Bone Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 (redigerat) Med anledning av mina långvariga problem med mitt M-audio Firewire 410, som man kan läsa lite om här om man vill, så ska jag byta in mitt ljudkort och ta ut ett nytt. Så jag har suttit och sökt lite på forumet på olika interna ljudkort. Jag har dock inte riktigt hittat det jag är ute efter. Jag spelar ju bara in hemma själv på min PC med Cubase SL3. Jag vill gärna ha möjlighet att stereomicka eller när och rumsmicka (gitarrer, sång osv), kunna ha min synt, en Roland JV-1080 inkopplad hela tiden och kunna spela in min Pod XT Pro både via line och via s/pdif samtidigt. Så jag tänkte kolla av några olika alternativ och se om det är någon som har några andra tips. Kom gärna med synpunkter på hur bra drivrutiner och support funkar osv. Budget ca 4000:- Det jag helst (inte måste) vill ska finnas på ljudkortet är: *Minst 4 ingångar, två med preamps *Minst 4 utgångar *Det ska helst vara vanliga tele in och utgångar och såklart xlr där det är preamps (eller multi-ingångar som det är på 410:an) *Midi *S/pdif Alternativ 1 Ex: Juli@/EMU 0404/(Audiophile 192 lite för dyrt) och en Presonus bluetube slutligen en volymkontroll av något slag. Kanske en M-patch 2 eller en C-Control Finns det några direkta nackdelar med det här? Förutom lite få kanaler? Alternativ 2 Ex: M-Audio Delta 66, en Midisport Uno och en Presonus Bluetube. Har tyvärr antagligen inte råd med en C-control mm här. Vad är nackdelarna här? (förutom avsaknad av volymkontroll) Kan det bli strul och tjafs med midi:n pga av att den går via usb? Alternativ 3 Ex Esi ESP 1010 och en volymkontroll eller ett EMU 1820 Problem här? Det här var ju bara några förslag från mig. Har ni andra förslag eller synpunkter på ljudkort, förförstärkare, volymkontroll osv osv så tar jag gärna emot dom. Ehhh....blev lite långt inlägg, hoppas nån orkar igenom det. *edit* Är alltså på jakt efter ett internt ljudkort! *edit2* Förtydligade x2. Redigerat 12 oktober 2006 av Bone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) Echo AudioFire4 kanske också kan vara ett alternativ...? När det gäller volymkontroll, så skulle jag föredra M-Patch 2, eftersom den är passiv och därför inte påverkar ljudet, som en burk med aktiv elektronik gör. Redigerat 12 oktober 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) En Presonus Firebox skulle väl passa herrn alldeles utmärkt? Har dessutom utmärkta stabila drivrutiner. Redigerat 12 oktober 2006 av rainydays Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 Tack för tipsen men........nja det blir inte något firewire-kort(eller usb-kort för den delen heller), jag vill ju ha ett internt ljudkort eftersom mitt firewire 410 trots alla mina försöka fortsätter att strula. Jag tror att mitt problem sitter just i att det är ett firewirekort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Bör väl tillägga att det enda jag har att anmärka på när det gäller firebox är att det inte finns någon av/på-knapp på den. I övrigt är det i mitt tycke ett av det bästa i sin prisklass. Funkar klockrent utan krusiduller. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Nej, dina problem sitter i M-audio FW410 som jag inte hört mycket mer än klagomål på. Tråkigt att du skulle få en så dålig introduktion i firewire-världen 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 Nej, dina problem sitter i M-audio FW410 som jag inte hört mycket mer än klagomål på. Tråkigt att du skulle få en så dålig introduktion i firewire-världen 😄 Ja, håller med. Det har nästan drivit mig till vansinne. Ska bli skönt att, förhoppningsvis, slippa det här problemet. Har ju varit så att man inte orkat spela in bara för att man vet att man kommer att vara svinförbannad efter 1 timma ändå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 skaffa ett nytt internt Fire Wirekort, typ texas instruments, o sen en digi002r.. där har du det mesta du behöver.. 😄 blir bara billigare och billigare.. passa på nu innan dom sänker priset ännu mer! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) skaffa ett nytt internt Fire Wirekort, typ texas instruments, o sen en digi002r.. där har du det mesta du behöver.. 😄blir bara billigare och billigare.. passa på nu innan dom sänker priset ännu mer! Redan testat två olika interna firewire kort. Började med ett Vitex PCI interface card 1394 (firewire) som jag i sommras tog ut och ersatte med ett Adaptec, som rekommenderades på M-Audios hemsida. Blev ingen skillnad. Digi002 säger du, det är nog extremt mycket utanför det jag har råd med. Sen kör ju jag med Cubase SL3 och det där är ju till Pro Tools. *edit* för trött, såg inte smileyn. Måste sova NU. Redigerat 12 oktober 2006 av Bone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 RME Fireface 800? Men då drar ju priset iväg lite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Ett PCI-kort i stället alltså? Echo Gina 3G är kanske inte så tokigt då? Det är dessutom utbyggbart med en externa 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare om du skulle behöva fler I/O i framtiden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 Ett PCI-kort i stället alltså? Echo Gina 3G är kanske inte så tokigt då? Det är dessutom utbyggbart med en externa 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare om du skulle behöva fler I/O i framtiden. 😕 Ok, kollade in på deras hemsida nu och tittade sm hastigast på Gina 3G. Hur är pre-ampsen? Hur är drivrutinerna? Hur är supporten? Blir lite mycket frågor, men jag tänker inte tjafsa med ett ljudkort i två år till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Ett PCI-kort i stället alltså? Echo Gina 3G är kanske inte så tokigt då? Det är dessutom utbyggbart med en externa 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare om du skulle behöva fler I/O i framtiden. 😆 Ok, kollade in på deras hemsida nu och tittade sm hastigast på Gina 3G. Hur är pre-ampsen? Hur är drivrutinerna? Hur är supporten? Blir lite mycket frågor, men jag tänker inte tjafsa med ett ljudkort i två år till Echo vet vad de pysslar med efter att ha hållit på med ljudkort i över 20 år... 😕 De är mycket stabila och tillhör de bättre tillverkarna, så jag är ganska övertygad om att du inte ska behöva bråka en massa md ett sådant kort. Preamparna är rena, så om du vill färga, så får du göra det med mikrofonerna. +58dB max gain - så det räcker till det mesta. Manualen kan du hämta HÄR om du vill läsa mer om hur det fungerar innan du köper. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 Fast har inte det bara +12V fantommatning? Har för mig att jag läst här på forumet att det inte får kondensatormikrofonerna att låta som dom ska, stämmer det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Jag har testat ett par ljudkort, , , de är väl rätt likvärdiga. ESI 1010 Emu 1820m Terratech Phase88 Maudio 1010 De jag personligen tyckt varit lite bättre är Emu1820m och Terratech Phase88. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Fast har inte det bara +12V fantommatning? Har för mig att jag läst här på forumet att det inte får kondensatormikrofonerna att låta som dom ska, stämmer det? Vet inte om det kortet bara har 12V - men det är helt korrekt att många mikrofoner inte fungerar som de ska om man inte har 48V matning... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) Kör du MAC eller PC? Oj missade jag det, ursäkta. Jag kör med PC. 1. Jo jag är medveten om det. Har testat att byta PCI-plats osv osv. 2. Har som sagt testat två. Vitex (antagligen skräp) och nu Adaptec som M-audio rekommenderar på sin hemsida. 3. Testade först att installera patchen på Microsofts hemsida. Sen blev jag less, formaterade datorn och "nergraderade" firewire till SP1 enligt RME's instruktioner. Pust, det blev lite mer än vad jag hade tänkt...! Sorry! 😕 Nä det är bra. Tack för tipsen. Ös på bara 😆 Redigerat 12 oktober 2006 av Bone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Digi002 säger du, det är nog extremt mycket utanför det jag har råd med. Sen kör ju jag med Cubase SL3 och det där är ju till Pro Tools. *edit* för trött, såg inte smileyn. Måste sova NU. det funkar till cubase med!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) Digi002 säger du, det är nog extremt mycket utanför det jag har råd med. Sen kör ju jag med Cubase SL3 och det där är ju till Pro Tools. *edit* för trött, såg inte smileyn. Måste sova NU. det funkar till cubase med!!!! Ok det visste jag inte, trodde att det enbart funkade med Pro Tools. Tyvärr så har jag inte råd det gick väl loss på runt 12 000:-? Redigerat 12 oktober 2006 av Bone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Digi002 säger du, det är nog extremt mycket utanför det jag har råd med. Sen kör ju jag med Cubase SL3 och det där är ju till Pro Tools. *edit* för trött, såg inte smileyn. Måste sova NU. det funkar till cubase med!!!! Ok, tyvärr så har jag inte råd. mbox 2 pro, går på firewire me.. o det låter bra!!! tänk på att digidesignkorten har focusrite preampar.. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Digi002 säger du, det är nog extremt mycket utanför det jag har råd med. Sen kör ju jag med Cubase SL3 och det där är ju till Pro Tools. *edit* för trött, såg inte smileyn. Måste sova NU. det funkar till cubase med!!!! Ok, tyvärr så har jag inte råd. mbox 2 pro, går på firewire me.. o det låter bra!!! tänk på att digidesignkorten har focusrite preampar.. 😕 MBox två har väl ändå inte preamps från Focusrite? Var väl bara ettan som hade. Vill minnas att de slutade leverera de då de började tillverka ljudkort själva. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 Är det bara jag som tycker att det fattas en slags mellanvariant bland ljudkorten? Det verkar ju vara så att antingen så får man 1-2 ingångar ofta preamp, 2-8 utgångar, 1 midi I/O, s/pdif eller så får man 8+ ingångar och 8+ utgångar och en massa adat, s/pdif, midi osv. Finns det verkligen inget mellanläge. Eller är marknaden för sådana kort för liten? Är det bara jag som är på jakt efter nåt mellanting? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Är det bara jag som tycker att det fattas en slags mellanvariant bland ljudkorten? Det verkar ju vara så att antingen så får man 1-2 ingångar ofta preamp, 2-8 utgångar, 1 midi I/O, s/pdif eller så får man 8+ ingångar och 8+ utgångar och en massa adat, s/pdif, midi osv. Finns det verkligen inget mellanläge. Eller är marknaden för sådana kort för liten? Är det bara jag som är på jakt efter nåt mellanting? Ja - det är bara du... 😕 De flesta som sitter i en hemstudio, har troligen inte nytta av mer än stereo in/ut och kanske S/Pdif. Samtidigt hade jag gärna sett att någon vände på det nuvarande, med många utgångar och bara några få in- och erbjöd kanske 4-8 ingångar och kanske bara 2 eller 4 utgångar. Det hade nog varit mer användbart i hemstudion, än som det ser ut nu... Samtidigt är det ju inte fel med fler utgångar om man vill mixa för surround... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Milt optimala ljudkort hade varit 6line in, 2ut, midi och 2xlr med preamp. Samt en extern mixer som ett riktigt bord istället för en mixer i datorn, vill kontrollera det mesta med rattar istället för småklickandes på skärmen. Vill även att detta ljudkort kan fungera som en mixer med datorn av, så att man kan koppla in lite kul grejer och lira utan att behöva köra allt genom datorn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) Vill inte vara fräck, men åter till frågan. Vilket av mina alternativ tror ni funkar/passar mig bäst? Vad tycker ni om den utrustning jag valt. Finns det fler och mer prisvärda alternativ på 2-kanaliga preamps? Har jag missat någon bra ljudkortstillverkare? osv osv. Redigerat 12 oktober 2006 av Bone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fogden2000 Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) Finns det nåt bättre än Motu ?? 😄 Jag vet inte . 😆 Om man har 8000 :- över ska man köpa ett Motu då ? 😆 Redigerat 12 oktober 2006 av fogden2000 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Vore skoj om nån tillverkare började med modulbyggda ljudkort så man själv kunde bestämma vad man vill ha. Förenklar även vid uppgraderingar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Vore skoj om nån tillverkare började med modulbyggda ljudkort så man själv kunde bestämma vad man vill ha. Förenklar även vid uppgraderingar. Det skulle kosta mer än det smakar visserligen 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Vore skoj om nån tillverkare började med modulbyggda ljudkort så man själv kunde bestämma vad man vill ha. Förenklar även vid uppgraderingar. Det skulle kosta mer än det smakar visserligen 😆 Nja, inte om dom fick igång bra ruljans. I början kanske men sen! 😆😄😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) Har jag missat någon bra ljudkortstillverkare? osv osv. Soundscape:s isf Redigerat 12 oktober 2006 av MrPhil Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.