ljudkvalité mellan filer som spelats in i våra ljuddatorer och de som är inspelade i en vanlig "kontors-PC". Det är inspelat från samma ljudkälla - gamla kassettband i en högklassig kassettbandspelare. Vid subjektiv lyssning är skillnaden minimal, men de tekniska aspekterna är viktiga eftersom det ska vara arkivbeständigt och så nära originalet som möjligt, och måste vara inspelat i 32 bitar för framtidskompabilitet.

Annons
Postat

Ett enkelt sätt att kolla vilka egenskaper en ljudfil har är att (i Windows) högerklicka på filen och välja "Summary"-tabben. Du får då veta bitljup, samplerate, antal kanaler etc.

Samplitude, Audacity, Goldwave, Adobe Audition, Wavelab är alla program som du kan analysera ljudfiler i. Det finns mängder av liknande program!

Vad har ni för ljudkort i era "ljuddatorer"? Om ni spelar in på en vanlig "kontors-PC" - använder ni det inbyggda ljudkortet då ? De inbyggda är ofta av ganska usel kvalitet och bör undvikas i största möjligaste mån.

Inspelning i 32 bitar för framtidskompatibilitet?

* Jag är tveksam till att du hittar ett ljudkort (än mindre inbyggt) som klarar av att spela in i 32 bitars bitljup

* Det är lika framtidssäkert att spela in i 8, 16 eller 24 bitar.

* Dina kassettband har ett dynamikomfång som säkerliger understiger 16 bitar, vilket skulle göra det mer än tillräckligt. Men visst, har du plats över kan du spela in i 24 bitar.

drloop (oregistrerad)
Postat

I windows kan du titta på egenskaper på filen (properties i engelsk version) där får du reda på kHz och bitar.

Angående lyssning så är det väldigt avgörande vilka högtalare som används.

I datorhögtalare är oftast för dåliga för att man skall höra en tydlig skillnad.

Är det någurlunda bra ljudkort i kontorsPCerna så lär man inte höra någon större skillnad även med bra lyssning.

Skulle vilja påstå att det nog är omöjligt att höra skillnad mellan ett bättre Creative och ett "musikljudkort".

32 bitar känns inte nödvändigt, det tar 100% mer plats än 16bitar. Jag skulle satsa på 24 bitar men som sagt ni har ett längre scope så fan vet.

Postat

Jag förstår inte varför 32 bitar skulle göra inspelningarna mer "framtidskompatibla". Om ett par år kanske alla spelar in i 64 bitar, och då hade det kvittat om ni spelar in i 16, 24 eller 32 bitar. Eftersom ljudkorten generellt max spelar in i 24 bitar (ja, du kan ställa in till 32, men den enda skillnaden blir att det tar mer plats på diskarna) så tycker jag gott och väl det räcker för er. Ljudprogram i framtiden kommer garanterat stödja alla bitdjup precis som dom gör nu (och skulle dom inte göra det om 100 år så kommer det säkert finnas konverterare).

Postat

Det finns olika analysverktyg i Wavelab annars - bl a där man kontinuerligt kan se hur många bitar som används, som en VU-mätare för bitdjupet...

Om det är viktigt att kunna kontrollera ljudkvaliteten, så säger det ju inte särskilt mycket om man bara tittar på vilket bitdjup en ljudfil är inspelad med. Det är ju samma info som syns i filinformationen om dynamiken är 4, 12 eller 16 bits i en 16-bits ljudfil...

För att det ska hålla bästa kvalitet, så spara det som datafiler på CD- eller DVD-skivor (om det inte är så, att det ska ligga kvar på hårddisk förstås...) - INTE som audiofiler...

Postat

Tackar för alla svar! =)

>Ett enkelt sätt att kolla vilka egenskaper en ljudfil har är att (i Windows) >högerklicka på filen och välja "Summary"-tabben. Du får då veta bitljup, >samplerate, antal kanaler etc.

Konstigt, jag får bara upp "det finns inga sammanfattningsegenskaper tillgängliga för de markerade källobjekten" vid avancerat, och ställer jag in enkelt så står det inget alls. Någon inställning som jag missat?

>Vad har ni för ljudkort i era "ljuddatorer"?

Ljuddatorerna har Lynx One och DIGI Rme 96/8 Pad. Testfilen är inspelad på DIGI kortet. Det inbyggda kortet är ett Realtek AC97 .

>Jag förstår inte varför 32 bitar skulle göra inspelningarna mer "framtidskompatibla".

Angående 32 bitar så får jag rätta mig själv - vi spelar in i 32 bitar, men sparar efter lätt redigering/normalisering i 24 + en kopia för lyssning i 16 . Att spara i 32 bitar är overkill, håller med.

När jag jämför ljudkurvorna så verkar det som att samplingsfrekvensen skiljer sig mellan filerna, vilket förvånar mig lite eftersom vi använder 44,1 även på ljuddatorerna. Det borde väl ändå det inbyggda klara?

Hmm, vid närmare lyssning och några ovetenskapliga blindtest, så märk faktiskt en subtil skillnad i ljudet. DIGI kortets inspelning är på något sätt klarare. Men, som sagt, subtilt och kan bero på annat än ljudkortet.

>För att det ska hålla bästa kvalitet, så spara det som datafiler på CD- eller DVD->skivor (om det inte är så, att det ska ligga kvar på hårddisk förstås...) - INTE >som audiofiler...

Jo, filerna sparas på server, och en lyssningskopia bränns på cd.

>Det finns olika analysverktyg i Wavelab annars - bl a där man kontinuerligt kan >se hur många bitar som används, som en VU-mätare för bitdjupet...

Ok, intressant. Ska ladda ner en trial/demo av wavelab och se om det kan hjälpa till.

Tack återigen!

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Jobbar du på TPB eller Arkivet för Ljud & Bild? 😄

Postat
Jobbar du på TPB eller Arkivet för Ljud & Bild?  😆

Inget av det - Dialekt, Ortnamns och Folkminnes Arkivet i Umeå (DAUM) jobbar jag på. Det är roligare än vad det låter. 😄

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Jobbar du på TPB eller Arkivet för Ljud & Bild?  😉

Inget av det - Dialekt, Ortnamns och Folkminnes Arkivet i Umeå (DAUM) jobbar jag på. Det är roligare än vad det låter. 😲

Aha!

har hört talas om det tror jag.

Bevarande av dialekter som riskerar dö ut helt enkelt?

Postat
Jobbar du på TPB eller Arkivet för Ljud & Bild?  😉

Inget av det - Dialekt, Ortnamns och Folkminnes Arkivet i Umeå (DAUM) jobbar jag på. Det är roligare än vad det låter. 😲

Aha!

Dialekter, men också folkminnen - alltså även folkmusik och berättelser osv. Det man brukar kalla det immateriella kulturavet. Är en del av den statliga myndighet som numera heter Institutionen för språk och folkminnen.

I just det här fallet handlar det om ett gäng lådor proppfulla med kassettband med fiolmusik som en spelman härifrån Västerbotten spelat in hemma, men också sånt han spelat in från radio och på stämmor. Eftersom ljuddatorerna är upptagna med annat så föddes idén om att kunna digitalisera kassetterna vid vanliga datorer. Eventuellt får vi köpa in ett nytt ljudkort för ändamålet...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Man bör väl kunna mäta bitdjupet på riktigt på en WAV-fil. Alltså inte att läsa ur filens format vad det borde vara, utan vad det egentligen är. Helt enkelt att mäta dynamiken i filen. Går det ej?

Postat
Ljuddatorerna har Lynx One och DIGI Rme 96/8 Pad.  Testfilen är inspelad på DIGI kortet. Det inbyggda kortet är ett Realtek AC97 .

Angående 32 bitar så får jag rätta mig själv - vi spelar in i 32 bitar, men sparar efter lätt redigering/normalisering i 24 + en kopia för lyssning i 16 .

Inget utav de korten har bättre A/D än 24 bitar, dvs även om du på något sätt kan ange att du vill spela in i "32-bits" så får du inte bättre än 24 ändå. Så ställ in 24 direkt istället.

När jag jämför ljudkurvorna så verkar det som att samplingsfrekvensen skiljer sig mellan filerna, vilket förvånar mig lite eftersom vi använder 44,1 även på ljuddatorerna. Det borde väl ändå det inbyggda klara?

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Vissa ljudkort kan iofs bara spela in i 48kHz. Kan du lägga upp de två filerna på någon server (egen eller sendthisfile etc)?

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Jobbar du på TPB eller Arkivet för Ljud & Bild?  😎

Inget av det - Dialekt, Ortnamns och Folkminnes Arkivet i Umeå (DAUM) jobbar jag på. Det är roligare än vad det låter. 😉

Aha!

Dialekter, men också folkminnen - alltså även folkmusik och berättelser osv. Det man brukar kalla det immateriella kulturavet. Är en del av den statliga myndighet som numera heter Institutionen för språk och folkminnen.

I just det här fallet handlar det om ett gäng lådor proppfulla med kassettband med fiolmusik som en spelman härifrån Västerbotten spelat in hemma, men också sånt han spelat in från radio och på stämmor. Eftersom ljuddatorerna är upptagna med annat så föddes idén om att kunna digitalisera kassetterna vid vanliga datorer. Eventuellt får vi köpa in ett nytt ljudkort för ändamålet...

Lättast vore väl nå hyfsat USB-ljudkort.

Jag tror iofs inte kvalitetsskillnaden blir märkbar med tanke på ursprungskällan o innehåll. Största felkällan är ju ändå kassetterna. Antar att det inte är optimalt inspelat helöler från början 😎

Postat
Man bör väl kunna mäta bitdjupet på riktigt på en WAV-fil. Alltså inte att läsa ur filens format vad det borde vara, utan vad det egentligen är. Helt enkelt att mäta dynamiken i filen. Går det ej?

Jo Claes flaggade för att Wavelab verkar ha något åt det hållet. Håller på att testa det just nu...

Inget utav de korten har bättre A/D än 24 bitar,.

Ja det har du ju rätt i ser jag nu. Det här är en metod som är framtagen för länge sen som jag inte ifrågasatt...ska kolla upp vad det beror på att man "ska" spela in i 32 bit float. Det borde ju vara tillräckligt att spela in i 24 direkt i så fall.

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Vissa ljudkort kan iofs bara spela in i 48kHz. Kan du lägga upp de två filerna på någon server (egen eller sendthisfile etc)?

Det kan jag tyvärr inte göra eftersom det än så länge är skyddat material. Men när man jämför enskilda grafiska partier i enveloperna så verkar det som om ljudet i ljuddatorns inspelning är avläst oftare - det händer mer i kurvorna, helt enkelt. Trots att båda filerna ska vara inspelade i 44,1. Skillnaderna kan naturligtvis bero på andra saker också.

Lättast vore väl nå hyfsat USB-ljudkort.

Jag tror iofs inte kvalitetsskillnaden blir märkbar med tanke på ursprungskällan o innehåll.

Mja, liiite märks det allt skillnad, som tidigare nämnt. Trodde först att jag inbillade mig eftersom jag visste vilken som var "bättre", men jag gjorde några blindtest med folk på kontoret och det var rätt entydigt - klarare, mer klangfullt/övertonsrikt ljud i ljuddatorns inspelning. Så det lutar det att övertala ledningen att inskaffa ett USB-ljudkort (alla datorer har inte fw) som man kan flytta mellan datorer då digitalisering görs utanför ljuddatorerna. Så, har någon några tips på kort med bra AD-omvandlare, USB, minst två ingångar (eller en stereo-in) och lågt pris? Processorbelastning, latency och sånt är fullkommligt oviktigt i sammanhanget. Priset kan däremot spela roll - så billigt som möjligt är bra.

Tack igen för alla svar! 😏

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Tror Behringer har nåt sånt billigt USB kort.

Måste ju vara bättre än det inbyggda iaf. 😏

Postat (redigerat)

Kollade tvärt på M-audio och EMU och dom borde ju vara bättre än det inbyggda ljudkortet du har i datorn. Hittade M-Audio MobilePre USB och EMU 0202 USB 2.0 de kostar 1400 respektive 1280 på Thomann.de.

*edit* MobilePre USB borde passa bäst för dig då det har två xlringångar, två balanserade teleingångar och en stereoingång.

*edit 2* Såg att M-audio kortet bara kunde spela in i 16 bitar. Emu kortet däremot kan köra 24-bitar.

Redigerat av Bone

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.