murtlest (oregistrerad) Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Jag köpte en ADK A51e från musikbörsen för ett par månader sedan. Jag har inte hunnit använda den så mycket ännu och när jag väl gjort det så har det främst varit till sång. När jag nu provade att spela in gitarr med den så upptäckte jag att det brusar väldigt på vissa strängar. Det är inget som hörs i verkligheten utan det hörs bara på inspelningen. Här kan ni lyssna på ett exempel: Your browser does not support the HTML5 audio tag Vad är det som är fel? Är micen eller möjligen micpreampen trasig? Det blir inget brus när jag använder en billig noname mic.
VacUm Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Misstänker att det är saker i rummet som brusar, exempelvis datorn eller annat elektronik. Dom mikrofonerna tar upp väldigt mycket och då även brus, vilket inte dina billigare dynamiska mickar gör. Testa att dämpa rummet lite (finns massa trådar om hur du gör det här på forumet).
murtlest (oregistrerad) Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Ja det blir sånt brus oxå men det jag menar är det som blir exakt samtidigt som jag slår på stängarna.. främst den grova E strängen men lite på de andra oxå.
VacUm Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Lyssnade igen, men måste ärligt talat att jag inte hör något fel mer än bruset som ligger kontinuerligt i bakgrunden. Annars låter ju gitarren som den ska tycker jag.
murtlest (oregistrerad) Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 14 och 16 sekunder in i låten hör man det som tydligast.. Eller är det mina hörlurar det är fel på? 😮
Torre Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Nej, jag hör det också, mest i slutet och allra första anslaget på tjocka e-strängen första sekunden. Dock vet jag inte vad det beror på, men det händer också mig ibland när jag spelar in akustisk gitarr. Skulle gärna vilja ha ett svar.. 😮
VacUm Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 (redigerat) Haha, detta är ju otroligt. Jag hör det ju inte.. Lyssnat som en idiot nu men fattar inte vad ni menar. Ligger bruset högfrekvent?? Har lite dålig återgivning i låga mellanregistret här, men diskanten är det inga problem med... För ni menar väl inte just vid själva tillslaget? Det är ju fingrarna man hör mot strängen, och det låter ju bara snyggt. EDIT: ahaa(??) Det är en rasslande hårddisk i bakgrunden också 😮 Är det DEN ni sitter och lyssnar på?? För den hörs ju rätt tydligt på sina stället... Redigerat 18 juli 2004 av VacUm
murtlest (oregistrerad) Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Hehe. Ja det är en hårddisk som rasslar i bakgrunden men det är inte den vi menar. Ljudet kommer precis efter anslagen på främst E strängen och är ganska ljust. Lyssnade utan hörlurar och då hör jag det inte. Vet inte om det är högtalarna som är dåliga eller om hörlurarna är trasiga men alla "riktiga" låtar låter perfekt i hörlurarna. Fast nu försvann det visst i lurarna oxå 😮 Mycket läskigt 😮
VacUm Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Ja, det finns inget över 1khz hos mig iaf, inte som spelar nån roll och som påverkas av gitarren, det kan jag nästan garantera för det hade jag hört. Bruset som ligger längre upp ligger konstant och har nog inte med mikrofonen att göra.
trombonisten Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Börja med att ta en lång kabel och gå in i rummet bredvid och spela in. Det är en massa bröl från datorn. Prova också att dra ner volymen lite grann, så där 3db. Jag kan inte höra att det är något särskilt som brusar, men det är rätt hög nivå på signalen just på bas-strängen. Tr.
murtlest (oregistrerad) Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Nej det måste nog ha med uppspelningsutrustningen att göra. Hoppas det inte uppstår hos allt för många bara. Jaja tack för att ni lyssnade iaf 😮 Torre: hoppas det låter bra hos dig oxå sen.
murtlest (oregistrerad) Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Okej här kommer en inspelning med lite mindre "vanligt" brus och mer av det konstiga bruset. Your browser does not support the HTML5 audio tag Om ni inte hör nåt nu så är det inget fel, i alla fall inget fel på micen (vilket jag var rädd för). Bruset låter ungefär som när man skruvar på en högtalares volymreglage som fått oxid på sig.
Andreas L Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Nä du, något brus av det slaget du beskriver hör jag inte. Det låter lite slamrigt, men något oxidknaster eller liknande kan inte jag höra iallafall. Det kanske är något tråkigt ljud ifrån gitarren som förstärks?! Det känns som om ljudet är ganska matt och så, vad är det för gitarr du använder? Det kanske beror på något sådant?
ViktorDenStore Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Förutom bruset tycker jag det låter otroligt BRA 😮 Ska nog köpa mig en sådan mic när jag får råd... Har du jordade väggutag, sånt kan påverka... Sen kan det ju komma brus från dator, element, högtalare, förstärkare med mera!
murtlest (oregistrerad) Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Har tyvärr inte jordade vägguttag. Är det en fördel eller nackdel i det här fallet? Det kan vara något ljud från gitarren som förstärks men det hörs inget konstigt när "live" eller vad man ska kalla det. Det är en tanglewood gitarr i den billigare prisklassen. Men det här låter alltså extremt tydligt hos mig så om ni t.ex. hör datorn i bakgrunden så kan ni inte undgå det här om det nu låter hos er. Förmodligen är det mina högtalare som är keffa. Tack för all hjälp!
VacUm Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Förutom bruset tycker jag det låter otroligt BRA 😮 Ska nog köpa mig en sådan mic när jag får råd... Har du jordade väggutag, sånt kan påverka... Sen kan det ju komma brus från dator, element, högtalare, förstärkare med mera! Detdär är kanonmickar för sitt pris. Har själv en ADK 51S (hipass- och -10db-switch) och är otroligt nöjd med den. Detdär bruset som murtlest pratar om kan inte ha med jordning att göra eftersom han tycker sig höra något som kommer från vissa strängar på gitarren. Själv hör jag det inte alls, så misstänker att det är något med hans lyssning...
trombonisten Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Asså, lite missljud från gitarren -- strängar som läggs an mot banden mot slutet. O kring 12 sekunder blir han som spelar rätt upphetsad av nåt låter det som. Men inga missljud i övrigt. Helt OK rent tekniskt o inga datorer som surrar i bakgrunden. Nästa grej är väl att det nu är dags att prova lite olika mikpositioner för att hitta ljudet man vill. Lite längre från kanske, kring 18:e bandet o riktat snett inåt står det i läroboken. Kanske en småkonding i stället för en stor konding, men man tar vad man haver som de säger. Sen på med en massa kompressor. Tr. PS: kul att höra att man för en gångs skull nästan kan spela lika bra på gitarren. Klarar e-moll själv, men har glömt resten.
VacUm Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Asså, lite missljud från gitarren -- strängar som läggs an mot banden mot slutet. O kring 12 sekunder blir han som spelar rätt upphetsad av nåt låter det som. Men inga missljud i övrigt. Helt OK rent tekniskt o inga datorer som surrar i bakgrunden. Lyssnade precis på den andra inspelningen. Där finns det ju inget brus alls. "Missljuden" har väl bara med teknik att göra, precis som du beskriver det, Trombonisten... tycker det låter bra om gitarren faktiskt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.