Mutz Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Ja nu är det dags att beställa ny gura och ett par monitorer från Thomann. Gitarren har jag bestämt mig för och det blir en ESP Ltd Ec-1000 Sendan står jag och väger mellan dessa två monitorer: Alesis M1 active 520 Eller: ESI near 05 Eller om ni har något helt annat tipps på monitorer för max 2000kr. Vad tycker ni??!! Hade tänkt att köpa alesis först då ESTRAD tipsade mig om dom. Sen fick jag upp ögonen för ESI. Läst lite om dom och det värkar som dom är grymt prisvärda. Sedan snälla skippa snacket om att man inte får några bra monitorer för så lite pengar och jag bör spara och vänta med att köpa..... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
classic Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 De nya Alesis har jag inte lyssnat på men de gamla låter klart bättre än ESI. Ett annat förslag är KRK Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Skulle nog hellre rekommendera Alesis M1A mk2. Kan inte säga nåt om 520:an men 5" bas behöver hjälp av en sub skulle jag tro. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mutz Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 De nya Alesis har jag inte lyssnat på men de gamla låter klart bättre än ESI.Ett annat förslag är KRK Hmmm. Ja dom såg ju inte dumma ut alls. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mutz Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 Skulle nog hellre rekommendera Alesis M1A mk2.Kan inte säga nåt om 520:an men 5" bas behöver hjälp av en sub skulle jag tro. Dom blir tyvärr lite för dyra... Sen vill jag ha 5" då jag har lite platsbrist. Mindre desto bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mutz Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 De nya Alesis har jag inte lyssnat på men de gamla låter klart bättre än ESI.Ett annat förslag är KRK Blev lite fundersam... Då det inte står... Men det är pris per par det va? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
classic Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 De nya Alesis har jag inte lyssnat på men de gamla låter klart bättre än ESI.Ett annat förslag är KRK Blev lite fundersam... Då det inte står... Men det är pris per par det va? Nej, det är styckpris. Är det 2000kr/par så hade jag nog valt Alesis. Gå till en musikaffär och lyssna först. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mutz Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 De nya Alesis har jag inte lyssnat på men de gamla låter klart bättre än ESI.Ett annat förslag är KRK Blev lite fundersam... Då det inte står... Men det är pris per par det va? Nej, det är styckpris. Är det 2000kr/par så hade jag nog valt Alesis. Gå till en musikaffär och lyssna först. Ja tyckte det lät grymt billigt... 😄 Det är bara så att dom håller på att bygger om på Estrad här istan så det finns inget att lyssna på just nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Woxxy Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 ESI nEar 05 är väl den som har sålts mest. Sen vet jag inte om det säger nåt om ljudkvalitén på den eller inte. Har hört att den ska vara lite hård på diskanten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mutz Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 De nya ESI monitorerna låter bättre en de allra första som de sålde. De har tydligen bytt martial i menbranem. Tycker däremot att du ska kolla på ESI nEar 06 monitorerna. Lite dyrare men med lite mera tryck i dem. KRK är ju också ett bra förslag, men de säljs ju inte i par. Hmm... Hittade inget preis på nEar 06. Men det känns som dom blir lite för dyra och lite för stora. Har jävligt trångt på mitt skrivbord.. Sen är jag redan på gränsen av ruinera mig också... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 HeJsan gott folk. Tack vare min fina födelsedag igår har man kammat in litet pengar till ett par monitorer.. har ca 2000:- + - några hundra.. funderade på M-audio dx4 (studiopro) eller kanske bx5a men vet ej.. kan ni rekomendera några .. ett bar för denna slant? MvH Broghard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 Du blir säkert nöjdast med att spara lite till och skaffa behringes aktiva burkar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
woland Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 har ett par M-audio studio pro 4, dom e inte stora men låter bra (och hyfsat raka frekvensmässigt). kostar väl typ 1500 på thomann. köpte mina därifrån, dessvärre gick det inte helt utan strul. första paret monitorer funkade i typ 10 timmar innan dom totalkraschade. efter många om och men (monitorerna åkte ping pong mellan tyskland och umeå p g a att någon skrivit fel adress) så fick jag tillbaka dom ett par månader senare och nu har dom funkat felfritt. så kan rekommendera dom. bör även tilläggas att thomann har funkat bra alla ggr förutom vid köpet av dessa. Woland Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mutz Postat 26 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 26 oktober 2006 Jag tror dessa ALESIS för 2000 är prisvärda. Ligger på 3000 i sverige. Tänkte införskaffa mig ett par sådana så snart som möjligt är. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 Ingen som har bx5a eller vet något om dem ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pain, baby Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 Någon som tesat Esi near 04? Ligger i den prisklassen iaf.. Annars tror jag du kommer vinna på att vänta lite och köpa lite dyrare monitorer som inte behöver bytas så fort man blir lite mer erfaren och kräver bättre... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 Annars tror jag du kommer vinna på att vänta lite och köpa lite dyrare monitorer som inte behöver bytas så fort man blir lite mer erfaren och kräver bättre... Hepp, var inte så säker på det. Jag har aldrig köpt monitorer och är nöjd ändå Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 Jag vet att de flesta hatar detta svar men det är tyvärr så att det börjar vid 3000 kr/paret om du vill ha något som ”funkar” (t ex Phonic P6A 2995 kr/par, Tapco S-5 2995 kr/par o s v). Spara en månad till… Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 Jag vet att de flesta hatar detta svar men det är tyvärr så att det börjar vid 3000 kr/paret om du vill ha något som ”funkar” (t ex Phonic P6A 2995 kr/par, Tapco S-5 2995 kr/par o s v). Spara en månad till… vart hittar du de pricerna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 Estrad Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 ....4sound heter de visst nu.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 cool .. måste gå å snacka med dem tror jag =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 Jag vet att de flesta hatar detta svar men det är tyvärr så att det börjar vid 3000 kr/paret om du vill ha något som ”funkar” (t ex Phonic P6A 2995 kr/par, Tapco S-5 2995 kr/par o s v). Spara en månad till… va?? tapco.. kostar dom så lite nu?? jag köpte mina för ett och ett halvt år sen o dom kostade 3790:- då.. 😄 iofs låter dom sådär.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 Jämfört med t ex BX5a låter dom som guld och gröna skogar, men visst, fortfarande svår prisklass… Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 det handlar litet om rätt sak för bråk å peng.. Jag leker mesta dels.. inget avanserat å har inte alt för mycket pengs.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 I den prisklassen spelar det ingen större roll vilket man väljer. Tyvärr är inte sådana "monitorer" bättre än ett par ordinära hifi-högtalare, utan det enda man vinner, är att de är magnetiskt skärmade... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 (redigerat) Jag gillar mina m1 active mk2, dom är billiga. låter snobra. dock har dom lite konstig frekvensgång nere i låga mellanregistret. kommer säkert få problem med det. man kan mixa på vad fan som helst, bara man vet vart öronen luras. Redigerat 26 oktober 2006 av chilone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 jepp, Claes har rätt här men jag avhåller mig från ytterligare inblandning i monitortrådar på detta forum eftersom vissa medlemmar har böjelser som inte är rumsrena! 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 I den prisklassen spelar det ingen större roll vilket man väljer. Tyvärr är inte sådana "monitorer" bättre än ett par ordinära hifi-högtalare, utan det enda man vinner, är att de är magnetiskt skärmade... Du glömmer att man med aktiva monitorer oftast också får lägre distortion fasriktigare återgivning tack vare de aktiva filterna, flexibla inställningsmöjigheter till rummet och annan utrustning plus något högre effektivitet och effektivare skyddskretsar.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 I den prisklassen spelar det ingen större roll vilket man väljer. Tyvärr är inte sådana "monitorer" bättre än ett par ordinära hifi-högtalare, utan det enda man vinner, är att de är magnetiskt skärmade... Du glömmer att man med aktiva monitorer oftast också får lägre distortion fasriktigare återgivning tack vare de aktiva filterna, flexibla inställningsmöjigheter till rummet och annan utrustning plus något högre effektivitet och effektivare skyddskretsar.... Ja, för 2000 får man säkert väldigt mycket av allt det där... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.