Jump to content
Annons

Frågor som alla kan svara på. VIKTIGT!


Dead Mahmod (oregistrerad)

Recommended Posts

Dead Mahmod (oregistrerad)

JAG UPPSKATTAR ALLA SOM LÄSER DETTA. Jag skulle vilja fråga några frågor och uppskattar ifall ni som ser detta kan svara på de här frågarna spontant (d.v.s. bara säg det du vet/tycker/har i huvet), eftersom det är jätte viktigt för mig. Skriv gärna kön och ålder. (OBS! spelar ingen roll ifall du vet lite eller inte har nån aning, skriv de bara).

1.Vad vet du om Ramadan och vad det innebär då? (Ifall du vet, så kan du jätte gärna svara på de nedstående frågorna)

1a.Betyder Ramadan nånting alls för dig?

1b.Vad tycker du om fastan i Ramadan? (ifall du vet vad det innebär då)

1c.Skulle du vilja fasta?

1d.Har du någon gång gjort nåt sådant som att fasta?

2.Vad säger religionen Islam till dig väldigt spontant?

3.Vad skulle du vilja ändra i Världen/Sveriga/din nuvarande stad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför är detta viktigt? Kanske misstar jag mig grovt, men jag ser inte kopplingen till musik och vad det ska användas till (därmed varför det är viktigt). Tills vidare flyttar jag tråden till Utanför ämnet. Korrigera mig via Personligt meddelande om jag har fel.

Innan tråden eventuellt fylls på, svara endast på frågorna och håll eventuell debatt utanför denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

1. En fastemånad för muslimer med tillhörande regler.

1a. Inget alls.

1b. Det är fint det här med att vara extra vänlig och så, fast det tycker jag man kan vara hela tiden.

1c. Nej.

1d. Nej.

2. män i skägg, konflikter och krig.

3. Att alla plötsligt tappade sitt intresse för makt & pengar och att det istället blev lika häftigt att hjälpa varandra och sig själv att ha kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

xzeet (oregistrerad)

1. Fastemånad för muslimer då man även bör ge allmosor åt fattiga och vara allmänt snäll. Infaller inte vid samma tidpunkt varje år, införd av profeten Muhammed för att man ska känna hur det är att vara fattig.

1a. Nä, äta bör man annars dör man...

1b. Känns rätt dåligt, det är ju farligt för kroppen att fasta

1c. Nej

1d. Ja, under ramadan 2003 provade jag en dag, det var rätt jobbigt och kändes väldigt onödigt

2. Precis som alla andra religioner. Det är sagor som är till för att lära folk vad som är rätt och fel (dvs vad de som skrev boken tyckte var rätt och fel)

3. Jag skulle vilja att arbetarna tog kontroll över sina arbetsplatser

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Bl.a. en fasta som påstås rena kroppen.

1a. Inte mer än att jag inte skulle palla en dag av det själv.

1b. Se 1a.

1c. Se 1a.

1d. Se 1a.

2. En religion som vilken annan; det finns extremister inom alla religoner. Tyvärr är det de som syns mest.

Tyvärr också, måste jag säga, att det är till synes en väldigt kvinnoförnedrande religion.

3. Att folk kunde lära sig respektera varandra.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

1.Vad vet du om Ramadan och vad det innebär då? - Muslimers fastemånad. Man äter/dricker inte är det är ljust.

1a.Betyder Ramadan nånting alls för dig? - Nej.

1b.Vad tycker du om fastan i Ramadan? - Jag tycker inte särskilt mycket. Så länge ingen dör av det så är jag nöjd. 😠

1c.Skulle du vilja fasta? - Nej, det skulle jag inte.

1d.Har du någon gång gjort nåt sådant som att fasta? - Nej, det kan jag inte påstå.

2.Vad säger religionen Islam till dig väldigt spontant? - Jag gick i skolan i sex år med två stycken muslimer och väldigt spontant såhär så tänker jag "inget griskött" 😄

3.Vad skulle du vilja ändra i Världen/Sveriga/din nuvarande stad? - Massor! Miljön, fred och svält till exempel 😛

/En 15-årig pojkspoling 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

1.Vad vet du om Ramadan och vad det innebär då? (Ifall du vet, så kan du jätte gärna svara på de nedstående frågorna) - vet rätt mycket om det, intressant fenomen som har en intressant historia.

1a.Betyder Ramadan nånting alls för dig? - Inte direkt, men när folk omkring mig fastar och är lite extra snälla blir jag positivt påverkad.

1b.Vad tycker du om fastan i Ramadan? (ifall du vet vad det innebär då) medicinskt sett är det inte farlig så länge du inte är sjuk, gammal, ska resa och då får man ju också bryta fastan. Tycker att det är en fin symbolik bakom det men hamnar ofta i diskussion med folk som påstår att det fysiologist "rensar" kroppen

1c.Skulle du vilja fasta? nej, det skulle förstöra min träning och det är inte min tro

1d.Har du någon gång gjort nåt sådant som att fasta? det beror på vad du menar. ibland orkar jag inte laga mat på en hel dag. annars försöker jag att fylla varje dag med glädje för mig själv och min omgivning 🙁

2.Vad säger religionen Islam till dig väldigt spontant? Totalt missförstådd och utnyttjad religion, men det är ju alla religioner mer eller mindre.

3.Vad skulle du vilja ändra i Världen/Sveriga/din nuvarande stad? -Med hänsyn till ämnet skulle jag vilja sudda ut den negativism som uppstått framförallt i samband med islam och judendomen. Skulle vilja att folk skulle sluta dömma sina medmänniskor utan att känna dem. Skulle vilja att Rasismen försvann ur (dansk) politik och att svenska folkpartiet skulle sluta flörta med sveriges okunniga smygrasister. Skulle vilja att vi slutade tjäna pengar på krig och andra människors elände. Otroligt banalt sagt men väldigt ärligt

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det är en fastemånad som används inom Islam.

1a. Nej

1b. Beror på hur hårt man "håller" på det. Så länge reglerna är till för människan och inte tvärtom så bryr jag mig inte om ifall andra fastar.

1c. Nej, verkar rätt onödigt att sätta kroppens biologiska funktioner ur balans

1d. Nej

2. Väldigt kluven. Det finns bra och dåliga saker med alla religioner. Men reaktionerna på muhammedbilderna gjorde mig ganska förvånad. Ecce homo, Davinci-koden osv har då inte lett till några upplopp från kristendomens sida.

3. Skulle vilja reformera läkemedelsbranschen. Läkemedelspatent avskaffas, forskning av nya läkemedel handlas upp av nån global organisation (t ex FN), och recepten får sedan utnyttjas av alla som vill framställa medicin. Vill nån annan forska fram nya läkemedel är det förstås okej men får då stå ut med att andra kan kopiera resultatet. Läkemedelspatent är ett av dagens största övergrepp av I-länderna på U-länderna och skördar otroligt många dödsoffer.

4. Maskulin, 25

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
1.Vad vet du om Ramadan och vad det innebär då?

Man fastar. Jag vet inte varför, men kanske man blir pur och ren?

1a.Betyder Ramadan nånting alls för dig?

Potentiell lugn period i mellanöstern.

1b.Vad tycker du om fastan i Ramadan? (ifall du vet vad det innebär då)

Man fastar om man vill. Det finns bättre orsaker att vara utan mat än Ramadan.

1c.Skulle du vilja fasta?

Visst, ett kilo bort skulle inte skada. Av adnra orsaker, nej.

1d.Har du någon gång gjort nåt sådant som att fasta?

Nej.

2.Vad säger religionen Islam till dig väldigt spontant?

Man får säga vad man vill och tycker om allt annat i världen, utom Islam, för då dör man.

3.Vad skulle du vilja ändra i Världen/Sveriga/din nuvarande stad?

Jag skulle gärna se flere kompromisser för det allmänna goda.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
JAG UPPSKATTAR ALLA SOM LÄSER DETTA. Jag skulle vilja fråga några frågor och uppskattar ifall ni som ser detta kan svara på de här frågarna spontant (d.v.s. bara säg det du vet/tycker/har i huvet), eftersom det är jätte viktigt för mig. Skriv gärna kön och ålder. (OBS! spelar ingen roll ifall du vet lite eller inte har nån aning, skriv de bara).

1.Vad vet du om Ramadan och vad det innebär då? (Ifall du vet, så kan du jätte gärna svara på de nedstående frågorna)

1a.Betyder Ramadan nånting alls för dig?

1b.Vad tycker du om fastan i Ramadan? (ifall du vet vad det innebär då)

1c.Skulle du vilja fasta?

1d.Har du någon gång gjort nåt sådant som att fasta?

2.Vad säger religionen Islam till dig väldigt spontant?

3.Vad skulle du vilja ändra i Världen/Sveriga/din nuvarande stad?

Hej!

1) Ramadan är heligt. Det är en fasteperiod inom åtminstone Islam. Men egentligen är det ingen fasta, för man äter efter ett visst klockslag på kvällen och då kan man till och med frossa! Dricka vet jag inte när man gör, men jag tror det är tillåtet även på dagtid i viss mån i alla fall.

1a) Ramadan betyder att fler personer är frånvarande på arbetet, eftersom en del inte orkar gå dit då, eller också är det så att Ramadan inte tillåter arbete - de tar alltså ut sin semester då?! Därmed finns det mer arbete att utföra för de som orkar.

1b) Fastan i Ramadan är en aning överdriven (se svaret på fråga 1). Min storebror har varit i Ramadan hela sitt liv kan man säga - för det är så han alltid har ätit (och druckit), och han är 48...

1c) Vill och vill, det kan vara nödvändigt ibland.

1d) Ja, det kan man gott säga. När det inte funnits någon mat, utan bara vettskrämda silverfiskar, använd handtvål och brun farin i skafferiet... Men det är väl mer svält och inte så mycket fasta?

2) Islam är en religion och de pratar inte. Människor talar däremot. En del människor inom islam som talar till mig anser att islam inte är en så sträng religion som det många gånger framstår som att det är, inte minst i media. Däremot verkar icke-muslimer i allmänhet anse att den religionen är både förlegad, strängt hänsynslös och farlig. Själv anser jag att den inte är lika sträng som ortodox katolicism, men kanske nästan.

3) Oj! Mycket skulle jag vilja förändra, såväl i Sverige och världen som i min stad. Var jag Gud skulle jag göra alla till goda människor, utrota alla sjukdomar och all otur.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG UPPSKATTAR ALLA SOM LÄSER DETTA. Jag skulle vilja fråga några frågor och uppskattar  ifall ni som ser detta kan svara på de här frågarna spontant (d.v.s. bara säg det du vet/tycker/har i huvet), eftersom det är jätte viktigt för mig. Skriv gärna kön och ålder. (OBS! spelar ingen roll ifall du vet lite eller inte har nån aning, skriv de bara).

Jag är en kille på snart 42 år.

1.Vad vet du om Ramadan och vad det innebär då? (Ifall du vet, så kan du jätte gärna svara på de nedstående frågorna)

Det enda jag vet är att det är muslimernas fastemånad. Varför det har kommit till och till vilket syfte har jag däremot inte en aning om.

1a.Betyder Ramadan nånting alls för dig?

Inte ett dugg - se föregående svar.

1b.Vad tycker du om fastan i Ramadan? (ifall du vet vad det innebär då)

Ingen åsikt - utom att det verkar lite överdramatiserat att kalla det för fasta, när man får äta hur mycket som helst efter mörkrets inbrott... 😉

1c.Skulle du vilja fasta?

Inte en chans!

1d.Har du någon gång gjort nåt sådant som att fasta?

Nix - och kommer inte att göra det heller.

2.Vad säger religionen Islam till dig väldigt spontant?

I likhet med alla andra religioner, så orsakar den motsättningar mellan människor - bara för att folk tror på olika gudar (speciellt som ingen av dessa gudar någonsin har existerat, utom i människors fantasi...). Kanske är det inte alltid religionerna i sig som orsakar krig, utan snarare folk som talar i religionens namn - men jag ser Islam som den religion som är minst tolerant (tätt följd av Judendom, Kristendom och Katolicism...) mot de som bekänner sig till andra religioner.

För tydlighetens skull ska jag kanske säga att det inte finns någon religion alls som är trovärdig enligt min mening. Det är alltså inte bara Islam jag är kritisk mot - utan alla som kommer med en färdig paketlösning som inte får ifrågasättas (dvs samtliga religioner...).

3.Vad skulle du vilja ändra i Världen/Sveriga/din nuvarande stad?

Jag hade gärna sett ett världsomfattande samarbete mellan samtliga länder, för att få slut på alla krig. Sådant kostar så ofantligt mycket både när det gäller mänskligt lidande och när det gäller pengar, att det borde vara första prioritet för alla. Nästa sak är att alla människor i världen skulle ha rätt till utbildning som inte är styrd av religiösa eller politiska förtecken, utan som är opartisk och lär eleverna att tänka själva i stället för att bara godta det som serveras. Religionerna gör det tyvärr inte lättare att nå dit - varken när det gäller krig eller skola... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1.Vad vet du om Ramadan och vad det innebär då? Inte mycket med vet vad det är

1a.Betyder Ramadan nånting alls för dig? Nope

1b.Vad tycker du om fastan i Ramadan? (ifall du vet vad det innebär då) No comments

1c.Skulle du vilja fasta? Nope

1d.Har du någon gång gjort nåt sådant som att fasta? Nope

2.Vad säger religionen Islam till dig väldigt spontant? Inte mycket , Allah och allt annat tjafs..Personligen är jag Trogen Ateist

3.Vad skulle du vilja ändra i Världen/Sveriga/din nuvarande stad? Mycket men ser inte detta som rätt forum att göra det i..

Har i övrigt svårt att se VAD DET ÄR SOM ÄR SÅ VIKTIGT I DINA FRÅGOR.

Detta är ett forum om musik,musikproduktion och allt annat som har med musik och göra och dina VIKTIGA frågor saknar betydelse här.

Och i och med att detta är din första och troligtvis ENDA post här ser jag ännu mindre relevans i denna tråd.

Visst alla har rätt till åsikter och så vidare MEN ärligt ADMIN vad har denna tråd att göra på detta forum ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...