Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Skall inhandla en iMac 20"Dual Core 2 Duo som jag hade tänkt att använda i musikproduktion.

Är det värt att lägga 5-6 tusingar extra för att få 3Gb Ram istället för 2?

🙂

Annons
Postat

Nej det skulle jag säga att det generellt inte är. Beror ju givetvis på vad du ska göra med den. Men 2GB räcker väldigt långt.

Skulle du få för dig att du behöver mer minne så är det billigare att köpa nån annanstans.

Postat
Det går faktiskt att trycka i 4gb i en ny core 2 duo iMac. Apple hävdar motsatsen, men det funkar.

Sen så är ju apple rätt bra på att ta betalt för minne... 🙂

Är det värt att lägga 5-6 tusingar extra för att få 3Gb Ram istället för 2?

Onekligen! Höll på att sätta kaffet i halsen - stämmer verkligen det priset?!

Postat

Köp inte extra minne från applestore, kolla istället med exempelvis Macoteket. Kingston är ett märke som är billiga och fått idel lovvord. 2 av mina 3 GB är av märket Kingston.

Postat
Köp inte extra minne från applestore, kolla istället med exempelvis Macoteket. Kingston är ett märke som är billiga och fått idel lovvord. 2 av mina 3 GB är av märket Kingston.

Faktum är att jag, när jag beställde min iMac köpte minne av Apple därför att de hör och häpna var billigast! 3gb är dock hutlöst dyrt, och jag har svårt att tänka mig att det skulle vara värt pengarna. Bättre då att lägga pengarna på en Mac Pro eller någon annan dundermaskin där man inte behöver 2gb-moduler.

borbas (oregistrerad)
Postat

iMacen har plats för två SODIMM moduler.

Om du inte vill betala runt 4-5k för att gå upp ytterligare ett snäpp från två gig, till tre.

Alltså onödigt kostsamt. Då kan du som tidigare nämnt lika gärna

skaffa dig en MacPro.

Svar på frågan: Nej.

Ska själv beställa en iMac(två 1gb moduler).

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Faktum är att jag, när jag beställde min iMac köpte minne av Apple därför att de hör och häpna var billigast!

Om man köper minne separat från apple så är de oförskämt dyra, när man köper monterat i datorn ligger de på en hundring över de svenska nätbutikerna när det gäller 2x1GB.

2x512MB kostar en tusenlapp, 2x1GB kostar 1700kr extra, dvs 2700kr. 2x1GB från en annan butik ligger på 2600kr ungefär.

Men ska man sen sälja de 2x512 man fick med datorn så förlorar man ju ändå på affären. Så det är inte lönt.

Köper man en dator med 2x256MB så kan man ju nästan glömma att lyckas sälja orginalminnena.

EDIT: jag räknade fel. 2x512 kostar inte en tusenlapp,det kostar mer. men i slutändan blir det detsamma ändå eftersom man inte kan köpa en mac utan minne.

Redigerat av rainydays

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.