Jump to content
Annons

Heminspelning - närmar mig slutfasen

Soxic

Recommended Posts

Hej alla glada musiker!

Tänkte höra med er proffs lite. Jag har nu spelat in trummor, bas och gitarr till alla mina 12 låtar för den nya skivan och ska börja lite smått med mixning osv.

Vad gäller panorering tänkte jag göra som följer...

1.) Trummor är automatpanorerade men i huvudsak i mitten

2.) Bas i mitten

3.) Gitarrspåret kopierar jag och lägger in som ny track 15 ms efter originalet och panorerar dom hard left och hard right.

4.) Lead vocals i mitten och back up vocals lite till vänster

Bör jag lägga ett gitarrspår i mitten också eller räcker det med två?

Jag undrar även lite över reverb och delay. Bör jag utnyttja dessa effekter? Hur i sådana fall och till vad?

Har ni några tips om hur jag får det att låta så professionellt som möjligt förutom att kunna mina instrument så klart? 😆

Dela på andra sajter

Annons

Ojoj. Vad du planerar. Vad är t ex tanken med att ha backupsången just lite till vänster? Är inte det bästa att höra efter vad som känns mest rätt i varje låt? 😆 Vad är det för genre?

Gissar att det är elgitarr... Isåfall skulle väl det bästa vara om du dubbade den och pannade ut, det kan låta lite "snett" om man kör med delay-tricket.

Reverb och delay är ofta vettigt att använda sig av, väldigt sällan man stryker det helt och hållet. Dock används det ofta väldigt diskret, beroende på genre.

Du verkar vara lite ny på området, så jag föreslår att du även lär dej använda kompression och equalizer på ett vettigt sätt.

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
jag föreslår att du även lär dej använda kompression och equalizer på ett vettigt sätt

Framförallt kompressorn är liv och död för att få en mix balanserad.

Dela på andra sajter

Lägg ett delay på sången så att du får lite djup i den. Effekter gör sig då bäst sparsamt. Det ska inte vara i grottan man sjunger.

Dubba guran, kopiera inte. Är det inte metal du lirar så nöj dig med typ 75-80% panorerade guror.

Den nya skivan? Är det en seriös utgivning eller är det din nya demo du spelar in? Är det det förstnämnda bör du investera i pengar för att låta nån kompetent mixa åt dig.

Dela på andra sajter

Jag kör punk och det är tredje skivan jag spelar in. Har lyssnat på mina favoritband för att höra efter hur saker och ting ligger panorerade och kan konstatera att de ofta har 100% left och right på gitarrerna.

Nej, jag är ingen producent direkt, men jag kan definitivt få det att låta bra på ren känsla med de verktyg jag har. Är inte ute efter att få det att låta som en million dollar platta, men så bra som möjligt för de pengar jag spenderat.

Varför jag placerar back up vocals till vänster? Samma svar där, jag har lyssnat på mina favoritband och det har fungerat väl för dem.

Lite tips så på hur jag bäst använder delay och reverb. Hur mycket och på vad?

Tack för all hjälp hittills.

Dela på andra sajter

Jag kör punk och det är tredje skivan jag spelar in. Har lyssnat på mina favoritband för att höra efter hur saker och ting ligger panorerade och kan konstatera att de ofta har 100% left och right på gitarrerna.

Nej, jag är ingen producent direkt, men jag kan definitivt få det att låta bra på ren känsla med de verktyg jag har. Är inte ute efter att få det att låta som en million dollar platta, men så bra som möjligt för de pengar jag spenderat.

Varför jag placerar back up vocals till vänster? Samma svar där, jag har lyssnat på mina favoritband och det har fungerat väl för dem.

Lite tips så på hur jag bäst använder delay och reverb. Hur mycket och på vad?

Tack för all hjälp hittills.

skulle man kunna få höra hur det låter just nu? eller hur dina tidigare produktioner låter. det är nog lättare att komma med lite tips då vettu 😠

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.