Jump to content
Annons

Oktava MC012 eller MK012

nickponcho (oregistrerad)

Recommended Posts

nickponcho (oregistrerad)

Nu är det dags att göra klart för alla vad som gäller.

Jag har tänkt köpa ett matchat stereopar av oktava mk012.

Men efter utstuderade timmar framför datorn och lyssningar samt studios rekommendationer så finns det ju trots allt verkar det som 2st olika fabrikat.

Vad skall micken heta om den är riktig? vad bör man tänka på med oktava?

och vart köper man dom riktiga mikrofonerna?

MVH

Nicklas

Dela på andra sajter

Annons

MC hette dom som var producerade i ryssland förrut, har för mi att alla heter MK numera, så den som heter MC, är lite äldre o typ översättning från kyriliska, för att distribuera världen över.. 😄

oktava är ett riktigt bra märke.. jag har aldrig hört en "dålig" oktava.. har själv en för tillgfället, tänkte köpa fler nu när jag få lön.. 😛

claes har ju en del av det märket på sin sajt!! kolla in det!!

Dela på andra sajter

Skillnaden är att MK012 tillverkades för den inhemska marknaden, medan MC012 tillverkades för resten av världen. Numera tillverkas bara MK012 och säljs över hela världen - och beteckningen MC012 är ett avslutat kapitel. Skillnaden där är förresten att MC och MK är exakt samma - men MK är stavat med det kerylliska alfabetet. På de rysktillverkade är det alltså bara den tryckta texten den enda skillnaden.

I samband med att den tidigare Europa-distributören tappade agenturen, så blev de sura och beställde ett parti MC012 från Kina, med samma utseende, men lägre kvalitet och med standard-storlek på membranet, i stället för Oktavas original, som är lite större än andra. Troligen är det nästan bara Thomann som var oseriösa nog (eller kanske blev lurade till... 😳 ) att sälja dessa kopior. Det är bara där jag har sett dem i alla fall...

Hur känner man igen kopiorna då?

Tydligaste tecknen är att de levereras med vanliga standardhållare av plast och inte med metallhållare som originalet. Originalet levereras alltid med -10dB Pad-moduler, vilket kopiorna inte gör. De kinesiska har inga serienummer, medan originalen numera alltid har det - men lite äldre original saknar också serienummer, så det är inget helt säkert tecken (d v s om man inte köper nytt...). Med originalen medföljer individuellt plottade mätkurvor för kapslarna och ett litet häfte där det intygas att det verkligen är ett matchat par (på ryska, så det är obegripligt för oss vanliga dödliga... 😕 ).

Äkta vara kan du köpa exempelvis från mig eller från någon annan av Mastersounds återförsäljare. 😲

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.