Jump to content
Annons

Mixer -> Cubase


Oscar Lundberg (oregistrerad)

Recommended Posts

Oscar Lundberg (oregistrerad)

Jag tänkte på en sak, hur får man Cubase att spela in på t ex 8 olika kanaler samtidigt från ett mixerbord där jag har instrument/trummor på 8 kanaler? Hur ska det kopplas och fixas?

Är det så enkelt att jag måste ha ett ljudkort med 8 separata kanaler in/ut? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det så enkelt att jag måste ha ett ljudkort med 8 separata kanaler in/ut? 😄

Ja. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du mickarna riggade på trummorna.. kan du ju koppla dem som obalanserade ingångar rakt in i ljudkortet, vilket inte ger ett perfekt resultat, men om du är en hejare på att EQ:a i datorn kan du nog få till det.. annars måste du ha 8 kanaler ut från ditt mixerbord.. (vilket somliga bord har.. alltså en separat kanal ut för varje)

MEN du måste ha ett ljudkort med 8 kanaler I/O.. exempelvis Delta1010LT .. Bra kort, helt ok pris.. runt 4 tror jag.. (eller kanske har gått ned mer?)

Pusa

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du spela in åtta kanaler samtidigt måste du självklart ha åtta kanaler in, vill du spela upp åtta kanaler måste du ha åtta kanaler ut.

Ut brukar man väl dock bara ha två, stereo?

Beror ju på hur du jobbar.

Jag har 18 i/o i mitt.

Vill man mixa externt eller som i mitt fall mixa internt med outboards så är fler utgångar bra. Men många klarar sig ypperligt med stereo ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det klart. Tänkte mer på genomsnitt hemmapularen, eller kanske lite under det.

Själv får jag leva så budget så jag nästan gråter. Använder min POD XT som ljudkort när jag pysslar med musik, är väl i princip en in två ut. Har än så länge prioriterat mjukvara men snart får jag ta och inhandla någon mixer och ett riktigt ljudkort, gäller bara att få råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...