frusciante (oregistrerad) Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Hej. Hade tänkt börja spela in lite hemma. Har ett 2 år gammalt Audiotrak Maya 44 ljudkort som jag köpte av en polare och senaste cubase. Hade tänkt mest akustisk gitarr och sång, men vill även kunna micka upp elgitarrförstärkaren. Vilken mick för runt 1000-lappen rekomenderas? har blivit rekomenderad ADK a51e på musikbörsen för 999, läste mycket bra om ADK a51st som de nu säljer på jam för 795 kr! kostar runt 2999 överallt annars så... de har även bra pris på Röde NT3 på jam, 1295 kr. vilken ska jag välja med tanke på mitt ljudkort osv? behövs något mer? ljudkortet har ju fantommatning men har för mig att det var på 12V bara o de flesta mickar kräver väl 48? eller funkar det ändå? tpf! 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Eftersom GoldenAge (distributören för ADK) inte säljer A51ST längre, så kanske det är sista exemplaret som finns på lager hos JAM, som säljs till det priset? Den är i alla fall ett riktigt fynd för 795:- ! Den ska ha 48V fantommatning, så om det inte finns mer än 12V från ljudkortet, behöver du en preamp också... Det funkar troligen ändå, men det är stor risk att du får sämre ljud på grund av den lägre spänningen. Du kan gärna hämta ljudexempel på min testsite och jämföra de du är intresserad av. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Skulle lätt pröjsa 795 för den.... Eller..hmm...inte, den är jäääättedållig 😛 ...vilken butik var det förresten *host* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
arhall Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Begagnade.... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frusciante (oregistrerad) Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 haha... något tips på en bra mick-preamp då? tänk på att jag är fattig 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Studio Projects VTB-1 är den billigaste preamp jag skulle vilja rekommendera. Listpriset är 1500:- för den. Det finns billigare - men då är de också billigare på alla andra sätt än till kostnaden också... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellhoff Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Ja alltså. Skall du spela in akustisk gitarr och sång är det en kondensatormick som gäller, jag rekommenderar gärna ADK A51e, den har gjort mig helnöjd. Det blir ett sjysst grundljud och jag tycker det är lätt att behandla för att få det att låta som jag vill ha det. Vad gäller gitarrstärkare är jag inte allt för förtjust i att micka upp med kondensatormick, om jag inte vill ha den som rumsmick. Frågan är om du inte skulle köpa dig den kära gamla klassikerna Shure SM57. Den kan du spela in såväl akustisk gitarr som sång och gitarrstärkare med. Möjligen att du inte får samma djup i sången som med en kondingmick, men den är jävligt fin även om den är uttjatad 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.