Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet inte om det här är rätt forum att ställa frågan men jag står som i ett kval kring valet av operativsystem. Valet står mellan två OEM- versioner (som alltså enbart får installeras och användas på En dator), Windows Home edition och Professional. Vad tjänar jag som användare på att betala ca 500 kr extra för det senare alternativet? Ska man gå efter Microsofts egna beskrivning av de båda operativsystemen ska Professional vara säkrare och mer stabilt med effektivare minneshantering Det står också att det ska bygga på samma grund som Windows 2000. Har för mig att Home edtion ska bygga på Windows NT. Stämmer detta eller har jag fått det hela om bakfoten?

Jag jobbar mycket med musik och bild kompostion vid datorn och inte så mycket spel. Burken är laddad med två diskar (en SATA hd för ljudfiler) och rejält med ramminne. Processorn är en AMD 64 3000+. Således, är jag främst instresserad av ett operativsystem som är så stabilt och pålitligt som möjligt (tja, är vi inte alla?) och som drar full nytta av datorns hårdvara.

Den uppmärksamma kanske kunde urskilja ännu ett dilemma i fråga om köp; processorn. Inget av ovannämda operativsystem drar ju nytta av denna eftersom de båda är anpassade till 32- bitars processorer. Det finns ju en 64 bitars variant av Windows för professionellt bruk men vad jag hört ska kompabiliteten mellan program och hårdvara fortfarande vara ett stort problem. Alternativet vore förstås att ha båda installerade och därmed vid uppstart kunna välja vilket efter behov. Hittar dock ingen återförsäljare i Sverige för detta och jag misstänkar att det kostar en och en annan kaka. Det går naturligtvis att få tag på andra sätt, he he, men då är det en fråga om etik.

Alla svar välkomna. Tack på förhand! 😳

Annons
Postat

Välkommen till forumet!

...and here we go again:

För en musikdator räcker XP Home Edition. Jag citerar från en av alla de tidigare diskussioner vi haft i frågan...
Jag har bara behov för Home Edition. 🙂
Vad har Professional för nåt då?
  • Remote Desktop - Nej, jag använder andra vägar/program för fjärrstyrning av burken.

• Multi-processor support - Nej, jag har bara en CPU.

• Automated System Recovery - Äh, systemåterställning inaktiverar jag och använder återigen andra program.

• Dynamic Disk Support - Behöver jag inte.

• Fax - Behöver jag verkligen inte.

• Internet Information Services/Personal Web Server - Skulle jag av nån anledning vilja ha en webbserver skulle jag vända mig till nåt annat.

• Encrypting File System - Hmmm... Kul med sån här teknik, men vilken nytta för mitt bruk som musikdator?

• File-level access control - Min dator har en användare: jag. Behöver inte spärra några program.

• "C2" certification - Vad sa du?

• Domain membership/Group Policy/IntelliMirror/Roaming profiles - *gäsp* Nej, inte för min del.

• IPsec/SNMP/Network monitor/NetWare Client - Men jag HAR inte några behov av det.

😳

https://www.studio.se/index.php?showtopic=18746

😄

Postat

Hela Windows XP är en vidareutveckling från Windows 2000 som i sin tur är en vidareutveckling från Windows NT.

XP:s kärna är densamma, oavsett Professional eller Home, så... jo, du råkade få det om bakfoten.

Postat

'XP:s kärna är densamma, oavsett Professional eller Home, så... jo, du råkade få det om bakfoten.'

Ah, okey. *rodnar*. Näe, jag tänkte ju inte använda den till något av tidigare nämnt även om jag ibland delar med mig av disken till vänner och bekanta med ett ftp program. För att förebygga intrång och använder jag ju diverse program från tredjepartstillverkare, som dessutom är gratis, så där ser jag ingen nytta i att välja pro.

Så det här med bättre minneshantering är mer eller mindre falsenligt? Om de nu båda utgår från samma kärna?

Postat

Till sist, Microsoft har glömt släppa upp handbromsen vad gäller 64-bitars stöd i Windows.

Få tillverkare har något intresse av att programmera 64-bitars drivrutiner för ett operativsystem som inte kommer nås av många användare.

Microsoft verkar inte vara speciellt stressade över övergången från 32-bit, eftersom även kommande Windows Vista står och trampar i 32 bitar också.

Så släpp tankarna på x64 ett tag till och ha ett "vanligt" XP Home.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.