hobbex2004 Postat 14 oktober 2006 Dela Postat 14 oktober 2006 Har funderat på att inhandla ett par monitorer. Idag mixar jag genom ett par gamla Primax datorhögtalare, tycker de låter okej, men måste nog byta upp mig känns det som. Har inte så jättehöga krav då musiken ENDAST är en hobby och inget annat. vill inte lägga för mkt pengar på ett par monitorer då det finns så mkt annat jag vill köpa. Så min monitorbudget är max 2500:-, nytt eller beg kvittar. Har sett att det finns passiva monitorer som är rätt billiga, då är frågan, hur viktig är förstärkarens frekvenskurva gentemot högtalarens? Förstår att den aturligtvis inverkar, med i alla monitortrådar jag läst pratar man om högtalarnas linjäritet, är förstärkarens försummbar gentemot högtalarens eller vad? Jag har en Sony 2x60W förstärkare stående som jag skulle kunna använda. har även kollat efter begagnade monitorer, men det finns inte många att välja o vraka bland (ngn här som vill sälja sina?) Skall tillägga att det är närfältsmonitorer jag är ute efter.' //newbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 14 oktober 2006 Dela Postat 14 oktober 2006 Jag vill säga att du skall satsa på aktiva. Så jag säger det. Satsa på aktiva. Någon har tänkt till och testat dom aktiva hur dom låter ihopp med steget. Det är fördelen. Jag hade en gång ett par passiva tannoy som jag inte var alls nöjd med. Vid ett senare tillfälle fick jag låna ett par aktiva tannoy av samma modell som dom passiva jag hade förut. Det var en enorm skillnad. Säkert inget fel på mina passiva och säkert inget fel på steget jag hade heller. Men hade någon testat dom ihopp på utvecklingstadiet och valt komponenter efter det? Tror jag inte. Därför skulle jag inte köpa passiva. Men om du ska göra det, testa dom med ditt steg. Låter det bra så är det bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 14 oktober 2006 Dela Postat 14 oktober 2006 Om du har mycket pengar, satsa på slutsteg och passiva. Har du lite pengar, köp aktivt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 14 oktober 2006 Dela Postat 14 oktober 2006 (redigerat) De flesta slutsteg färgar minimalt och därför fungerar de flesta ganska bra i sammanhanget - så om du kan gå in på en ingång som inte går via förförstärkaren, så är det förstås bäst. Den största bristen brukar sitta i nätdelen, som ofta är lite för klent dimensionerad (för små kondensatorer och/eller för liten strömkapacitet), så att den inte orkar driva slutsteget fullt ut vid transienter. Detta problem delar många fristående billiga förstärkare med de flesta billiga aktiva monitorer. NAD brukar vara bra på det - men det finns säkert andra som också fungerar bra... EDIT: Läste igenom vad jag skrev - och upptäckte att det kunde tolkas som motsatsen av vad jag tänkte, så jag ändrade formuleringen lite... Redigerat 14 oktober 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 14 oktober 2006 Dela Postat 14 oktober 2006 (redigerat) Om du hittar ett par högtalare som är relativt raka vilket är målet här, så kan du söka på olika forum och testsiter, finns massor av folk som är helt freakade hifi-bögar etc-purister osv som har koll på hur olika burkar låter bäst med olika steg. För att hitta dessa relativt raka (i frekvensgången) och som dessutom har en mkt bra soundstage, typ stereo och rumsåtergivning-separation/definition...får man ofta betala rätt mycket, finns ju dom som kostar uppemot 100.000:- avsedda för studio eller rika hifi-nördar och mer och som ändå inte är jordens mest ultimata i något litet avseende, så detta skippar vi och går istället ner i budgetsegmentet antar jag-dvs saker som kostar under 10.000:- ok! Aktiva är byggda för just studio, ofta närfältare, tycker du om det du hör för en vettig peng så köp dom, bara du vet hur du "översätter" dom för att låta bra överallt, detta har ältats gång på gång och är det enda som är väsentligt, att man har koll på sin lyssning. Passiva med ett bra slutsteg (självklart måste ju även det stå uppemot burkarna i kvalitét och prestanda) är numera min melodi, tycke och smak-som alltid. Känner en kille här i närheten som vunnit remixtävlingar inom synth och fått fina utmärkelser och dealar och massa jobb som sitter med ett par skräphögtalare i sin friggebod och jobbar, sådana högtalare som folk kastar på tippen... Allting går! Men för att vara på den säkra och något sånär kvalitativa sidan så bör du skaffa ett par högtalare som möter kriterierna jag drog härovan-rak frekvensgång---naturlig och ofärgad återgivning. Enl. vissa tester så har jag kommit fram till ett par vettiga budget alternativ: I min vanliga stereolyssning har jag ett par Celestion F 30 som kostade runt 3000:- för ett par år sedan, dessa är jag mycket nöjd med av naturliga skäl, allt låter bra och framförallt naturligt i dom, de skivor som jag brukar använda som referens och vet hur bra mixade/mastrade dom är blir en ren lycka att lyssna på i dessa högtalare, detaljer och definition framträder på det sätt som jag trivs med och är värda namnet hi-fi i motsats till många anläggningar och högtalare (och skivor för den delen) som numera bara är bass-fi... Till studion har jag skaffat ett par B&W (Bowers & Wilkins) DM-602 s2 en 2-vägs stativmodell som faktiskt låter bättre än golvmodellen i samma serie som jag nu testar och lyssnar in mig på i min hi-fi anläggning (bygger om i studion tom Nov.) DM 602 S2 test review De låter som mina F 30 men tål mer kräm samtidigt som dom levererar en mkt högt definierad och mäktig lyssning (och kräver mer kräm i drift) vilket är till fördel i en studio, F 30 är jättebra men inte över en viss nivå, som man ändå aldrig kör hemma. De har dock en något bättre soundstage vilket också är bra i analysens tecken, de skall ju vara mitt viktigaste verktyg i labaratoriet förutom mina öron! Nu tänker några av er-men BASEN då, DM 602 går ju inte så långt ner...lugn bara lugn, svaret heter subwoofer men inte vilken som helst utan denna: XTZ 99 W 12 Klart prisvärd och lovordad och jämförd med Dynaudio´s 30.000:- subbar! Ett verkligt fynd-köpes på fyndbörsen.se ! Nu har du och alla ni andra fått ett par heta och mkt prisvärda tips byggda på rätt mycket research från min sida men det bjuder jag på, gör vad ni vill med detta, information är gratis-och bra grejor att jobba med till attraktiva priser finns! XTZ test 😆 Redigerat 14 oktober 2006 av Florian le Sage Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 Bump, det blev så tyst efter detta inlägg i förrgår...synpunkter, någon mer som fattat galoppen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Ok Ove, du bad om det... 😕 För det första behöver JAG inte några tips, har liksom hållit på så pass länge med detta så jag vet vad jag själv far efter (suttit och jobbat med allt fråna avskyvärda NS-10 till Genelec´s värstingar,Westlake/Eastlake och givetvis AURATONE osv osv...), mitt inlägg riktar sig till de som är ute och famlar och tvekar och som TROR att dom måste köpa något med ett visst namn på för att det skall duga, eller i en viss butik, eller för att alla andra säger si eller så...för er ville jag bjuda på ovanstående tips vilka enbart är baserade på mina egna subjektiva bedömningar och delikat kritiska öron! (finns säkert någon därute som tycker Proson eller Klipsch låter "bättre" etc, men då gäller det att han/hon vet kriterierna och kan klargöra på samma sätt för att påvisa det jag tycker är obvious med mina fynd-reinheitsgebot i ljud) Slutsats: Ville du ha enklast möjliga, så lite pill som möjligt, effektivast och ekonomiskt, ergonomiskt, köp aktivt. Vill du ge dig i kast med att fintrimma, pyssla, pussla och optimera och bryr dig inte om ekonomin, plats, kablar, dessutom vilja jämföra mellan fler högtalare samtidigt, köp passivt. Förstår inte varför du tror/påstår allt detta, låter burkarna bra så gör dom och som du själv säger så är det längesedan slutstegs kvalitét etc spelade någon roll-det mesta är likvärdigt idag. Att placera sina högtalare i ett litet kyffe är ju en sak, då lär man med största säkerhet välja ett par aktiva närfältare, eljest går man på min linje eller någon annans om detta med passiva, valet och kvalet är ert dilemma. Jag har suttit nöjd med mina Quested F5 i snart 4 år men väljer att gå över till B&W som ENDA högtalare i mitt kontrollrum, just det-ENDA 🙂 "men man måste ju ha 2-3 olika monitorer i en RIKTIG studio säger några" pyttsan säger jag och varför då, har man ETT par som man vet att man kan lita på så gör dom jobbet! Jag vill inte ha en massa krafs på mixerbordet längre, B&W burkarna kommer att stå i bakkant på mitt nya rektangulära 45 kvm rum, och jag kommer att sitta i en klassisk sweetspot som dock är väldigt flexibel med dessa högtalare både i sid och djupled, tack mig själv för denna upptäckt-amen! 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Subwoofer är ett överskattat innehav, och behövs inte för annat än 5:1 mixar. oj oj oj...nu kommer du med rena dumheter igen...vad har du testat för subwoofers då-och hur? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 För det första behöver JAG inte några tips Alla kan väl ha nytta av lite input ibland, Florian? Jag själv skulle aldrig jobba med annat än Genelec, men det är ju jag det... Hemmahögtalare är liksom inte aktuellt här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Eller ett par fräcka beg MINIPOD i valfri färg? Min minipoddar väcker alltid uppmärksamhet 🙂 Tidigare körde jag alltid testlyssningen till vardagsrummet för att provas med minipoddarna. Nuförtiden gör jag det inte (av tekniska skäl). Har ett par telefunken som jag inte ännu provat (aktiva), får se när jag har tid till det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 (redigerat) med krafs på mixerbordet avser jag mina aktiva närfältare... 🙂 subwooferns vara eller icke vara är ett ständigt omdebatterat ämne som jag inte går in på med mer än att: Vill man höra vad man gör eller inte, i ett sannolikt system för den mindre studion eller den större, för den delen, så lär man lägga sig till med minst en subwoofer (helst en för varje kanal)---detta har inget som helst att göra med en EBS rigg på någon scen i Alhambra eller Nordmaling, knasboll där! 🙂 (för att ytterligare förtydliga mig-ovanstående gäller i mindre system, har man ett fett och ärligt och svindyrt fullrangesystem=no subwoofer) Redigerat 17 oktober 2006 av Florian le Sage Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Både Flo o Ove e ganska heltäckande i sina resonemang, så jag nöjer mig med två enkla förslag bara: Alesis M1A mkII aktiva monitorer med 45-20kHz +/-2dB Monitor Audio B2 passiva hifi-högtalare som funkar väldigt bra som lyssning tillsammans med en sub. nackdelen med sub enl mig är att det är en del meck med att ställa in förhållandet mellan suben o högtalarna så att de tillsammans ger en jämn o rak återgivning. Men har man hittat hem där, så funkar det fint. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 TIPS till er alla andra : Måste ni mixa och höra den allra lägsta basen, är det INGET som slår ett par välutrustade hörlurar av bra kvalitet, samt medföljande hörlursstärkare till. De blir dessutom mycket billigare och kostnadseffektivare. Med Beyer Dynamic/AKG och liknande kan man kan komma ner under t o m 20 HZ med rent ljud och högt ljudtryck. Det vibrerar inte de nedersta regionerna som vissa här tycks vilja ha sina subbor till😉, men man kan kolla om reverb och annat ligger och stör och prasslar, och att basen blir rätt i mono. Och naturligtvis glömde jag att nämna, att hur rummet ser ut spelar ABSOLUT ingen roll vid en hörlurslyssning! Du tar dig vissa friheter som jag inte tycker är riktigt rumsrena Ove, tex när du håller på att löjla dig om pungkulor etc/mullerbas, det är så långt ifrån mitt resonemang och mina motiv med subwoofer som man kan komma och alltså en ren feltolkning utav dig-du kunde kanske ha läst mitt första inlägg lite mer noggrant och tillhörande tester som på ett klart och tydligt sätt klargör att det är det DEFINIERADE och FINA lågbasljudet man får i mitt fall, inte något jävla rumblebumble som du tycks tro att alla subwoofers i världen bara kan erbjuda,synd om dig att du missat en så fin musikupplevelse i så fall, kom hit och blifven frälst 🙂 ungefär samma som att äta tårta utan grädde och allt... Vad gäller hörlurar så har du även här missat de bästa: ULTRASONE 2500 annars var det rätt...(fast ändå inte...) 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 TIPS till er alla andra : Måste ni mixa och höra den allra lägsta basen, är det INGET som slår ett par välutrustade hörlurar av bra kvalitet, samt medföljande hörlursstärkare till. De blir dessutom mycket billigare och kostnadseffektivare. Med Beyer Dynamic/AKG och liknande kan man kan komma ner under t o m 20 HZ med rent ljud och högt ljudtryck. Det vibrerar inte de nedersta regionerna som vissa här tycks vilja ha sina subbor till😉, men man kan kolla om reverb och annat ligger och stör och prasslar, och att basen blir rätt i mono. Och naturligtvis glömde jag att nämna, att hur rummet ser ut spelar ABSOLUT ingen roll vid en hörlurslyssning! Du tar dig vissa friheter som jag inte tycker är riktigt rumsrena Ove, tex när du håller på att löjla dig om pungkulor etc/mullerbas, det är så långt ifrån mitt resonemang och mina motiv med subwoofer som man kan komma och alltså en ren feltolkning utav dig-du kunde kanske ha läst mitt första inlägg lite mer noggrant och tillhörande tester som på ett klart och tydligt sätt klargör att det är det DEFINIERADE och FINA lågbasljudet man får i mitt fall, inte något jävla rumblebumble som du tycks tro att alla subwoofers i världen bara kan erbjuda,synd om dig att du missat en så fin musikupplevelse i så fall, kom hit och blifven frälst 😳 ungefär samma som att äta tårta utan grädde och allt... Vad gäller hörlurar så har du även här missat de bästa: ULTRASONE 2500 annars var det rätt...(fast ändå inte...) 😲 Jag har också lite svårt att förstå resonemanget om sub. Jag har en sub till min surroundanläggning - och den bumlar ganska friskt - så en sådan skulle jag inte vilja använda till annat än när jag tittar på film. I studion har jag däremot en mycket väldefinierad och bra sub - som inte alls är bumlig. Även jag har hört många subbar till "studiomonitorer", som låter bumligt och som får ljudet att låta som just en sub med satelliter - men en bra sub ska man inte tänka på att den finns där, utan den ska smälta ihop och bli en helhet med sina satelliter - precis som det blir hos undertecknad - och tydligen även hos Florian. Ultrasone Proline2500 skriver jag också under på. De är otroligt bra - liksom även den slutna modellen som heter Proline750. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Tack för ett vettigt och sunt inlägg Claes, (vissa skall ju alltid förvanska det man skriver fast man är tydlig)! Mr.Phil, jag var lite inne på bl.a de högtalare du nämner (monitor audio)men övervägde och lutade till slut åt B&W... 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Eftersom det är du som drar upp lurar så hjälper jag bara till, att Ultrasone skulle blivit dissade som du säger är inget jag vet något om, jag lyssnar bara på grejorna innan jag snackar, till skillnad mot dig som tar lösryckta fraser du snappat upp här och där utan egentlig kusnkap i ämnet-har även de finaste AKG här i studion men Ultrasone vinner stort! Skulle vilja säga till dig Ove, som alltid vill ha sista ordet på ditt mästrande och överglänsade sätt; Kolla upp lite mer innan du häver ur dig haranger av all din kraft i fortsättningen, mycket kan du och har koll på, men tyvärr så överskuggas detta utav ditt behov att glänsa och på så vis kommer din egentliga potential att bli misstrodd, i alla fall utav mig! Och läs framförallt inte in dina egna löjliga tolkningar hela tiden i vad andra säger, du vet mycket väl vad jag menar,varför göra sig till åtlöje? Jag höll själv på så där förut till mångas förtret eller helt enkelt bara för att vara jobbig skall jag erkänna, efter hand har jag mognat som forummedlem, åtminstone till en del, därför tror jag på människans bot och bättring, det handlar ju om en anonym konversation här och det är väldigt lätt att man kommer in i en roll där saker faller utanför sitt perspektiv, efter tex vår lilla Östgöta IRL så inser jag ännu mer att det är viktigt med respekten för andra människor,har ju iofs alltid fattat detta enkla men på forumet etc blir det som jag säger lite annorlunda om man inte passar sig, kom igen bara-kom med eller kom hit så skall vi ha kul! 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Bor han i en kyrka (då behöver han ingen reverb plugin i alla fall) 😛🙂du har ett visst mått utav den humor som jag trots allt gillar med dig, trots att du nu försöker överskyla din fadäs i förförra inlägget om pungvibratorbas i bilar etc, asså jag e ingen jäkla blöjraggare och det vet du nog vid det här laget, ogillar själv när sådana där bilar åker runt och basbumlar-måste ju vara totalt skadligt för den mänskliga organismen om inte annat... Självklart ska vi hjälpa hobbex på traven, jag vet ju inte vad han har för budget osv men att mina tips i 1:a inlägget inte kliver över 8.000:- (förutsatt att man skaffar sina B&W begagnat såklart, de kostade ca 6.000:- nya,köpes idag för mellan 2-3000:- på blocket etc...XTZ kostar ju 3200:- / st. på fyndborsen.se) är ju rent fantastiskt bara det och borde sålunda beaktas i relation till vilket förbaskat rent och bra ljud man får för dom sekinerna, många klasser högre än det mesta i monitorväg för samma pengar och smiskar det mesta jag hört i alla fall! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
He3L1uM Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Behringer ms-20 är små och ett fårvånandsvärt bra köp för de pengar man betalar, och passar säkert aldeles utmärkt för hobbymusikskapande. Blev väldigt överaskad när en vän till mig bad mig lyssna på dom. http://www.behringer.com/MS20/index.cfm?lang=ENG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Omni Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 (redigerat) Ove, av din lista så var det framförallt en punkt som jag inte kunde låta passera: 6. Alltid "flat" i den möjligaste mån. Det enda som färgar ljudet är högtalaren, inte slutsteg, försteg och ev kablar (IOFS var det längesedan förstärkare var en sådan begränsning) Att högtalarna skulle vara rakare pga att dom är AKTIVA är helt fel. Jag har fler synpunkter angående din lista men har inte tid eller ork att kommentera. Jag och mina kollegor har haft aktivt (feta/stora/dyyyyra Genelec, Adam, Dynaudio etc, etc), nu har alla gått över till passivt och det låter bättre och är mer korrekt än någonsin. Med det säger jag givetvis inte att passivt alltid är bättre, utan att just det vi använder är bra. Förresten, 20 Hz är inga problem att höra på svaga nivåer, det gäller ju förstås att man har monitorer som klarar det. Mvh Omni Redigerat 18 oktober 2006 av Omni Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hobbex2004 Postat 17 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 17 oktober 2006 (redigerat) O tjeeena.. här var det drag...🙂 Får tacka er alla för era tips, även om det spårade ur rätt så snabbt och ni kom in på Subbar o dyra monitorer för 5kkr+...Som jag nämde vill jag inte lägga mer än max 2500 på ett par monitorer, nya eller begagnade. Detta då jag varken har ett korrekt rum, eller bra inspelningsutrustning. (Ett speciellt tack till Clas & Ove) Jag ville mest få reda på var flaskhalsen ligger vad gäller linjäritet i frekvens... De flesta slutsteg färgar minimalt och därför fungerar de flesta ganska bra i sammanhanget enl Clas så är det högtalarna som är bovarna, och inte förstärkaren. Så med andra ord skulle jag i teoring kunna köra med ett par passiva högtalare med min SONY-stärkare som ligger o skräpar: SONY DE135 men jag förstår även att livet blir aningen lättare med ett par aktiva, vilket eg är det jag helst vill ha... om priset är rätt. De där Behringer-lådorna som He3L1uM föreslog är HELT i rätt prisklass för mig. Nu säger ngn här säkert att Behringer bara är skit, må så vara, men de kan ju inte vara sämre än ett par Primax Soundstorm 120W PMPO??? eller?? De där högtalarna låter grymt bra tycker jag, mest kanske för att jag inte testat några andra.. Alesis M1A mkII har en kompis (Mutz på forumet) rekomenderat, de är tydligen superbra för det priset (ca 3000:-), så om jag inte hittar ngt bättre så..... Som hörlurar har jag ett par Sennheiser nånting (minns inte modell): De är säkert jättebra, men jag gillar inte att mixa i lurar. Blir lätt svettig och trött i öronen 🙂 Sorry, det var inte meningen att skapa YTTERLIGARE en "vad ska man köpa för monitor"-tråd. Det finns ju redan 1000-tals på detta forum. OVE: kul att du uppgraderade mig från Hobbex2004 till Hobbex4000 😳 Redigerat 17 oktober 2006 av hobbex2004 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Nåväl, köp dina Behringer du-det funkar säkert jättebra för dig, jag hoppas det finns andra, mer kräsna som kan få nytta utav mina tips och för de som bor i närheten säger jag bara-kom och lyssna, så förstår ni varför jag tycker detta är värt vartenda öre och inget att tveka över om man funderar på att lägga 5-6000:- på en monitorlösning man förundras över (en xtz-sub ny+2 dm 602 beg.marknaden) och få grejor som i denna ljudklass skulle kostat minst det fyrdubbla!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr_chess Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 hej på dig hobbex2004 jag har läst igenom hela tråden och om jag vore i dina kläder skulle jag bara ha skrattat för det blev lite sorgligt detta för dig. du frågade ju en enkel fråga och du sa ju också en prislapp och sedan så spårade det hela ut. jag tänker inte kommentera nånting av vad de andra säkert kompententa människorna på sitt sätt har sagt utan jag tänker bara säga ett bra tips till dig. om florian le sage säger si, och claes säger så och ove säger si så.... så är det dina öron, din smak som i slutet avgör. för den prissumman som du har satt så känns det som om du kan lika gärna köra med de där vita högtalarna som du kör med nu, du lär inte få nå bättre kvalité på ljudet för det. Om nån större kvalité på ljudet, upplevd sådan!, så måste man dubbla summan först och sedan gå uppåt. själv tänker jag vara klok nog och inte försöka vara en besserwisser och försöka vara så pretantiös med att pracka på dig en massa förslag på olika subbar eller toppar, de som jag skulle nämna skulle ändå ligga ovan din satta gräns. mitt råd lyder alltså: stick till en butik, lyssna och inse att för den summan så kanske du inte får så mycket mer än vad du nu har. ps. om du har en förstärkare så utnyttja den och köp passiva, en liten inflik bara. mvh Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 själv tänker jag vara klok nog och inte försöka vara en besserwisser och försöka vara så pretantiös med att pracka på dig en massa förslag på olika subbar eller toppar, vafalls-du behöver inte bli dryg eller spydig mr chess, här är det inte frågan om att pracka på någon någonting, jag har ingen förtjänst eller vinst i detta på annat sätt än att kanske någon snappar mina tips och håller med om klippet/kapet, någon som är med i matchen vill säga... 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
c2k6 Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Koppla din Sony till ett par Behringer 2031P passiva monitorer som kostar lite drygt 2000 kronor.. http://www.behringer.com/B2031P/index.cfm?lang=ENG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 flo&ove~~~~flowe~~~~flow... fan vad du tjattrar om dittan och dattan jämt- och som sagt, handlar detta inte om att kränga någon på "mina" prylar, så dumt att uttrycka sig på det viset när man vill hjälpa till med heta stalltips, visst han har bara 2500:- men what the f.... finns väl andra som hamnar i läget att tjacka högtalare då och då, jag skiter fullständigt om vilka som står på "min eller din sida", så jävla löjligt att ens tänka i dom termerna Ove...man kanske skall hålla käft i fortsättningen och hemlighålla det man sitter på och vet genom många års erfarenhet,är det ett sådant forum du vill ha Ove och mr.chess osv osv, fan man får ju alltid skit när man vill hjälpa till härinne..dra åt skogen-sandlådebarn!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 Lugn och fin nu - båda två... 😲😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Omni Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 (redigerat) Ove: QUOTE Att högtalarna skulle vara rakare pga att dom är passiva är helt fel Omni, är det du eller jag som missat något ? Varför var det då, som någon annan sade här i tråden, sådan oerhört står skillnad mellan t ex Tannoys passiva och aktiva av samma modell? De aktiva lät så klart mycket bättre, att det kunde höras? Det är du som missat något. 😲 Du kan inte basera ett sådant generellt uttalande på en bedömning av en enda budgetmonitor. Finns exempel på den omvända situationen där passiva låter bättre än aktiva men med i stort sett samma konstruktion. Det hela är mkt mer komplext än så. Vad vet ni om komponenterna som sitter i dessa högtalare och med vilken förstärkare jämför ni med och hur vet ni att kablaget som användes är lämpligt och hur var placeringen (frifält/reflexer, hur nära bakvägg och sidovägg, höjd etc) och är lyssningsrummet akustiskt optimerad och vilket material lyssnade ni på och hur vet ni att det ni lyssnade på är ofärgat och dynamiskt och hur är detta bedömt (mätning, blintest) och korrigerade ni nivåerna och var EQn urkopplad och har ni förståelse för frekvensomfång, frekvensgång, distorsion, fasfel, verkningsgrad, känslighet, slewrate, är ni medvetna om hur lätt man föredrar ett ljud som har mer bas och ngt höjd diskant eller dip vid 2,5-4 kHz men som inte är korrekt etc och bla,bla,bla i all oändlighet... Ett litet exempel på detta är att dom aktiva monitorer vi testat där ovanstående kriterier i störta mån efterlevs och ibland med mätningar så har dom aktiva haft allt från katastrofal till medioker frekvensgång. Några har varit hyffsade men trots allt varje gång varit sämre än de passiva monitorer vi använder. Några från testerna (aktivt och passivt): Genelec, Event, Adam, MillerKreisler, KrK, Mackie, Yamaha, Supreme, Mårten Design, Fostex, Dynaudio mm Vill gärna påpeka att det naturligtvis finns massvis med dåliga passiva högtalare också. Väldigt många. Att just dessa aktiva Tannoy lät subjektivt bättre än dess passiva motsvarighet säger nada om hir det generellt förhåller sig. För övrigt vill jag be om ursäkt för OT. Till trådskaparen vill jag bara rekommendera att du låter monitorerna kosta lite mer än 500 kr i alla fall... Mvh Omni Redigerat 18 oktober 2006 av Omni Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 repeat repeat repeat repeat repeat repeat repeat repeat repeat repeat repeat repeat repeat repeat repeat.... ......... ....................in aeterna........... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Omni Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 JAMEN VAFFAAAAAN OVE! Om jag skriver passivt så menar jag aktivt fattar du väl 🙂 😉 Javisst menade jag aktiva, brukar tänka 5 meningar framåt och skriva snabbt. Mitt fel. Sorry. Har ändat inlägget nu. Men min poäng är förhoppningsvis glasklar. Mvh Omni Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 (redigerat) Varför var det då, som någon annan sade här i tråden, sådan oerhört står skillnad mellan t ex Tannoys passiva och aktiva av samma modell? De aktiva lät så klart mycket bättre, att det kunde höras? omni det handlade mer om att de högtalarana inte var gjorda för att jobba med det slutsteget, och att med aktiva högtalare så mäter de hur pass bra slusteget och högtalarna jobbar ihop, vilket är svårare om man köper separat steg o högt. edit: kolla beggat.. där kan man få myyycket för billigt pris! Redigerat 18 oktober 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.