Jump to content
Annons

Hur eq:ar du?

notorious E (oregistrerad)

Recommended Posts

notorious E (oregistrerad)

Hur eq:ar och komprimerar du de vanligaste instrumenten i dina mixar (och varför)?

Med alla tänkbara förbehåll för att det inte finns några regler (bara riktlinjer) och att det inte går att ge några standardsvar då varje mix är sitt eget lilla unika ljudlandskap där delarna/instrumenten/ljuden måste anpassas efter helheten. Jag frågar ändå och jag ger mig fan på att var och varannan av er har några mallar och standardlösningar som ni kanske åtminstone utgår ifrån för tex bas, gitarr och sång - melodiljud och padljud.

Och handen på hjärtat, visst är rör sig låtformat, instrumentering och ljudbild inom "popmusiken" i ett ganska snävt inhägnat territorium.

Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Jag komprimerar skiten ur mest allting. Minst 2, men ibland 3 kompressorer. Och kompressor i inbandningen också. Vid inbandning - 3:1 på akustisk, 4:1 på bas, med sådan threshold att kompressorn hela tiden jobbar.

Med eq:n skär jag som värsta köttmästare, tills mixen sitter som gubben på skithuset. Eller lite ditåt.

Dela på andra sajter

Hur eq:ar och komprimerar du de vanligaste instrumenten i dina mixar (och varför)?

jag komprimerar och eq:ar olika beroende på vad det är för kanalinnehåll!!!

edit: just det.. därför att!!! 😆

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

På sång brukar jag börja med en topp på övre mellanregistret, och så en nerförsbacke ner i basen och åt andra hållet en lite kortare nerförsbacke mot diskantkanten. Detta tror jag beror både på hur min röst och min mikrofon låter. Gör jag på annat sätt, hörs jag helt enkelt inte så tydligt.

Detta är iallafall hur jag brukar starta, hur jag hamnar till slut låter jag nog vara osagt...

Allt annat beror helt och hållet på. Lite som att fråga hur länge man har maten i ugnen.

Dela på andra sajter

Allt annat beror helt och hållet på. Lite som att fråga hur länge man har maten i ugnen.

Faktiskt.

Hur man EQ:ar beror helt och hållet på hur grundmaterialet låter. Sjunger det för mycket om virveln? Är det för lite klick i baskaggen? Så får man använda öronen; skruva till en väldigt drastisk kurva för att hitta problemområdet och sedan finjustera.

Dela på andra sajter

EQ beror dels på vad som låter bra för instrumentet i fråga - men också på om man behöver separera olika instrument för att få mer luft i mixen.

Kompression beror på vad som låter bra.

Inga standardmallar här, utan bara öron som lyssnar och rattar som det skruvas på... 😆

Dela på andra sajter

jag brukar inte ge mig förren jag har spelat in instrumentet som jag vill att det ska låta. därför blir det kanske inte någon eq förrens på masterregeln. det fungerar kanske bäst på akustisk musik.

sen tar jag gärna lite kompression (enkelband) med väldigt mjukt knä på masterregeln, det är nog lite "standard" tror jag.

Dela på andra sajter

jag håller i stprt med de flesta här, skulle dock aldrig komma mig för att göra annat än att skära med eq´n och beträffande sång så förstår jag inte alls varför man skulle gå in och peta med eq-då har man ju valt fel mikrofon...boosta aldrig sången vad du än gör!

i sällsynta fall kanske man plussar ytterst lite (virvel typ) men som jag envist framhärdar, då är det inte korrekt upptaget vid inspelning eller mikval...

kompression, ja och nej,beror på...

Dela på andra sajter

jag håller i stprt med de flesta här, skulle dock aldrig komma mig för att göra annat än att skära med eq´n och beträffande sång så förstår jag inte alls varför man skulle gå in och peta med eq-då har man ju valt fel mikrofon...boosta aldrig sången vad du än gör!

i sällsynta fall kanske man plussar ytterst lite (virvel typ) men som jag envist framhärdar, då är det inte korrekt upptaget vid inspelning eller mikval...

eller som en vis man sa:

behöver du använda EQ:n, då har du mickat fel!
Dela på andra sajter

Hur eq:ar och komprimerar du de vanligaste instrumenten i dina mixar...

Med rattarna på EQ'n/Kompressorn såklart!

Seriöst, man kan inte säga att man alltid boostar 100Hz på kick bara för att.

Då kan man ju stänga av monitorerna och mixa med ögonen istället!

Använd öronen, ibland behövs varken EQ eller kompression... Det är trevligt tycker jag :rolleyes:

Redigerat av osiris
Dela på andra sajter

Herr Florian verkar tro att alla har råd med 11 olika sångmikar, intressant.

Dela på andra sajter

det är väl mer så att om man spelar in sin sång i sin egen hemmastudio, köper man helst en mikrofon som låter bäst till ens egna pipa, och om man spelar in andra BÖR man verkligen ha mer än en mick.. 😄

Dela på andra sajter

nej det tror jag inte, förstår inte varför du måste låta så sarkastisk när man vill ge lite användbara tips, målet i en bra studio är väl ändå:

*dels att man lär sig ratta bra ljud utan tex alltför mycket eq, helst ingen alls...

*dels att man har en solid maskinpark precis som konstnären som ju behöver många olika färger så behöver ljudteknikern många olika mickar etc...

peace&love&understanding 😄

Redigerat av Florian le Sage
Dela på andra sajter

nej det tror jag inte, förstår inte varför du måste låta så sarkastisk när man vill ge lite användbara tips, målet i en bra studio är väl ändå:

*dels att man lär sig ratta bra ljud utan tex alltför mycket eq, helst ingen alls...

*dels att man har en solid maskinpark precis som konstnären som ju behöver många olika färger så behöver ljudteknikern många olika mickar etc...

peace&love&understanding 😄

Jag tror han var lite sarkastisk eftersom han nog precis som jag, fick en lite arrogant vibb av ditt inlägg om att byta mick.

Dela på andra sajter

Så om man bara har råd med en sångmik så bör man inte spela in andra? 😄

det menar jag inte.. det jag menar är att om man har fler mickar underlättar det arbetet att spela in andras röster..

Dela på andra sajter

Målet i en studio är att göra bra musik. Inte att undvika EQ.

Förhållanden för ljudinspelning såklart mycket bättre i en bra studio än hos hemmapluaren. Hemma hos mig och dom flesta andra spelar nog mikrofonen mindre roll, då ljudreflektioner, kylskåp, datorfläktar, elektronik, grannarnas mopeder och fiskmåsar färgar ljudet. Då tycker jag att man kan klippa hur mycket man vill med eq, om man tycker att man uppnår ett okej resultat. Det är bara kreativt.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.