sw9 Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 jag springer då & då på olika förkortningar som jag inte förstår mig på. Mest i utländska tidningar. Jag vet vad ett 'DAW' är...(Cubase Sx, Sonar, Ableton Live, Logic, osv...) men vad står det för? Sen snackas det om DSP-Pluggar å PSP-pluggar som om de drevs av olika motorer. Vad stå de för? (PSP & DSP) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
floaty Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) jag springer då & då på olika förkortningar som jag inte förstår mig på. Mest i utländska tidningar.Jag vet vad ett 'DAW' är...(Cubase Sx, Sonar, Ableton Live, Logic, osv...) men vad står det för? Sen snackas det om DSP-Pluggar å PSP-pluggar som om de drevs av olika motorer. Vad stå de för? (PSP & DSP) DAW står för Digital Audio Workstation, och jag skulle vilja säga att begreppet innefattar hela det digitala inspelningssystemet, alltså datorn med tillbehör (bl a mjukvara som Pro Tools, Logic, Cubase o s v). Kommer inte på vad DSP står för. Ska tänka lite. Edit: DSP kan stå för "Digital Signal processing" och i musikproduktionssammanhang brukar DSP-kort användas som processorer för Plug-ins (kompressorer, reverb o s v) som då inte drar kraft ifrån datorn utan använder sig av det dedikerade DSP-kortets kraft Redigerat 12 oktober 2006 av floaty Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
expanded Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Digital Signal Processing... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) Digital Signal Processing... precis.. att tex. avlasta datorn från native-pluggar, dvs dom som arbetar med datorns egna processor.. ex. på det är UAD-korten, TC Electronics, Waves APA etc. för att inte glömma pro tools TDM Redigerat 12 oktober 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) PSP= Ett firma namn på en pluggtilverkare "Professional Sound Projects" Länk EDIT: La till en länk Redigerat 12 oktober 2006 av DrHans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sw9 Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 Tack för alla svar! De va intresant... Så jag som jobbar helt i en Virituel miljö skulle kunna behöva ett DSP-kort som extra till mitt standar ljudkort? & medans jag ändå har er uppmärksamhet... UAD-1 är väl oxå nå liknande DSP??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 UAD-1 ÄR ett DSP(digital signbal processor) kort.. DSP är inget märke, utan en separat processor för pluggar!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.