Jump to content
Annons

Surroundsystem med färra högtalare...


JJRockford

Recommended Posts

Hade tyckte det varit trevligt att ha lite bättre ljud när man tittar på konsert-DVD:er. Har dock inte plats för 5-8 högtalare för att få surroundljud. Har sett att Bose har något system för 15000 med bara en sub och två satelliter, men det är lite mycket pengar. Yamaha har en lösning med en slags avlång smal låda (som innehåller massor med små och lite större högtalare) som ska funka att ställa ovanpå TV:n. Från ca 6000:-. Någon som provat hur det låter?'

'

Och vad finns det fler för alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Med två högtalare kan man ju göra en del psykoakustiska grejer, men det blir inte nånsin surround av det, bara onaturligt på ett annat sätt. Vad det än lovas, och var det än uppfinns. Lite som den där Creative-grejen jag presenterade i en anna tråd. Bara marketing-bullshit, vilket man märker om man gör ens en snabb A/B-test.

Nåväl, menar du att du inte har en ordentlig möjlighet att placera bakhögtalarna eller att du inte hittat tillräckligt små som har tillräcklig kvalitet?

Själv har jag 3.1-system, alltså helt enkelt stereo + en centerhögtalare, för informationen i centern är sååå mycket viktigare än den där udda helikoptern i var tieonde film som snurrar i bakhögtalarna. Musik-DVD:na har närmast publiktjatter och udda reflektioner som gör det mera stadionlikt - men bara på det där dåliga stadionlika sättet. Musik-DVD:n fungerar bätter i 2.1 eller 3.1 anyway. Förutom nån som specifikt gjort material i annat format. Pink Floyd körde ett månkanaligt system på sin turne 1992 där de "snurrade" runt ljudet på ett mycket fascinerande vis under konsertens gång. Vet inte om DVD:n (Pulse) fungerar likadant dock med 5.1.

This is how EmbracingSound™ can reproduce surround information. For example from the two-channel downmix of any DVD movie or well produced CD or Mp3 file that contains such information.

Alltså på svenska. Den genererar en surroundliknande upplevelse. Men det finns inga garantier att nånting som på riktigt skulle vara mixat så att nåt instrument skulle ligga distinkt i en bakkanal skulle vara på rätt ställe då det "genereras" ur ett tvåkanaligt (eller flerkanaligt) material.

Första generationens Dolby Surround genererade en bakkanalsinformation ur S vilket gav en upplevelse surround, och det här är nånting liknande, men mera sofistikerat (möjliggjort av billigare DSP-kretsar förstås).

Slutpoängen må då vara så här. Man kan antingen få nånting som låter coolt och blinkar och snurrar och får grannskapet att flyga på arslet. Eller så nåt som låter rätt.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad exakt är meningen med surround om du inte har plats att fysiskt placera ut dom?

Bättre då att glo och lyssna i stereo, duger finfint-för mig i alla fall!

Det finns massvis med olika hyfsade till bättre hemmasystem för detta ändamål för runt 5000:- och om du kollar beg. marknaden så kan du verkligen fynda!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett system som enligt säkra källor kommer att slå stort inom plasmatv-branschen. Principen heter "Embracing Sound" och är en svensk uppfinning. 1 högtalare som på ett lyckat sätt sprider ut ljud så det blir surroud. Jag har själv inte hört det så jag vet inte hur det är.

Embracing sound ger bara "stereo" - och inte surround. Jag har en bekant som testade en sådan i sin studio, men han gillade det inte alls. Han tyckte inte att det blev någonting alls i närheten av vad reklamen säger. Jag har dock inte testat själv, så jag har bara hans omdöme att gå på...

Det finns däremot någon ensam låda med en hel drös små högtalare i, från Yamaha om jag kommer ihåg rätt. Där är alla dessa små högtalare vinklade på olika sätt för att man på så sätt ska kunna slippa ha högtalare i alla hörn i rummet. Problemet är att om det ska fungera, så måste det vara ett fyrkantigt rum där alla väggar är obrutna - för annars studsar ju ljudet fel och den utlovade surroundeffekten uteblir. Om man till äventyrs skulle ha akustikbehandlat rummet för att få bort problem, så blir också systemet meningslöst, eftersom det ju bygger på att ljudet måste reflekteras mot väggarna. Det är nog bara en pryl för vanliga "Svensson" - och inte för kräsna musiker som vill att det ska låta bra... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att verka otacksam mot er som svarat, tror ni att det är obefogat att misstänka att folks "fördomar" om alternativa system påverkar hur det upplevs?

Skulle själv gärna vilja läsa om hur man gjort ett blindtest med ett gäng riktiga audiofiler och se om dom verkligen kan höra skillnad på en kabel för för 50 kronor och en för 10 000. Har hört ryktas om ett test som några franska forskare gjorde; Dom lät ett gäng apor gå lös med vattenfärger på lite papper. Sen satte dom dit kända konstnärers signaturer och lät ett gäng fanatiska konstkritiker bedöma verken. Någon som tror att konstkritikerna märkte någon skillnad? Icke.

Sen finns det förstås väldiga skickliga människor som hör oerhört mycket mer i musiken än vad man själv gör...

Hursomhelst, anledningen till att jag skulle vilja ha ett så nätt system som möjligt är att TV:n (plus video och DVD, snart utbytta mot ett "media center") står på hjul och får åka runt en del, beroende på var i rummet vi befinner oss. Så om det funkat med att ställa en högtalare (typ Yamaha-klossen Claes pratar om) rätt ovanpå TV:n hade ju det varit väldigt smidigt och bra. Hade nog också nöjt mig med ett bra stereo-ljud egentligen. Men det är några konsert-DVD:er jag har där jag misstänker att ambinence-mickarna ligger i någon av de "bakre högtalarna", t ex Meat Loaf + Melbourne Symfoni-orkester. Eller så är det bara väldigt konstigt mixat, men det finns liksom inget rum alls i ljudet. Bra konsert i övrigt, skulle vilja se den med bra ljud! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Utan att verka otacksam mot er som svarat, tror ni att det är obefogat att misstänka att folks "fördomar" om alternativa system påverkar hur det upplevs

I dare you to test. Och berätta sen dina åsikter åt oss och gör oss visare på denna front!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett system som enligt säkra källor kommer att slå stort inom plasmatv-branschen. Principen heter "Embracing Sound" och är en svensk uppfinning. 1 högtalare som på ett lyckat sätt sprider ut ljud så det blir surroud. Jag har själv inte hört det så jag vet inte hur det är.

Embracing sound ger bara "stereo" - och inte surround. Jag har en bekant som testade en sådan i sin studio, men han gillade det inte alls. Han tyckte inte att det blev någonting alls i närheten av vad reklamen säger. Jag har dock inte testat själv, så jag har bara hans omdöme att gå på...

Det finns däremot någon ensam låda med en hel drös små högtalare i, från Yamaha om jag kommer ihåg rätt. Där är alla dessa små högtalare vinklade på olika sätt för att man på så sätt ska kunna slippa ha högtalare i alla hörn i rummet. Problemet är att om det ska fungera, så måste det vara ett fyrkantigt rum där alla väggar är obrutna - för annars studsar ju ljudet fel och den utlovade surroundeffekten uteblir. Om man till äventyrs skulle ha akustikbehandlat rummet för att få bort problem, så blir också systemet meningslöst, eftersom det ju bygger på att ljudet måste reflekteras mot väggarna. Det är nog bara en pryl för vanliga "Svensson" - och inte för kräsna musiker som vill att det ska låta bra... :rolleyes:

Yamahalådan var jag och lyssnade på för ett tag sedan och den låter faktiskt ganska bra, dessutom är den faktiskt inte så "placeringsokänslig" som man kan tro. Men det är ju helt klart en vardagsrumspryl och inte nåt för studiobruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
låter faktiskt ganska bra

Bra och rätt är olika saker. Om en konsert-DVD är mixad i 5.1, och låter skit (underligt) i 2.1, så är sannolikheten att den låter rätt med nån Wonder-O-Burk hur stor? Utan A/B-test lär vi inte bli klokare.

Ibland har det ju förstås inte betydelse om det är rätt, om nån upplever det som bra. Endel har högtalarna kopplade med fel polaritet hela sitt liv och hör ingen skillnad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...