Jump to content
Annons

Fasfel?

furstan

Recommended Posts

1. Vid mikning med 2 mikrofoner 180 grader, Låt säga två sm57.

Är det troligt att man får fasfel även i de högre frekvensområdena (även fast virveltrumman i sig har ett så suddigt/distat ljud redan) om man helt struntar i fasvändning i efterhand? Att det tunnas ut i de lägre registrena är givet för mig därav min teori om att basskära undermiken.

Kan vara väldigt olika. Det bästa är att fasvända ena spåret (t ex undermicken) och lyssna. Ibland blir det mest diskant kvar, ibland låter det mer som en kakburk. Som du säger är nog virvel ett för komplext sammansatt ljud för att man kan använda någon som helst tumregel här.

2. Hur löser man enklast förhållandet mellan OH mikar och t.ex bastrumman eller virveln.

Är det samma filosofi där tycker ni?

Jag har testat både baskärning runt 180 Hz och/eller att tidsförskjuta.

Ibland har det blivit bra ibland inte. Eftersom alla situiationer är unika, vad brukar ni lyssna efter?

Brukar tänka på eventuella problem redan vid uppmickning och lyssna igenom spåren ordentligt. I de flesta fall löser man det lätt med att fasvända eller flytta på mickar (fysiskt).

Om inget av de två hjälper brukar det bli något av följande (eller en kombination):

• Fasskiftning - Det finns pluggar som kan tidsskifta ett material i olika grad över frekvensspektrumet. Betabugs Phasebug är ett (gratis) exempel.
  • EQ - Oftast högpassfilter, men ibland även ett lågpassfilter.
  • Tidsförkjutning - Flytta ett spår längs tidsaxeln. Endera så att det matchar ett annat spår (fasmässigt) eller flytta det så långt bort i tid att det ger känslan av en tidig reflektion.

Dela på andra sajter

Annons

När jag spelar in trummor så kollar jag på följande sätt..

Dra upp endast virveltrumman och lyssna, dra sedan upp överhänget och kolla om virveltrumman förlorar i kraft eller om kraften ökar. Kolla med olika volymer på överhänget.

Korskolla alla mikrofoner till trumsettet på detta sätt. Så fort det tappar i kraft så är det dags att flytta nån mikrofon. Ett tufft jobb som tar lite tid men sitter allt rätt så är det mycket lättare att få till det i slutet.

Det ska ju helst vara en bra trummis också 😆

Dela på andra sajter

Just det, du kan alltid kolla med ett surroundsystem. Ställ förstärkaren i Pro Logic, det läge som ger surround för gamla VHS-filmer. Panna ut det du misstänker ha fasproblem, tex över och undermikrofon till en virvel. Den ena åt vänster och den andra åt höger och testa med lite olika nivåer mellan de två kanalerna. Börjar det låta mycket ur de bakre högtalarna så har du fasproblem.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.