Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

har ställt in kvällens festiviteter för att spela in min nya älskade gitarr. en sunburst jazzmaster japantillverkad beställd från jam.

tycker ljudet i pickupsen är riktigt bra blev en aning överraskad, var beredd på att jag skulle få byta dem. dock är jag ändå intresserad av att få veta vad det är för pickups på, nån som vet? å vad är egentligen den stora skillnaden mellan japanska å amerikanska?

när vi ändå är igång, vilka är de vanligaste pickupsen på en jazzmaster är det seymour duncan single coil? kan man få på ett par p90 på den?

hoppas vi kan få en trevlig liten jazzmaster-diskussion här, vill veta mer om den!

edit: ändrade lite faktafel, jag lär mig allt eftersom 😉

Redigerat av monkeystrike
Annons
Postat

Det vanligaste antar jag är att orginalmickarna sitter på! 😏

Vet inte hur dagens japankopior låter, men de som tillverkades för tio år sedan hade ett tunnare och vassare ljud än de jazzmasters som tillverkades i USA på 60-/70-talet.

Appropå på P90 tror jag att just Seymour Duncan tillverkar ett par mickar som oassar JAzzmaster och som ska påminna om P90 i soundet.

Fast P90-mickar gör ju inte att det låter Gibson om en Jazzmaster. 🙂

Postat

Har ingen koll på micarna i respektive (har aldrig testat japanen inpluggad). Men den stora skillnaden anser jag vara finish och framförallt action. De amerikanska är grymt mycket skönare att spela på i min mening. Och det gäller ju fender i stort.

Men man får ju vad man betalar för.

Själv suktar jag efter en Jaguar. Men jag tycker inte japanerna håller måttet riktigt. Så det blir väl att fortsätta sukta, för även om jag har råd med en american vintage så bär det mig emot att lägga så mycket på en gitarr 😏 Så det blir en Cyclone II i mitt fall istället, känns som en vettig kompromiss.

Postat
De amerikanska är grymt mycket skönare att spela på i min mening. Och det gäller ju fender i stort.

Men man får ju vad man betalar för.

Själv suktar jag efter en Jaguar. Men jag tycker inte japanerna håller måttet riktigt. Så det blir väl att fortsätta sukta, för även om jag har råd med en american vintage så bär det mig emot att lägga så mycket på en gitarr 😄

Tillverkas det Jazzmaster och Jaguar i USA idag?

Isf, vad ligger dom på prismässigt?

En helt okej 60-talare borde gå att hitta för 15000:-

Postat (redigerat)
Tillverkas det Jazzmaster och Jaguar i USA idag?

Isf, vad ligger dom på prismässigt?

En helt okej 60-talare borde gå att hitta för 15000:-

Jadå, båda ingår i american vintage serien. De ligger på strax under 20 000kr (listpris på 22).

Hm, har du sett några helt ok 60-talare för 15k eller är det en gissning? Tycker de flesta 60-tals jaguarer brukar ligga runt 20-30 000kr.

Visst, ebay lär det gå att hitta på, men jag vill gärna se (och känna) ett instrument innan jag lägger så mycket pengar på det.

Redigerat av rainydays
Postat
Hm, har du sett några helt ok 60-talare för 15k eller är det en gissning? Tycker de flesta 60-tals jaguarer brukar ligga runt 20-30 000kr.

Hehe... Ärligt talat sålde jag en Jazzmaster (kropp '62, hals '70) för 10 000:- för ett par år sedan. 🙂

Den var knappast mint condition, men den lät/låter bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.