Itzhak Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 och då måste vi också inse att vi i "verkligheten" inte hör pianot kraftigt panorerat mellan bas och diskant, asså jag vet inte redigt vad du åsyftar här, känner icke till någon inspelning eller någon person som skulle ha gjort på detta viset... 😆😆😆 själv står jag för min dragning åt stereo med NATURLIG återgivning och inget annat, hur det nu ter sig i olika låtar är sålunda en skön variabel... 😉 köp mina skivor så fattar du skolan... vad jag åsyftar? det är ett svar på hegobalds inlägg, om du läser det så kanske du kommer till insikt. jag har däremot många gånger hört exempel (bl.a. här på forumet) där man gör extrema panoreringar av både trummor och ex. akustisk gitarr. och innan du skriver nästa inlägg; glöm inte att det här tråden utgår ifrån en diskussion/påstående om att gammal musik är mixad väldigt konstigt. min inställning (vilket jag klargjort tidigare) är att för att tala om någon "konstigt" behöver man definiera vad som kan anses "normalt". på det sätt som instrument panoreras idag kan också uppfattas som "konstigt".
Itzhak Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Tråden borde ha hetat: Varför är gammal musik så jävla intressant och skönt mixad? eller- Varför är mycket nyare musik så jävla tråkig och stereotyp 😆 och trist mixad? eller, "varför är det så många plugins i cubase".
Florian le Sage Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 nej men du pratar flera ggr om bas o diskantpanorering vilket förbryllar mig eftersom det mig inte veterligt gjorts något sådant eller diskuterats något sådan i tråden... god natt, utan nattmössa... 😆
Florian le Sage Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Tråden borde ha hetat: Varför är gammal musik så jävla intressant och skönt mixad? eller- Varför är mycket nyare musik så jävla tråkig och stereotyp och trist mixad? eller, "varför är det så många plugins i cubase". ähhh, sluta larva dig, trodde du var en sansad kille...dessutom är det inte speciellt många (användbara) plugins i Cubase enl. min syn på saken...
dede Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Teknik är trist Allvarligt skulle jag (gud bevare er) få för mig att spela in ett akustiskt piano så hade jag bara öppnat locket och slängt ner micken...Och spelat till fingrarna blöder! 😛
IDF Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Teknik är trist Allvarligt skulle jag (gud bevare er) få för mig att spela in ett akustiskt piano så hade jag bara öppnat locket och slängt ner micken...Och spelat till fingrarna blöder! 😆 helst ska micken hoppa runt på alla strängarna... 😛
surikatmamma Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 min inställning (vilket jag klargjort tidigare) är att för att tala om någon "konstigt" behöver man definiera vad som kan anses "normalt". på det sätt som instrument panoreras idag kan också uppfattas som "konstigt". "Normalt" borde i det här fallet (och de flesta andra fall) innebära "vanligt", det man är van vid. Konstigt blir det om man inte är van vid det, och mr Tor Bruce (älskar det namnet!) är uppenbarligen mest van vid dagens standard.
osiris Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 dessutom är det inte speciellt många (användbara) plugins i Cubase enl. min syn på saken... Det finns inget användbart med Cubase över huvud taget enl. min syn på saken...
Itzhak Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 min inställning (vilket jag klargjort tidigare) är att för att tala om någon "konstigt" behöver man definiera vad som kan anses "normalt". på det sätt som instrument panoreras idag kan också uppfattas som "konstigt". "Normalt" borde i det här fallet (och de flesta andra fall) innebära "vanligt", det man är van vid. Konstigt blir det om man inte är van vid det, och mr Tor Bruce (älskar det namnet!) är uppenbarligen mest van vid dagens standard. för all del, det fungerar också som en utmärkt definition och enligt bägge våra definitioner så var det inte mer konstigt mixat på 50/60-talet än vad det är nu.
Stinkey Zwei Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Carlsson is da shit!!! Bara helst enkelt bäst!
IDF Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 dessutom är det inte speciellt många (användbara) plugins i Cubase enl. min syn på saken... Det finns inget användbart med Cubase över huvud taget enl. min syn på saken... jag håller med.. verkligen!!
spaceman Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 När man lyssnar på Ramones första platta på vinyl och vrider balansratten helt till vänster så är det bara bas och trummor, vrider man den helt till höger är det både gitarr, bas, trummor och sång...Men det rocka fett det med.
IDF Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 När man lyssnar på Ramones första platta på vinyl och vrider balansratten helt tillvänster så är det bara bas och trummor, vrider man den helt till höger är det både gitarr, bas, trummor och sång...Men det rocka fett det med. precis!! det är ju alltid såna grejjer som är skoj.. eller om ha dåliga kontaketer till högtalarna och spelar upp ngt från 60talet, så tycker man att "det var ett väldigt långt intro det här" 😄 men i själva verket är det baradåliga kablar.. 🙂
spaceman Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 En mera ny platta som är lite speciell med paning är Håkan Hellströms Ett kolikt barns bekännelser. Trummorna kan ligga väldigt mycket åt vä/hö, gitarrer och sång mm också. Klart mot strömmen.
IDF Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 En mera ny platta som är lite speciell med paning är Håkan Hellströms Ett kolikt barns bekännelser. Trummorna kan ligga väldigt mycket åt vä/hö, gitarrer och sång mm också. Klart mot strömmen. värt att kolla upp!!! white stripes senaste platta ska vara väldigt gammaldags "tänk" i mixen, vad jag har hört omden.. har faktiskt inte hört den själv.. annars är ju stevie wonders andra soloplatta en favorit.. 😄
spaceman Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 IDF, har du hört talas om M Ward ? Där kan man snacka om hur man kan låta gammaldags år 2006. Hans senaste platta Transistor radio är makalöst bra...
IDF Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 IDF, har du hört talas om M Ward ? Där kan man snacka om hur man kanlåta gammaldags år 2006. Hans senaste platta Transistor radio är makalöst bra... ne fan, det har jag faktiskt inte.. måste kolla det!!! haru lyssnat på damian marley - welcome to jamrock, massa asschyssta femtiotals dancehall samplingar eller gnarls barkley - st. elsewhere, den har massa schyssta 80tals element.. riktigt bra!!!!
Danny Cort (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 annars är ju stevie wonders andra soloplatta en favorit.. 🙂 Soloplatta? Hur tänker du då? Stevie har alltid varit soloartist. Vilken platta menar du?
IDF Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 (redigerat) annars är ju stevie wonders andra soloplatta en favorit.. 😉 Soloplatta? Hur tänker du då? Stevie har alltid varit soloartist. Vilken platta menar du? den andra skiva han spelade in, å näe han har inte alltid vart soloartist.. han började som liten grabb ähgna på motown, och kom senare att jobba smått i motownstudion som musiker.. när han blev myndig fick han lön för alla jobben han gjort, kommer inte ihåg exakt, o då drog han till newyork eller vare nu va och spelade in sin försat platta.. anledningen till att han inte va i motown, var för att han inte fick jobba precis som han själv ville! då var han 21 bast.. plattan sålde sådär, och DÅ spelade han allt utom blås helt själv. andra skivan fick motown, för de insåg vilken talang han var/är... jag kommer inte ihåg detaljerna och sånt, men det är på det hela ungefär sådär!! edit: tror skivan hette enabrt "stevie wonder" Redigerat 11 oktober 2006 av IDF
Danny Cort (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 annars är ju stevie wonders andra soloplatta en favorit.. 😕 Soloplatta? Hur tänker du då? Stevie har alltid varit soloartist. Vilken platta menar du? den andra skiva han spelade in, å näe han har inte alltid vart soloartist.. han började som liten grabb ähgna på motown, och kom senare att jobba smått i motownstudion som musiker.. när han blev myndig fick han lön för alla jobben han gjort, kommer inte ihåg exakt, o då drog han till newyork eller vare nu va och spelade in sin försat platta.. anledningen till att han inte va i motown, var för att han inte fick jobba precis som han själv ville! då var han 21 bast.. plattan sålde sådär, och DÅ spelade han allt utom blås helt själv. andra skivan fick motown, för de insåg vilken talang han var/är... jag kommer inte ihåg detaljerna och sånt, men det är på det hela ungefär sådär!! edit: tror skivan hette enabrt "stevie wonder" Fast det där stämmer ju inte alls. Men den diskussionen har ingenting i den här tråden att göra. Hej.
IDF Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 (redigerat) Fast det där stämmer ju inte alls. ok? senast förra veckan hade vi en föreläsning om motown, då föreläsaren pratade på hur länge som helt om fenomenet stevie wonder!! om det var lite otydligt försökte jag berätta att han jobbade för motown först innan han blev soloartist! Redigerat 11 oktober 2006 av IDF
Danny Cort (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Fast det där stämmer ju inte alls. ok? senast förra veckan hade vi en föreläsning om motown, då föreläsaren pratade på hur länge som helt om fenomenet stevie wonder!! om det var lite otydligt försökte jag berätta att han jobbade för motown först innan han blev soloartist! Då bör nog föreläsaren läsa på. Stevie släppte sin första platta som 12-åring. På Motown. Som soloartist.
IDF Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Fast det där stämmer ju inte alls. ok? senast förra veckan hade vi en föreläsning om motown, då föreläsaren pratade på hur länge som helt om fenomenet stevie wonder!! om det var lite otydligt försökte jag berätta att han jobbade för motown först innan han blev soloartist! Då bör nog föreläsaren läsa på. Stevie släppte sin första platta som 12-åring. På Motown. Som soloartist. då spelade väl inte han allt själv??
dancedancedance Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 och du dancedance dance som verkar tycka utpanorerat piano är skit, borde lyssna på mina och många andras inspelningar som är mixade sålunda! Tycker inte det är skit med stereopiano, bara att det är ganska onaturligt. Jag menade inte solopiano. snarare i popmusik med fullt komp. Men egentligen skiter jag fullständigt i om det är stereomixat eller inte. Jag lyssnar hellre på musiken än tekniken och mixningen. (observera att det inte var en pik utan ett konstaterande om mig själv angående hurvida mitt ljudtekniksintresse är kontra hur mina öron hör skillnader osv.)
Danny Cort (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Fast det där stämmer ju inte alls. ok? senast förra veckan hade vi en föreläsning om motown, då föreläsaren pratade på hur länge som helt om fenomenet stevie wonder!! om det var lite otydligt försökte jag berätta att han jobbade för motown först innan han blev soloartist! Då bör nog föreläsaren läsa på. Stevie släppte sin första platta som 12-åring. På Motown. Som soloartist. då spelade väl inte han allt själv?? 😕 Nej, man kan väl vara soloartist utan att spela allt själv? Soloartist per defenition innebär väl att artisten inte är en del av något band? Eller? Äh vafan, det har har ju ingenting med tråden att göra. Sorry för OT:
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Hur många soloplattor har Stevie släppt nu?
IDF Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Fast det där stämmer ju inte alls. ok? senast förra veckan hade vi en föreläsning om motown, då föreläsaren pratade på hur länge som helt om fenomenet stevie wonder!! om det var lite otydligt försökte jag berätta att han jobbade för motown först innan han blev soloartist! Då bör nog föreläsaren läsa på. Stevie släppte sin första platta som 12-åring. På Motown. Som soloartist. då spelade väl inte han allt själv?? 😕 Nej, man kan väl vara soloartist utan att spela allt själv? Soloartist per defenition innebär väl att artisten inte är en del av något band? Eller? Äh vafan, det har har ju ingenting med tråden att göra. Sorry för OT: skoja bara!! 🙁
IDF Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Hur många soloplattor har Stevie släppt nu? stevies sajt
Hellpig Postat 9 december 2006 Postat 9 december 2006 Lite sent inlägg men jag läste en intervju med gitarristen i Red Hot Chili Peppers å då kom jag att tänka på den här tråden; Något som man sällan hör nu för tiden är instrument som bara ligger i en högtalareoch att man panorerar radikalt till höger och vänster. På 60-talet var man tvungen att göra det pga hur panoreringskontrollerna var konstruerade då. Enligt John Frusciante kunde man alltså bara ställa in vänster, höger och mitten så man hade inte så mycket alternativ. Jag var inte med på den tiden så jag vet inte om det stämmer men han kanske har koll...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.