Burnin Sven (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 (redigerat) Har faktiskt smakat lite på tanken med Mac hör och häpna, kollade lite på PC City i stan och fan smakar det så kostar det. Cirkus 32 000 spänn för apparaten och en 8000 för programmet. Jag menar ska det va så ska det väl va, eller vad finns det i macvärlden på riktigt som klart överglänser den senaste vassa moderna PC:n på 3000 Mhz och över? Tänker ju inte köpa nåt gammalt långsamt bara för att det står mac pån. Tänker heller inte gå över till mac bara för att kunna använda senaste Logic. Pc versionen duger gott och väl åt mig känner inget som helst behov av ett kraftfullare program, kör nästan ingen midi heller. Nåväl det tar nog ett tag innan man snyter 40 000 spänn ur näsan (och sen ska ju pluggarna inskaffas men det kan man ju ta pö om pö). Och frågan är väl oxå lite att kan den där macen verkligen prestera för 25 000 spänn mer än min pc? Göran Redigerat 13 oktober 2006 av Burnin Sven Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 En Mac Pro startar väl på 20'000:- och Logic Pro kostar 9995:- (Priser från Apple Store) Då landar det på 30'000:- och då får man mycket dator. Måste du ha en Mac Pro då? Jag menar, iMacen är ju också väldigt fin! Är man student får man ju dessutom 50% rabatt på mjukvara och 10% på hårdvara! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Du måste inte ha en Mac Pro heller. En iMac kostar ungefär som en prestanda-motsvarande PC från HP eller liknande märkesdator, och iMac är fullt kompetent. 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fidden Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Anmäl dig till någon utbildning som startar till våren och vänta på ditt mecenat-kort. 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Mac Pro var ju faktiskt enligt en amerikansk tidning billigare än både motsvarande Dell och HP. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Nä fan gammelgubben får inga studielån 😄 . Jag pratar om den där fyra processors grunkan jag berättade om på IRL:en den är den jag vill ha som Robin Hood sa 🙂 . Inga gulliga små imacar, krut i burken ska det va och riktiga lådor så man kan stoppa in riktiga ljudkort och mecka in nya hård diskar i och sånt. 50+ Göran 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Nä fan gammelgubben får inga studielån 😄 . Jag pratar om den där fyra processors grunkan jag berättade om på IRL:en den är den jag vill ha som Robin Hood sa 🙂 . Inga gulliga små imacar, krut i burken ska det va och riktiga lådor så man kan stoppa in riktiga ljudkort och mecka in nya hård diskar i och sånt. 50+ Göran 😄 Den "minsta" Mac Pro'n är väl bättre än G5 Quad... (om det var den du menade) Eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 krut i burken ska det va och riktiga lådor så man kan stoppa in riktiga ljudkort och mecka in nya hård diskar i och sånt. Mac Pro Två 2 GHz Dual-Core Intel Xeon (Två 2,66 GHz:or kostar mer än det smakar) NVIDIA GeForce 7300 GT 256 MB (Du använder en bildskärm?) 1 GB (Ev. mer minne köper du billigare själv) En 16x SuperDrive-enhet 160 GB, 7200 varv/minut, seriell ATA, 3 Gbit/s (Större diskar kostar även här mer än de smakar. Och du proppar ju i fler hårddiskar själv) Apple Keyboard och Mighty Mouse Mac OS X / Country kit och till sist Bluetooth och Airport Extreme (Wi-Fi) 21 325:- Logic Pro 7-uppgradering från Logic Gold/Platinum 5 och 6 eller Logic Pro 6 2995:- Summa: 24320:- och frakten är gratis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 ...riktiga ljudkort... Du kan ju köpa ett Apogee AD-16X och ett Apogee DA-16X med FireWire alternativet för totalt 70'000:- Ett RIKTIGT ljudkort som funkar väldigt bra med den übersnabba iMac. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 iMac har väl processorkraft så det räcker och blir över till de flesta projekt. Vad är det du gör som är så CPU-hungrigt? Men det är klart, har du redan en bra skärm så är ju den billigaste Mac Pron inte mycket dyrare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 krut i burken ska det va och riktiga lådor så man kan stoppa in riktiga ljudkort och mecka in nya hård diskar i och sånt. Mac Pro Två 2 GHz Dual-Core Intel Xeon (Två 2,66 GHz:or kostar mer än det smakar) NVIDIA GeForce 7300 GT 256 MB (Du använder en bildskärm?) 1 GB (Ev. mer minne köper du billigare själv) En 16x SuperDrive-enhet 160 GB, 7200 varv/minut, seriell ATA, 3 Gbit/s (Större diskar kostar även här mer än de smakar. Och du proppar ju i fler hårddiskar själv) Apple Keyboard och Mighty Mouse Mac OS X / Country kit och till sist Bluetooth och Airport Extreme (Wi-Fi) 21 325:- Logic Pro 7-uppgradering från Logic Gold/Platinum 5 och 6 eller Logic Pro 6 2995:- Summa: 24320:- och frakten är gratis. Beställde Logic Pro genom Applestore förra veckan, la min beställning 18.55 på måndagen (dom stänger 19.00). Kom med ett bud hem till dörren kl 10.30 på onsdagen. Gratis frakt och till ett pris av 4997kr genom Mecenat-kortet. Snacka om fort. Det skeppades enligt fraktsedeln från Holland dessutom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Tack Linus bra info får ta ett snack med chefen 😄 om ekonomin. Nä inte så processorhungrit kör ju på PC och det duger ju åt mig men ska jag byta så ska det ju bli en jäkla skillnad annars är det ju ingen idé. Häftigt när man startar en tråd om eventuell convertering till mac då är ni på som värsta Jehovas 🙂 . Nä jag bara skojar lite ett hjärtligt tack för all bra info, ska fundera lite seriöst faktiskt och då blir det nog lite åt värstingläget som gäller. Men som sagt det måste finansieras oxå samt att jag funderar på att byta mitt medelitrumset mot bättre grejor i första hand (där ryker nog mellan 10 -30 000) och sen får vi se. Saken är den att jag har lite utrymme över här hemma så man funderar väl lite på om man skulle försöka och ta och fixa en liten demostudio på riktigt så att säga. Kort sagt så ligger det här på framtiden och kommer inte att ske i år. Tackar igen folks Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 får ta ett snack med chefen 😄 Ahhh, "chefen". Hon verkar finnas i de flesta hem. Hmm, det talas om att kvinnliga chefer är så få men det känns som att de snarare är Sveriges största ideella yrkeskår. (Jag tror jag sätter mig i ett hörn och väntar in attacken från någon forumbesökare som inte förstår skämt och ironi.) Kort sagt så ligger det här på framtiden och kommer inte att ske i år.Precis vad jag tänkte föreslå. Om du sitter på en PC med 3 GHz klockfrekvens idag, då har du ju redan en dator med god prestanda som räcker långt och behovet av ny dator (Mac) är inte så brådskande. 😄Så såvida du inte längtar ihjäl dig efter Logic 7 och OS X så kan din nuvarande burk fortsätta att fungera ypperligt och så gör du konverteringen till Mac-plattformen lite senare. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
floaty Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Häftigt när man startar en tråd om eventuell convertering till mac då är ni på som värsta Jehovas 😆 Men det är väl klart, vi är ju redan frälsta. Kom över på vår sida så kommer Steve Jobs visa dig den sanna vägen. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 😆 ja så är det 😆😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
engineer Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Fan Svenne! Är du igång igen med ditt mac-tugg? Fast du låter lite mer positiv nu än sist... Jag kan ju rekommendera dig att kolla in begagnatmarknaden. Finns rätt många G5or att få billigt som kommer ha bra med kräm i sig i många år. Dessutom har de flesta pluggar inte släppts till Intel-processorn ännu.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Jo fan ser du nu är man igång igen 😛 herr ingenjörn. Jag menar det står en apparat där i butiken som dom vill ha 32 000 spänn för så då är det ju klart att man blir lite nyfiken på vad den kan. Men det är som sagt i framtiden detta skulle ske i så fall så då har nog pluggarna ordnat till sig förväntar jag mig allt. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Jag är lite sugen på en Mac Pro också inom det närmaste året eller så. Vill försäkra mig om att Bootcamp verkligen funkar först. Inte för att jag egentligen vill konvertera till OS X utan för att det vore roligt att ha i bakgrunden som ett lek och lär operativsystem som man kan kladda i när man inte jobbar 😛 /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Fan Svenne! Är du igång igen med ditt mac-tugg? Fast du låter lite mer positiv nu än sist... Jag kan ju rekommendera dig att kolla in begagnatmarknaden. Finns rätt många G5or att få billigt som kommer ha bra med kräm i sig i många år. Dessutom har de flesta pluggar inte släppts till Intel-processorn ännu.... håller med hr ingenjör.. kolla beggat marknaden först.. det går att komma undan fanken så mkt billigare där.. hade en G5a på g för 8 tusen pix där.. men sen visade det sig att jag inte hade såna pengar, så jag köpte en mick till istället.. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Jag är lite sugen på en Mac Pro också inom det närmaste året eller så. Vill försäkra mig om att Bootcamp verkligen funkar först. Inte för att jag egentligen vill konvertera till OS X Klart du vill... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Jag är lite sugen på en Mac Pro också inom det närmaste året eller så. Vill försäkra mig om att Bootcamp verkligen funkar först. Inte för att jag egentligen vill konvertera till OS X Vafan! 😄 Varför köper man en mac för att köra windows?? 🙁 Iofs känner jag en snubbe som nyligen gjorde precis det. En typisk pcnörd, pcanvändare sen barnsben (?) som typ aldrig gett macen nån chans egentligen. Men han köpte en macbook och körde xp på den. I en månad. Sen kapitulerade han och började köra os x som huvud-os. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Varför köper man en dator för att köra Windows på över huvud taget? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Varför köper man en dator för att köra Windows på över huvud taget? 🙂 😄 jag håller med.. mina PC:ar har jag fått av folk.. 🙁 min pentium 4 fick jag av farsan när han köpte nytt!! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Varför köper man en dator för att köra Windows på över huvud taget? 🙁 För alla program o spel som inte finns till Mac kanske? 🙂 Fast jag är personligen rätt sugen att testa en mac för inspelningssyften någon gång... sedan blir jag väl fast då, om man skall tro de redan frälsta! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Ja man blir ju som sagt lite nyfiken på hur mycket mer man kan kräma ur en sån där värsting för 32 000 spänn, det måste ju vara nåt för jävligt mycket mer prestanda med tanke på prisskillnaden. Men med tanke på bra info i den här tråden som att det inte är riktigt klart än med pluggar och sånt så blir det nog till att vänta. Har ingen lust att byta till nåt som är ungefär lika kraftfullt som det jag redan har det ska va en jävla skillnad för att det ska bli av helt enkelt annars får det va. Typ lägga grunden för en framtida studio. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Varför köper man en dator för att köra Windows på över huvud taget? 😄 För alla program o spel som inte finns till Mac kanske? 🙂 Fast jag är personligen rätt sugen att testa en mac för inspelningssyften någon gång... sedan blir jag väl fast då, om man skall tro de redan frälsta! 😄 du kommer fastna.. har du vägarna förbi norrköping så visar jag gärna.. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Antevante Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Hur står sig de nya bärbara då? Jag är också på gång att byta över till "andra sidan", men behöver fortsätta vara portabel.. Någon som har erfarenhet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) Hur står sig de nya bärbara då? Jag är också på gång att byta över till "andra sidan", men behöver fortsätta vara portabel.. Någon som har erfarenhet? Dom nya bärbara är fantastiska! Och enligt rykten ska väl MacBook Pro få Core 2 Duo inom kort också? Redigerat 12 oktober 2006 av osiris Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Antevante Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Hur står sig de nya bärbara då? Jag är också på gång att byta över till "andra sidan", men behöver fortsätta vara portabel.. Någon som har erfarenhet? Dom nya bärbara är fantastiska! Och enligt rykten ska väl MacBook Pro få Core 2 Duo inom kort också? Aha, kanske är värt att vänta ett litet tag då... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borbas (oregistrerad) Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Dom nya bärbara är fantastiska! Och enligt rykten ska väl MacBook Pro få Core 2 Duo inom kort också? Jasså? Tänkte införskaffa mig en mac. Vore kanske värt att vänta på i mitt fall? Fast ingenting är fastställt ännu, utan bara ett löst rykte? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.