Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet inte om detta är rätt tråd lr vad man ska säga , att posta detta i men iaf.

Jag har precis införskaffat ett m-audio firewire 410 och har nu fått allt o fungera. Men när jag kollar på Fw audio control panel, under Hardware så står det "sample rate detected: 44100" medans 410 egentligen klarar av 96khz. Det stod 96khz förut men nu av nån konstig anledning gör det inte det längre. Jag vet inte hur mkt roll det spelar att det inte står 96khz, men jag irriterar mig på det och antagligen så spelar det mycket roll.

kan det vara någe fel på kortet? jag tror dock det är nån inställning, med tanke på att de stod rätt för bara nån dag sedan.

Vad tror ni? ^^

/max

Annons
Postat

Det finns ingen anledning att spela in med en så hög samplerate. 44.1 kHz drar mindre processorkraft och du hör absolut ingen skillnad.

Postat (redigerat)
Det finns ingen anledning att spela in med en så hög samplerate. 44.1 kHz drar mindre processorkraft och du hör absolut ingen skillnad.

Precis.

Sen styrs ju ditt ljudkort av ditt inspelningsprogram eller av din mediaspelare. Så det beror ju på vad du har ställt dom på för hz också. Det är alltså inget fel på ditt ljudkort. Men som Phobos skriver så behöver du ju inte ha mer än 44.1 kHz när du spelar in.

Redigerat av Bone
Postat

mm tänkte de ...för jag har ju kirrat massa musik program o sånt...där har jag ju ställt in en massa så de är nog därför 😆

tack iaf! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.