thrinithan (oregistrerad) Postat 13 oktober 2006 Postat 13 oktober 2006 Behöver tips om vad för VSTi jag ska söka mig till när jag vill ha fram ordentligt bra synthstråkar i äkta Nightwish anda? Det första jag kom att tänka på var Roland Fantom (fast jag orkar inte riktigt köpa en hårdvarusynth för 12 000:- bara för ett par stråkar) 😛 Andra märken jag kom att tänka på: Reason? Hypersonic 2? Halion? Tacksam för svar!
saverman Postat 13 oktober 2006 Postat 13 oktober 2006 Dålig på att känna igen ljud men jag kan tänka mig att det inte är ett ljud utan säkert 3-4 i ett. Lägg ihop några och prova dig fram.
classic Postat 13 oktober 2006 Postat 13 oktober 2006 Det handlar om att mixa på rätt sätt, inte att välja ljud (hallå eller).
Snake Postat 14 oktober 2006 Postat 14 oktober 2006 (redigerat) Det handlar om att mixa på rätt sätt, inte att välja ljud (hallå eller). Om det du säger är sant så behövs det typ bara en synth! Är du go eller? 😏 Nightwish använder Korg N364! Ljuden har stor betydelse likaså mixen. Men att påstå att allt fixar sig i mixningen är riktigt naivt! Skit in, skit ut. 🙂 EDIT: Stavfel Redigerat 14 oktober 2006 av Snake
classic Postat 14 oktober 2006 Postat 14 oktober 2006 Det handlar om att mixa på rätt sätt, inte att välja ljud (hallå eller). Om det du säger är sant så behövs det typ bara en synth! Är du go eller? 😏 Nightwish använder Korg N364! Ljuden har stor betydelse likaså mixen. Men att påstå att allt fixar sig i mixningen är riktigt naivt! Skit in, skit ut. 🙂 EDIT: Stavfel Jo, man kan ju misstolka allting, eller hur? Vad jag menar är att det ljud du hör på skivorna är inte det ljud du ska leta efter i synthen. Förresten , är du go själv eller?
Snake Postat 14 oktober 2006 Postat 14 oktober 2006 Eftersom du skriver "hallå eller" vilket är en dissning av frågeställaren så kontrade jag med "är du go eller?" Hur kan man misstolka "Det handlar om att mixa på rätt sätt, inte att välja ljud". Du säger ju bokstavligen att det inte handlar om att välja ljud 😏
thrinithan (oregistrerad) Postat 14 oktober 2006 Postat 14 oktober 2006 (redigerat) Nåja Snake, inget att bry sig i kanske =) N364 - ska kolla upp den (fast jag kommer nog inte köpa en 😏 Har ni några tips på mjukvarusynthar då? Athmosphere har jag och jag tycker inte att dom ljuden är på riktigt rätt spår men jag ska testa med flera olika ljud och kolla vad jag kan få fram! Tack för tipsen... hoppas det kommer fler 🙂 Redigerat 14 oktober 2006 av thrinithan
Snake Postat 14 oktober 2006 Postat 14 oktober 2006 Vissa av "Staccato-stråkarna" i Edirol HQ Orchestral kan funka som "Nightwish-stråkar".
thrinithan (oregistrerad) Postat 14 oktober 2006 Postat 14 oktober 2006 ska kolla upp det också... tackar!
saverman Postat 14 oktober 2006 Postat 14 oktober 2006 Det handlar om att mixa på rätt sätt, inte att välja ljud (hallå eller). Det var faktiskt en lite konstig sak att säga... 😳 Men jag kanske skulle ha nöjt mig med GM synthen i mitt gamla SoundBlaster AWE 32. Den var ju "fet" i mixen. 😄 Tillbaka till ämnet. Hittar du ljud som du gillar men som kanske inte har samma attack du är ute efter så prova med EQ att få till ett par Pizzi-stråkar att dubba med. Fick hem ett Roland's Orchestral Expansion till JV-serien förra veckan men jag har inte hunnit testa det än. Tänkte ta det i eftermiddag. Kan säga vad jag tycker om det då. Har du en JV-seriemodul så kan du få ett sånt för några hundra på Ebay.
thrinithan (oregistrerad) Postat 14 oktober 2006 Postat 14 oktober 2006 nej tyvärr äger jag ingen JV. Atmosphere IK Multimedia Miroslav Philharmonik Alesis QSR det är i stort sett vad jag använder om vi utesluter trumpluggar och effekter =)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.