notorious E (oregistrerad) Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Hur eq:ar och komprimerar du de vanligaste instrumenten i dina mixar (och varför)? Med alla tänkbara förbehåll för att det inte finns några regler (bara riktlinjer) och att det inte går att ge några standardsvar då varje mix är sitt eget lilla unika ljudlandskap där delarna/instrumenten/ljuden måste anpassas efter helheten. Jag frågar ändå och jag ger mig fan på att var och varannan av er har några mallar och standardlösningar som ni kanske åtminstone utgår ifrån för tex bas, gitarr och sång - melodiljud och padljud. Och handen på hjärtat, visst är rör sig låtformat, instrumentering och ljudbild inom "popmusiken" i ett ganska snävt inhägnat territorium. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Jag komprimerar skiten ur mest allting. Minst 2, men ibland 3 kompressorer. Och kompressor i inbandningen också. Vid inbandning - 3:1 på akustisk, 4:1 på bas, med sådan threshold att kompressorn hela tiden jobbar. Med eq:n skär jag som värsta köttmästare, tills mixen sitter som gubben på skithuset. Eller lite ditåt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Många eq:ar har presets med informativa namn, kolla in dessa så får du nog lite mer koll på läget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 (redigerat) Hur eq:ar och komprimerar du de vanligaste instrumenten i dina mixar (och varför)? jag komprimerar och eq:ar olika beroende på vad det är för kanalinnehåll!!! edit: just det.. därför att!!! 😆 Redigerat 10 oktober 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Med eq:n skär jag som värsta köttmästare, tills mixen sitter som gubben på skithuset. Eller lite ditåt. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fidden Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 På sång brukar jag börja med en topp på övre mellanregistret, och så en nerförsbacke ner i basen och åt andra hållet en lite kortare nerförsbacke mot diskantkanten. Detta tror jag beror både på hur min röst och min mikrofon låter. Gör jag på annat sätt, hörs jag helt enkelt inte så tydligt. Detta är iallafall hur jag brukar starta, hur jag hamnar till slut låter jag nog vara osagt... Allt annat beror helt och hållet på. Lite som att fråga hur länge man har maten i ugnen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Allt annat beror helt och hållet på. Lite som att fråga hur länge man har maten i ugnen. Faktiskt. Hur man EQ:ar beror helt och hållet på hur grundmaterialet låter. Sjunger det för mycket om virveln? Är det för lite klick i baskaggen? Så får man använda öronen; skruva till en väldigt drastisk kurva för att hitta problemområdet och sedan finjustera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 EQ beror dels på vad som låter bra för instrumentet i fråga - men också på om man behöver separera olika instrument för att få mer luft i mixen. Kompression beror på vad som låter bra. Inga standardmallar här, utan bara öron som lyssnar och rattar som det skruvas på... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 jag brukar inte ge mig förren jag har spelat in instrumentet som jag vill att det ska låta. därför blir det kanske inte någon eq förrens på masterregeln. det fungerar kanske bäst på akustisk musik. sen tar jag gärna lite kompression (enkelband) med väldigt mjukt knä på masterregeln, det är nog lite "standard" tror jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 jag håller i stprt med de flesta här, skulle dock aldrig komma mig för att göra annat än att skära med eq´n och beträffande sång så förstår jag inte alls varför man skulle gå in och peta med eq-då har man ju valt fel mikrofon...boosta aldrig sången vad du än gör! i sällsynta fall kanske man plussar ytterst lite (virvel typ) men som jag envist framhärdar, då är det inte korrekt upptaget vid inspelning eller mikval... kompression, ja och nej,beror på... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 jag håller i stprt med de flesta här, skulle dock aldrig komma mig för att göra annat än att skära med eq´n och beträffande sång så förstår jag inte alls varför man skulle gå in och peta med eq-då har man ju valt fel mikrofon...boosta aldrig sången vad du än gör! i sällsynta fall kanske man plussar ytterst lite (virvel typ) men som jag envist framhärdar, då är det inte korrekt upptaget vid inspelning eller mikval... kompression, ja och nej,beror på... eller som en vis man sa: behöver du använda EQ:n, då har du mickat fel! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 (redigerat) Hur eq:ar och komprimerar du de vanligaste instrumenten i dina mixar... Med rattarna på EQ'n/Kompressorn såklart! Seriöst, man kan inte säga att man alltid boostar 100Hz på kick bara för att. Då kan man ju stänga av monitorerna och mixa med ögonen istället! Använd öronen, ibland behövs varken EQ eller kompression... Det är trevligt tycker jag Redigerat 10 oktober 2006 av osiris Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 jag håller i stprt med de flesta här, skulle dock aldrig komma mig för att göra annat än att skära med eq´n och beträffande sång så förstår jag inte alls varför man skulle gå in och peta med eq-då har man ju valt fel mikrofon...boosta aldrig sången vad du än gör! i sällsynta fall kanske man plussar ytterst lite (virvel typ) men som jag envist framhärdar, då är det inte korrekt upptaget vid inspelning eller mikval... kompression, ja och nej,beror på... Herr Florian verkar tro att alla har råd med 11 olika sångmikar, intressant. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 jag håller i stprt med de flesta här, skulle dock aldrig komma mig för att göra annat än att skära med eq´n och beträffande sång så förstår jag inte alls varför man skulle gå in och peta med eq-då har man ju valt fel mikrofon...boosta aldrig sången vad du än gör! i sällsynta fall kanske man plussar ytterst lite (virvel typ) men som jag envist framhärdar, då är det inte korrekt upptaget vid inspelning eller mikval... kompression, ja och nej,beror på... Herr Florian verkar tro att alla har råd med 11 olika sångmikar, intressant. det är väl mer så att om man spelar in sin sång i sin egen hemmastudio, köper man helst en mikrofon som låter bäst till ens egna pipa, och om man spelar in andra BÖR man verkligen ha mer än en mick.. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Så om man bara har råd med en sångmik så bör man inte spela in andra? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 (redigerat) jag håller i stprt med de flesta här, skulle dock aldrig komma mig för att göra annat än att skära med eq´n och beträffande sång så förstår jag inte alls varför man skulle gå in och peta med eq-då har man ju valt fel mikrofon...boosta aldrig sången vad du än gör! i sällsynta fall kanske man plussar ytterst lite (virvel typ) men som jag envist framhärdar, då är det inte korrekt upptaget vid inspelning eller mikval... kompression, ja och nej,beror på... Herr Florian verkar tro att alla har råd med 11 olika sångmikar, intressant. nej det tror jag inte, förstår inte varför du måste låta så sarkastisk när man vill ge lite användbara tips, målet i en bra studio är väl ändå: *dels att man lär sig ratta bra ljud utan tex alltför mycket eq, helst ingen alls... *dels att man har en solid maskinpark precis som konstnären som ju behöver många olika färger så behöver ljudteknikern många olika mickar etc... peace&love&understanding 😄 Redigerat 11 oktober 2006 av Florian le Sage Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 jag håller i stprt med de flesta här, skulle dock aldrig komma mig för att göra annat än att skära med eq´n och beträffande sång så förstår jag inte alls varför man skulle gå in och peta med eq-då har man ju valt fel mikrofon...boosta aldrig sången vad du än gör! i sällsynta fall kanske man plussar ytterst lite (virvel typ) men som jag envist framhärdar, då är det inte korrekt upptaget vid inspelning eller mikval... kompression, ja och nej,beror på... Herr Florian verkar tro att alla har råd med 11 olika sångmikar, intressant. nej det tror jag inte, förstår inte varför du måste låta så sarkastisk när man vill ge lite användbara tips, målet i en bra studio är väl ändå: *dels att man lär sig ratta bra ljud utan tex alltför mycket eq, helst ingen alls... *dels att man har en solid maskinpark precis som konstnären som ju behöver många olika färger så behöver ljudteknikern många olika mickar etc... peace&love&understanding 😄 Jag tror han var lite sarkastisk eftersom han nog precis som jag, fick en lite arrogant vibb av ditt inlägg om att byta mick. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Så om man bara har råd med en sångmik så bör man inte spela in andra? 😄 det menar jag inte.. det jag menar är att om man har fler mickar underlättar det arbetet att spela in andras röster.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fidden Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Målet i en studio är att göra bra musik. Inte att undvika EQ. Förhållanden för ljudinspelning såklart mycket bättre i en bra studio än hos hemmapluaren. Hemma hos mig och dom flesta andra spelar nog mikrofonen mindre roll, då ljudreflektioner, kylskåp, datorfläktar, elektronik, grannarnas mopeder och fiskmåsar färgar ljudet. Då tycker jag att man kan klippa hur mycket man vill med eq, om man tycker att man uppnår ett okej resultat. Det är bara kreativt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 arrogant vibb ursäkta, bäst man inte säger hur man uppnår bra resultat i fortsättningen då utan håller käften eller 🙂😎😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.