Jump to content
Annons

Efterspelet kring Tsunamikatastrofen


Löken (oregistrerad)

Recommended Posts

Löken (oregistrerad)
Vi gör så här. Alla som inte är intresserade (inklusive undertecknad) låter bli att öppna den här tråden; eller åtminstone låter bli att svara.

Kvar blir de tre-fyra eldskälar som älskar att diskutera samma sak om och om igen (där ingen kan låta sig överbevisas).

/Daniel

Naturligtvis ska det vara på så vis. Det är därför jag blir upprörd när massa personer som inte är ute efter att diskutera sakfrågan kommer med onödiga kommentarer. Ditt påstående här nedan är självklart i mina ögon, samtidigt är det kanske bra att någon återupprepar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vi kan diskutera detta ämne ur den främsta spekten den förtjänar: vad tycker folk om detta skuggningsmanöver högerpacket kör med? T.o.m DN reagerar på det och publicerar kritiska analyser. Högerregeringen har inte fått ett bra start och förtroendet läcker för varje dag. Nu är det inte längre en storm i ett vattenglas. Jag tror att Reinfeldt hade vunnit min och även andras respekt ifall han hade varit mogen nog som politiker och som intellektuell att se till folkets bästa och låta dessa 2 ministar gå. Istället fösöker han sig på ett FLAGRANT väderutsläpp mitt framför nästan på alla....jösses Amanda vad det stinker unket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Vi kan diskutera detta ämne ur den främsta spekten den förtjänar: vad tycker folk om detta skuggningsmanöver högerpacket kör med? T.o.m DN reagerar på det och publicerar kritiska analyser. Högerregeringen har inte fått ett bra start och förtroendet läcker för varje dag. Nu är det inte längre en storm i ett vattenglas. Jag tror att Reinfeldt hade vunnit min och även andras respekt ifall han hade varit mogen nog som politiker och som intellektuell att se till folkets bästa och låta dessa 2 ministar gå. Istället fösöker han sig på ett FLAGRANT väderutsläpp mitt framför nästan på alla....jösses Amanda vad det stinker unket.

Högerpacket? Vilket trevligt ordval, suck.

Som Reinfeldt själv sa så är det väl viktigt att den här informationen släpps till media och allmänheten så fort som möjligt. Det är inte heller fråga om någon planerad motattack som vissa paranoida själar vill tro, då det här inte uppdagades förrän igår för den politiska ledningen samt de högsta tjänstemännen.

Hade han agerat annorlunda hade han blivit kritiserad för att han försökte underhålla information. Jag tycker alltså att han gjorde helt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken:

ditt obevekliga stöd för högern är en förklaring i sig. Hade han väntat i EN vecka hade det varit annorlunda och jag tror INTE all någon hade sagt något om undanhållande av information. Ämnet är inte så hett så att det kan handla om dagar.....iaf inte lika hett som fifflande ministrar inom högerpacket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Löken:

ditt obevekliga stöd för högern är en förklaring i sig. Hade han väntat i EN vecka hade det varit annorlunda och jag tror INTE all någon hade sagt något om undanhållande av information. Ämnet är inte så hett så att det kan handla om dagar.....iaf inte lika hett som fifflande ministrar inom högerpacket.

Nej mitt stöd är inte obevekligt men i det här fallet finner jag ingen anledning till att ifrågasätta hur man agerat. Istället är jag glad över att vi nu har en regering som avser att reda ut den här härvan på riktigt.

Redigerat av Löken
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Löken:

ditt obevekliga stöd för högern är en förklaring i sig. Hade han väntat i EN vecka hade det varit annorlunda och jag tror INTE all någon hade sagt något om undanhållande av information. Ämnet är inte så hett så att det kan handla om dagar.....iaf inte lika hett som fifflande ministrar inom högerpacket.

Nej mitt stöd är inte obevekligt

Oj då har vi fått helt fel uppfattning om dig som en 1:a gradens M-Fanboyyyyye..

Link to comment
Dela på andra sajter

Här diskuterar vi det rubriken antyder. Ämnet är särskilt aktuellt idag då man nu funnit 100-tals band med backuper av mejltrafik som kan antas ha betydelse för utredningen av det hela.

ja det var ju synd att de inte väntade med att kalla till presskonferens tills dess de fanns något konkret att visa upp. då hade man kanske på allvar kalla ämnet för "aktuellt".

det är naturligtvis inte ett försök att avleda uppmärksamheten från fuskministrarna... naturligtvis inte.

i vilket fall som helst så hoppas jag att ansvariga ställs till svars om nya kontroversiella uppgifter framkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
ja det var ju synd att de inte väntade med att kalla till presskonferens tills dess de fanns något konkret att visa upp. då hade man kanske på allvar kalla ämnet för "aktuellt".

det är naturligtvis inte ett försök att avleda uppmärksamheten från fuskministrarna... naturligtvis inte.

i vilket fall som helst så hoppas jag att ansvariga ställs till svars om nya kontroversiella uppgifter framkommer.

Det fanns ju något konkret att visa upp, nämligen det aktuella fyndet. Tillräckligt allvarligt och märkligt för att genomföra en presskonferens.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det var ju synd att de inte väntade med att kalla till presskonferens tills dess de fanns något konkret att visa upp. då hade man kanske på allvar kalla ämnet för "aktuellt".

det är naturligtvis inte ett försök att avleda uppmärksamheten från fuskministrarna... naturligtvis inte.

i vilket fall som helst så hoppas jag att ansvariga ställs till svars om nya kontroversiella uppgifter framkommer.

Det fanns ju något konkret att visa upp, nämligen det aktuella fyndet. Tillräckligt allvarligt och märkligt för att genomföra en presskonferens.

var i ligger det allvarliga och märkliga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
var i ligger det allvarliga och märkliga?

I att personen eller personerna som är ansvarig för det här inte har agerat på ett sätt som inte är brukligt. Det skapar frågor och med tanke på vilken soppa det här är blir man självfallet misstänksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

var i ligger det allvarliga och märkliga?

I att personen eller personerna som är ansvarig för det här inte har agerat på ett sätt som inte är brukligt. Det skapar frågor och med tanke på vilken soppa det här är blir man självfallet misstänksam.

Helt seriöst hade det varit bättre att vänta med presskonferensen med de banden tills de gått igenom vad som finns. Risken finns att de står där med skägget i brevlådan med mail som handlar om kaffetips; och då har de grävt en egen grop de fallit i.

Detta säger jag helt oberoende på vilken regering det än skulle ha varit som funnit den..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att dåvarande regering var mycket, mycket skickliga på att hantera efterspelet av Tsunamikatastrofen.

Hanterandet av själva katastrofen måste vara världsrekord i inkompetens och saktfärdighet, möjligen att ngn diktatur ngn gång kan ha agerat sämre!

Man skulle kunna hålla på och räkna upp vidriga fakta i timmar som exempelvis att ett specialutbildat katastrof-sjukvårdteam ifrån Linköping (har jag för mig)

förbjöds att åka ner till Thailand. Dom hade på eget initiativ kontaktat varandra och stod färdiga att åka ned frivilligt men fick inte tillåtelse och allt rann ut i sanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

var i ligger det allvarliga och märkliga?

I att personen eller personerna som är ansvarig för det här inte har agerat på ett sätt som inte är brukligt. Det skapar frågor och med tanke på vilken soppa det här är blir man självfallet misstänksam.

jag är inte säker på vilka personer du hänvisar till, eller vad som du anser vara brukligt när i fråga om hantering av backuper. du får gärna utveckla och konkret ange vem som borde gjort vad.

vad jag förstått så skulle dessa band -om praxis följts- varit raderade.

för egen del är jag glad om de kan bringa någon klarhet i oegentligheter så att rätt personer kan ställas till ansvar. men innan man vet vad som finns på banden blir det hela synnerligen tandlöst. åtminstone ingen bra ridå för att skyla problem inom det egna partiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
jag är inte säker på vilka personer du hänvisar till, eller vad som du anser vara brukligt när i fråga om hantering av backuper. du får gärna utveckla och konkret ange vem som borde gjort vad.

vad jag förstått så skulle dessa band -om praxis följts- varit raderade.

för egen del är jag glad om de kan bringa någon klarhet i oegentligheter så att rätt personer kan ställas till ansvar. men innan man vet vad som finns på banden blir det hela synnerligen tandlöst. åtminstone ingen bra ridå för att skyla problem inom det egna partiet.

Handlar inte om vad jag anser brukligt i sådana här sammanhang. Förvaltningschefen på regeringskansliet uppgav att man i det här fallet inte agerat som man normalt gör, något som gör det hela extra intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Löken, skriv en låt om skitet vetja istället för att gnälla här?

Wtf-faktorn stiger i dina inlägg sidu, men puss på det bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Jag tycker tsunamignället är helt makalöst faktiskt.

Vad har svenskar som befinner sig på andra sidan jordklotet på badsemester för rätt att kräva fullservice från Sverige om det inträffar en naturkatastrof, egentligen?

Flyg hem, hjälp av ambassaden - visst!

Men att tro att vi i Sverige kan ligga i ständig beredskap att köra ner kristeam och sjukvårdare och präster och Loket Ohlsson och allt va fan det nu är, för ta hand om fem hundra människor i en helt annan del av världen... det är ju löjligt!

Vill man utan kompromisser ha svenska myndigheter och svensk standard på armlängds avstånd kanske man ske ge fan i att åka utomlands?

Inte för att jag sörjer Laila Freivalds eller Lars Danielsson, speciellt Freivalds var ju ett praktarsle, men nog är det jävligt märkligt att två svenska politiker får sparken för att en flodvåg slår in över svenska turister i asien?

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Jag tycker tsunamignället är helt makalöst faktiskt.

Vad har svenskar som befinner sig på andra sidan jordklotet på badsemester för rätt att kräva fullservice från Sverige om det inträffar en naturkatastrof, egentligen?

Flyg hem, hjälp av ambassaden - visst!

Men att tro att vi i Sverige kan ligga i ständig beredskap att köra ner kristeam och sjukvårdare och präster och Loket Ohlsson och allt va fan det nu är, för ta hand om fem hundra människor i en helt annan del av världen... det är ju löjligt!

Vill man utan kompromisser ha svenska myndigheter och svensk standard på armlängds avstånd kanske man ske ge fan i att åka utomlands?

Inte för att jag sörjer Laila Freivalds eller Lars Danielsson, speciellt Freivalds var ju ett praktarsle, men nog är det jävligt märkligt att två svenska politiker får sparken för att en flodvåg slår in över svenska turister i asien?

Till viss del håller jag med dig. Men det intressanta är att jämföra det svenska hanterandet med andra västländer. Då visar det sig att man begått en rad misstag, något som måste förbättras.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Förra veckan sa ett par nya till mig att de aldrig varit på en arbetsplats med så många vänstervridna människor... Lustigt. Jag har aldrig ens reflekterat över att politik nånsin diskuterats i fikarummet. Men det kanske det har?!

😆

arrabiata//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Fruppe69 - lysande bibliskt citat nu igen. Applåderar!

Tack för att du också förklarade varför det var en skandal med den svenska insatsen vid Tsunamin. Jag har alltid undrat vad saken gällde egentligen...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker tsunamignället är helt makalöst faktiskt.

Vad har svenskar som befinner sig på andra sidan jordklotet på badsemester för rätt att kräva fullservice från Sverige om det inträffar en naturkatastrof, egentligen?

Flyg hem, hjälp av ambassaden - visst!

Men att tro att vi i Sverige kan ligga i ständig beredskap att köra ner kristeam och sjukvårdare och präster och Loket Ohlsson och allt va fan det nu är, för ta hand om fem hundra människor i en helt annan del av världen... det är ju löjligt!

Vill man utan kompromisser ha svenska myndigheter och svensk standard på armlängds avstånd kanske man ske ge fan i att åka utomlands?

Jag kan hålla med dig, men...

... när Sverige inte har lägst utan högst skatt i västvärlden borde svenskar kunna förvänta sig lite mer än andra länders medborgare!

... detta i kombination med att alla andra EU-länder gav sina medborgare hjälp som var mycket eller extremt mycket bättre gör detta till ett misslyckande

som socialdemokraterna aldrig kommer kunna förklara bort och ett misslyckande som kommer att förfölja dem i tiotals år framöver!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)

Som jag misstänkte är den här härvan långt från avslutad. Roligt att se vilka maktfullkomliga metoder socialdemokratin i det här landet lagt sig till med. Det här beteende är ytterligare ett skäl till hur viktigt maktskiftet var.

"En av regeringen Perssons chefstjänstemän bestämde att de 154 nu återfunna banden från tsunamin skulle förstöras. Banden innehåller säkerhetskopior av regeringens mejltrafik. Att banden ändå finns kvar beror på att lägre tjänstemän inte ville undanröja viktig information utan skriftlig order."

SvD.

Skandalen växer alltså och man kan knappast klandra Reinfeldt för att kall till presskonferens för en sådan här central upptäckt: "Regeringen Persson gömde undan 150 band med vital ­information från flodvågs­katastrofen i ett kassaskåp i regeringskansliets källare. Fem gånger begärde riks­dagens konstitutionsutskott (KU) i vintras fram informationen – men regeringen mörkade och sade att ­materialet inte fanns."

SvD.

Det här rör sig uppenbarligen om rena rama DDR-metoder. Att gemene man var medveten om att det socialdemokratiska partiet genomsyrar alla delar utav samhällslivet är förmodligen bekant, men detta är hårresande.

Redigerat av Löken
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Löken (oregistrerad)
Härvan fortsätter. Detta är skakande.

SvD

Ja, det är väl inte bra direkt.

Måste fråga, skrev du "skakande" med flit eller var det inte tänkt så som jag tänker?

Nej det är inte bra att någon har lagt beslag på band som tillhör en statlig utredning. Man har på så sätt medvetet försvårat arbetet, förmodligen för att dölja skuldfrågan.

Jag använde ordet med tanke på dess korrekta betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är inte bra att någon har lagt beslag på band som tillhör en statlig utredning. Man har på så sätt medvetet försvårat arbetet, förmodligen för att dölja skuldfrågan.

Det förstör ju 9inte bara för Socialdemokraterna utan det förstör ju hela Sveriges trovärdighet, politikerföraktet minskar ju inte när sådana här saker händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...