Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare, tĂ€nkte göra ett skolarbete om hur musik folk snackar och vilka förkortningar/Utryck det finns inom musiken, bĂ„de i daotrbaserad och vanligt 😳.

SÄ hjÀlp mig, ganska svÄrt att komma pÄ allt sjÀlv. Ni ska alltsÄ inte glra det utan bara ge förslag pÄ ord/Begrepp jag kan anvÀnda/Förklara.

Ps. om sĂ„ önskas sĂ„ kan jag publicera arbete pĂ„ internet. Arbete kommer att rikta sig för dummies men ochsĂ„ gĂ„ in pĂ„ lite mer avancerad grejjor 😉

// Tacksam för hjĂ€lp - Sebbe 😼

Edit: lÀnkar till bra hemsidor uppskattas ocksÄ.

Redigerat av Nexustwins
Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

AB

Postat

AC/DC (fast Àr nog mer fysik, eller mer musik, eller mer fysik, eller beror pÄ vilken du gillar av dem)

Postat

Latens = Fördröjning

arr = arrangera, arrangemang

plugg = mjukvarubaserat musikinstrument

MIDI-keyboard = klaviatur som man kan koppla in till datorn (om den har ett midi-interface)

MIDI-interface = (HÄrdvaru) GrÀnssnitt som möjliggör inkoppling av MIDI-instrument

Postat (redigerat)
D n' B kanske? (Drum n bass) R n' B? (Vad det nu stĂ„r för 😆)

Rythm and blues? D nÂŽB... Trodde jag betydde Dumb and Bald. DĂ€r ser man. 😄

Annars finns det ju en hel massa uttryck; koks, groupie, gig, cola, roddare, monitorlÄda, limo eller varför inte snö.

Redigerat av Dark Of Light
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

DOL?

Postat (redigerat)

DAW, WAV, VST, Rewire, mastering, mixning, samples, bitrate, samplerate, sinusvÄgform, fantommatning, gain, EQ, cutoff-filter, resonans, kompressor, monitor, MIDI, reverb, chorus, delay, latency, distortion ..

Redigerat av D Vibe
Postat

Attack, decay, accent, velocity, modwheel, FM-syntes, granulÀrsyntes, vektorsyntes, analogsyntes, virtuell analogsyntes, LFO, VCO, VCF, arpeggiator ...

Postat

Ringmodulation, envelope, punch in/out, dynamisk mikrofon, PZM-mikrofon, kondensatormikrofon, stormembrans- och smÄmembransmikrofoner ...

Postat

dB, Hz, Khz, bit, frekvens, disonans, ton, tonsteg, akustik, pascal, dsp, floatingpoint, vÀrme, nÀrhet, svÀng, skÀrm, signalförhÄllande, SC, HB, ide, ata, njure, Ätta, kula, kondesator, dynamisk, dynamik, kompression, limitering, peak, notch, shelf, cut, dip, mixa, band, retro, analogt, digitalt, tinnitus, xlr, tele, balanserat, obalansersat, fas, tröskelvÀrde, attack, release, ratio, sync, wordclock, bmp

Vill du ha fler?

Postat

Har kollat lite sjÀlv - nÀr det kommer till det vanliga alltsÄ.

Det Ă€r vĂ€ldigt olika inom grupper som anvĂ€nder sig av olika benĂ€mningar för instrument o sĂ„dant. Ex: Gitarr - gura - gurka - brĂ€da eller sĂ„ng - yla - vrĂ„la - gasta. Varför har jag pysslat med sĂ„dant? Jo för jag har jobbat med nĂ„gra band och det var intressant att se att de pratade om samma saker men de förstod inte varran ibland. Ta t ex takt rĂ€kning - dĂ€r vissa körde med "rundor" - "Öhh vi tar partiet i 4 rundor Ă„ sen gĂ„r vi in pĂ„ reffen" - rundor kunde vara 4 takter, 8 takter och ibland Ă€ven 16 takter. LikasĂ„ blev jag lite stĂ€lld nĂ€r de ville lĂ„na gurkan *klistra in ditt eget homofobi-skĂ€mt hĂ€r*

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.