Jump to content
Annons

Skrika i kondensator


Dingbats

Recommended Posts

Först bara, jag provade att söka men hittade inget.

Jo, jag känner mig lite osäker på vad man vågar utsätta sin kondensatormick för i volymväg... är det helt ofarligt att skrika allt vad man har i den eller bör man vara lite mer försiktig? Jag har en JJlabs nånting, vet inte vad den heter för det står inte på varken den eller förpackningen, så det är ju ingen höjdarmick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Först bara, jag provade att söka men hittade inget.

Jo, jag känner mig lite osäker på vad man vågar utsätta sin kondensatormick för i volymväg... är det helt ofarligt att skrika allt vad man har i den eller bör man vara lite mer försiktig? Jag har en JJlabs nånting, vet inte vad den heter för det står inte på varken den eller förpackningen, så det är ju ingen höjdarmick.

Ingen som helst fara, skrik på du. Men använd puffskydd så att du inte spottar på den.

Du kan inte skrika sönder den.

Link to comment
Dela på andra sajter

De brukar tåla sisådär 130dB - något som ungefär motsvarar ljudet om du står bakom ett startande jetplan. Du kan alltså ta i precis hur mycket som helst utan fara.

Vad som däremot inte är lyckat, är att vara utan puffskydd - för då kan en plötslig puff få membranet att gå i botten, trots att ditt skrikande egentligen inte är tillräckligt starkt för att skada. Sådana puffljud blir inte milda - och micen kan ibland ta någon sekund på sig för att återhämta sig efteråt, innan den låter riktigt bra igen - så puffskydd rekommenderas starkt!

Om micen har hög output, så kan ditt skrikande också orsaka att preampens försteg blir överstyrt - trots att du kör med Pad på micen. Orsaken till det är att i de flesta fall sitter ett försteg INNAN Pad och Gain i preampen - och det innebär att du inte kommer att varnas av några mätare heller om detta första steg överstyrs... Det du kanske tolkar som att micen distar, kan alltså i själva verket vara preampens ingångssteg - och det enda man kan göra åt saker i så fall, är att skaffa en extern dämpsats...

EDIT: DrHans hann före - med i princip samma svar... 😕

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova på bara, antingen så distar det fult eller så distar det snyggt, allt beroende på vilken preamp och kompressor du kombinerar, för här gäller det att komprimera starkt och snabbt för att det skall bli snyggt/retro...

Ett säkrare kort är att köra genom en dynamisk mick om du inte klarar biffen enl. ovanstående devis eller inte har grejor som klarar detta!

Föjande är en helt sann historia:

Captain Beefheart (Don van Vliet) hade ju en pipa som inte gick av för hackor, kunde dessutom imitera och skapa ett 25-tal olika röster som sångare och uttrycksfull galning!

En gång i en studio därborta (detta har jag läst på någon hemsida om hans biografi)

så sjöng han (som vanligt) så starkt så att han spräckte membranet på en U 47!!!

Världsrekord alltså, teknikern/studioägaren måtte ha blivit både chockad och sne...

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Beefheart (Don van Vliet) hade ju en pipa som inte gick av för hackor, kunde dessutom imitera och skapa ett 25-tal olika röster som sångare och uttrycksfull galning!

😕

Först trodde jag du menade en pipa som i instrumentet pipa, men jag tyckte det verkade lite konstigt när detta kinesiska strängsintrument kunde skapa ett 25-tal olika röster. Det hela föll på plats när du sa sångare. 😉

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Beefheart (Don van Vliet) hade ju en pipa som inte gick av för hackor, kunde dessutom imitera och skapa ett 25-tal olika röster som sångare och uttrycksfull galning!

😉

Först trodde jag du menade en pipa som i instrumentet pipa, men jag tyckte det verkade lite konstigt när detta kinesiska strängsintrument kunde skapa ett 25-tal olika röster. Det hela föll på plats när du sa sångare. 😛

.. för han rökte väl inte på inte 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Beefheart (Don van Vliet) hade ju en pipa som inte gick av för hackor, kunde dessutom imitera och skapa ett 25-tal olika röster som sångare och uttrycksfull galning!

😛

Först trodde jag du menade en pipa som i instrumentet pipa, men jag tyckte det verkade lite konstigt när detta kinesiska strängsintrument kunde skapa ett 25-tal olika röster. Det hela föll på plats när du sa sångare. 😛

.. för han rökte väl inte på inte 😕

Captain Beefheart? Det skulle jag väl aldrig kunna tro... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Beefheart (Don van Vliet) hade ju en pipa som inte gick av för hackor, kunde dessutom imitera och skapa ett 25-tal olika röster som sångare och uttrycksfull galning!

😛

Först trodde jag du menade en pipa som i instrumentet pipa, men jag tyckte det verkade lite konstigt när detta kinesiska strängsintrument kunde skapa ett 25-tal olika röster. Det hela föll på plats när du sa sångare. 😛

.. för han rökte väl inte på inte 😕

Captain Beefheart? Det skulle jag väl aldrig kunna tro... 😉

För att imitera 25 röster kanske det är ett måste? ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Frederik (oregistrerad)

Hej Dingbats!

Jag har också en JJLabs kondensatormikrofon och jag tycker det bästa sättet är att kanske inte sjunga på max, det måste ju låta bra också, men att ha en hög inspelningsnivå. När jag spelade upp detta lät rösten likt John Lennons faktiskt. Puffskydd så klart. Jag sjunger in via mixern en Behringer som har phantommatning. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...