Jump to content
Annons

Sång effekt


Newsec

Recommended Posts

Annons

LoL kanske...

Lånat från Jamma.nu

Sv: Growla?

[...]

Däremot är duktiga growlare inte alls lika noga med att påpeka hur man ska göra för att få till det på ett bra sätt. Vilket nog beror på att det är så svårt att förklara. Samtidigt kanske det är än mer personligt när man growlar jämfört med vanlig sång. Hur halsens(och resten av luftvägarnas) anatomi ser ut från person till person menar jag.

Men jag tror dock det finns vissa likheter mellan att sjunga vanligt och att growla. Speciellt med att hitta kraft i magen och använda luften på ett effektivt sätt. Så jag tror faktiskt att det kan vara vettigt för en growlare att ta vanliga sånglektioner vilket jag gjort och det känns faktiskt som om jag fattar min röst en aning bättre efter det.

[...]

blodsmak i munnen...men då är det bara att lägga av ögona bums och fortsätta dagen efter. Detta är ruskigt irriterande då jag känner folk som är riktigt bra på att låta brutala men som inte känner ett skit i halsen.

Tidigare har det varit när jag har varit nära att kräkas det låter bäst. Då var tekniken att först leta efter magstödet utan att egentligen ta i så mycket. Sen letade jag rätt på "growleffekten" så långt ner i halsen som möjligt. När jag hittade den tog jag sedan i maximalt och det blev skitbra=mörkt och brutalt. Detta resulterade dock i att jag led av nära kräkupplevelser hela tiden. Fast i övrigt kändes det som att det inte slet alls mycket på stämbanden. Men som sagt fungerade inte denna teknik senast.

En genväg till ett bra growlljud är ju helt klart att dubba growlet (alltså spela in samma sång två gånger på två olika spår). Detta har jag bara gjort en gång för det känns fegt. Men i brist på tid gjorde jag så för att få det överstökat snabbt. Alltså, det brukar ta en jäkla tid för mig att hitta fram till ett brutalt growl. Så därför valde jag att dubba för det som innan dubben lät piss i jämförelse med hur det lät efter blev riktigt brutalt, som natt och dag. Hur som helst gäller det då att sjunga tight som attans och sedan inte panorera ut sången för mycket...det ska ju helst inte höras att det är dubbat. För det kan låta väldigt töntigt. Men det blir lite fetare om man panorerar ut det en aning.

Nåväl hoppas folk orkar läsa detta långa inlägg.

Growla lugnt i sommar!

Mvh,

Jake - Athela (finns här på jamma)

Om inte annat....

Öva här....

😉🙂

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken sorts sång är du intresserad av. Sång á la Maiden, Metallica, In Flames, Pantera... ? De finns liksom många olika stilar.

Om du inte vill skrika sönder rösten får du lära dig skrika på ett "bra" sätt så att inte rösten spricker. Skrika behöver du dock göra... annars blir det riktigt, riktigt tråkigt.

Uveckla gärna vad du söker för ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...