Jump to content
Annons

Varför är gammal musik så konstigt mixad?

tbruce

Recommended Posts

Annons
  • Svar 119
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Lugn.. Bara lugn.. Snart kommer det tokiga mixar i 7:1 ljud.. Typ ett instrument per högtalare eller nåt.. Och nån kommer att tycka att det låter skitnäppt om 20 år.. Och andra att det är hur shysst som helst efter som det enskilda soundet blir lätt att sampla då 😛

Dela på andra sajter

Står man inte ut med panoreringen är det bara att trycka in monoknappen.

försvinner inte allt då??

Allt hamnar väl i mitten antar jag... 😛

tänkte så att med de extrema panoreringarna försvinner allt när man spelar det i mono.. mono är ju bara en enkel uppspelning, medan stereo är två..

men va vet jag.. 😄

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Lugn.. Bara lugn.. Snart kommer det tokiga mixar i 7:1 ljud.. Typ ett instrument per högtalare eller nåt.. Och nån kommer att tycka att det låter skitnäppt om 20 år.. Och andra att det är hur shysst som helst efter som det enskilda soundet blir lätt att sampla då 😛

Jag som tänkte konsthuvud i mitten av en brittisk merry-go-round och kören på varsin häst.

Förresten borde vi inte undersöka det där med konsthuvud någon gång, du och jag, hego?

EDIT: alltså inte med brittisk merry-go-around, men hursomhelst. Det är ju skithäftigt att kunna placera instrument i 3D. Får ju bli headphones only då.

Redigerat av maxmaxmax
Dela på andra sajter

Konsthuvudinspelningar är asballt att lyssna på i lurar, mera sånt - experimentera mera alltså, spring runt med konsthuvud i olika miljöer eller bara svep det lite flummigt, nästan allt får en mkt psykedelisk effekt!

Allt försvinner inte om man trycker in monoknappen IDF, bara om det är inspelat med fasfel, vilket knappast är troligt...

😛

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Konsthuvudinspelningar är asballt att lyssna på i lurar, mera sånt - experimentera mera alltså, spring runt med konsthuvud i olika miljöer eller bara svep det lite flummigt, nästan allt får en mkt psykedelisk effekt!

Allt försvinner inte om man trycker in monoknappen IDF, bara om det är inspelat med fasfel, vilket knappast är troligt...

😕

Vänta lite, skapar en ny tråd.. känns som vi glider ifrån ämnet.

Konsthuvuddiskussion fortsätter här

Kom florian, jag har en fråga.

Dela på andra sajter

Ja, varför är det så? Mycket gammal musik är typ helt fuckat mixad, typ leadsången helt utpanorerad i ena kanalen osv. Skulle man göra så idag skulle man ju bli lynchad. Eller skulle det vara coolt?

Britney Spears släpper ny dunderhit där hon ligger 100% till höger raktigenom?

Hm. 😕

jag tycker att det är betydligt märkligare att mixa trummorna helt utspridda i stereobilden (hihat i ena högtalaren och riden helt i den andra) , eller en gitarr i så utpräglad stereo att lådan ligger helt i den ena och strängrasslet helt i den andra.

Dela på andra sajter

jag tycker att det är betydligt märkligare att mixa trummorna helt utspridda i stereobilden (hihat i ena högtalaren och riden helt i den andra) , eller en gitarr i så utpräglad stereo att lådan ligger helt i den ena och strängrasslet helt i den andra.

jag håller med. Stereomixat piano är ännu konstigare. Måste vara läskigt att sitta inne i ett piano och lyssna.

Dela på andra sajter

??? klart man mixar piano i stereo !!!

glöm inte att skilja på direktljud och akustik nu, florian.

nu vet jag inte vad du eller Claes syftar på, men jag spelar alltid in piano med 2 mikrofoner normalt, panorerar ut dem olika brett beroende på vad det är för musik, är det bara piano+sång typ ballad så är det väl inte frågan om annat än att man tar ut det fullt!

Redigerat av Florian le Sage
Dela på andra sajter

nu vet jag inte vad du eller Claes syftar på, men jag spelar alltid in piano med 2 mikrofoner normalt, panorerar ut dem olika brett beroende på vad det är för musik, är det bara piano+sång typ ballad så är det väl inte frågan om annat än att man tar ut det fullt!

nja, du måste naturligtvis anpassa stereobredden till vilken rumsklang du vill ha. om du exempelvis har ett stort reverb och vill ge intrycket av ett piano på avstånd (konsertkänsla kanske), så blir det väldigt onaturligt med en kraftig panorering av diskant och bas. i dessa fall utgörs stereoeffekten av själva rumsklangen.

vid de flesta instrument måste du vara extremt/onaturligt nära för att uppleva den stereobild som många eftersträvar i sina mixar i dag.

Dela på andra sajter

nja, du måste naturligtvis anpassa stereobredden till vilken rumsklang du vill ha. om du exempelvis har ett stort reverb och vill ge intrycket av ett piano på avstånd (konsertkänsla kanske), så blir det väldigt onaturligt med en kraftig panorering av diskant och bas. i dessa fall utgörs stereoeffekten av själva rumsklangen.

vid de flesta instrument måste du vara extremt/onaturligt nära för att uppleva den stereobild som många eftersträvar i sina mixar i dag.

men snälla du detta är basic, skall du lära mig att gå eller, du larvar dig hoppas jag... 😠 tror du inte jag vet vad direktljud v. rumsklang är?

Dela på andra sajter

word

men snälla du detta är basic, skall du lära mig att gå eller, du larvar dig hoppas jag...  tror du inte jag vet vad direktljud v. rumsklang är?

andas 🙂

Dela på andra sajter

men snälla du detta är basic, skall du lära mig att gå eller, du larvar dig hoppas jag... 🙂 tror du inte jag vet vad direktljud v. rumsklang är?

älskling, det är basic för mig och för en del andra. det var dock någon som skrev att det inte var frågan om annat än att panorera fullt ut när det gäller ballad med piano och sång.

ja just det, det var ju du som skrev det.

både min kvinnliga och manliga sida skulle dock i många sammanhang anse att detta kan ge en ganska onaturlig ljudbild, exemplevis i ett sådant fall jag beskrev ovan.

Dela på andra sajter

Nån som kommer ihåg Karlssonhögtalarna? Han utvecklade ett koncept med elementen riktade uppåt för att man inte skulle höra exakt varifrån ljudkällan fanns. Sveriges svar på stereo typ.

Hmm, har också alltid undrat över dessa mono till stereo-utgåvor. Är det inte bara en grafisk stereoeq där man kör in samma signal till bägge kanaler men eq;ar olika?

edit: mono till stereo

Redigerat av dede
Dela på andra sajter

både min kvinnliga och manliga sida skulle dock i många sammanhang anse att detta kan ge en ganska onaturlig ljudbild, exemplevis i ett sådant fall jag beskrev ovan.

Men vad gör det om ljudbilden är onaturlig? Måste allt låta som att man står i samma rum med bandet rakt framför sig och lyssnar?

Dela på andra sajter

Carlsson var före sin tid,that´s it!

Itzhak, jag förstår vad du menar men vi tycks prata förbi varann, eller så är jag för självklar för mig själv...jag tänker rent piano när jag talar stereobredd, kanske borde ha förtydligat mig här, om man vill plocka in reverb etc så är saken genast annorlunda som du solklart säger, man kan ju också ha ena mikrofonen mot pianot och andra på 10 m avstånd eller riktad bortåt för ambience etc och kombinera de båda-givetvis inte fullt utpanorerade i det fallet men kanske kl. 14.00 skulle jag vilja påskina...

Allt är en smaksak men talar vi rent piano, och du dancedance dance som verkar tycka utpanorerat piano är skit, borde lyssna på mina och många andras inspelningar som är mixade sålunda!

I fallet med klassiska inspelningar och flygel är det en helt annan skola som vi inte går in på nu tycker jag!

😆

Dela på andra sajter

Nån som kommer ihåg Karlssonhögtalarna? Han utvecklade ett koncept med elementen riktade uppåt för att man inte skulle höra exakt varifrån ljudkällan fanns. Sveriges svar på stereo typ.

Hmm, har också alltid undrat över dessa mono till stereo-utgåvor. Är det inte bara en grafisk stereoeq där man kör in samma signal till bägge kanaler men eq;ar olika?

edit: mono till stereo

ja, de var väl de där trälådorna som även hade några diskanter i 45graders vinkel uppe på varje högtalare? såg ett par sådana på en sunk-marknad förra veckan.

menar du pluggar som skapar stereoeffekter? ofta arbetar de med någon fördröjning mellan kanalerna, samtidigt som du kan välja frekvensområde för fördröjningen.

cubase har förresten sin inbyggda eq-plugg där man kan ställa vänster och höger kanal olika, för den som vill exprimentera med det.

Dela på andra sajter

Haha. Jag har ett par välljudande Karlsson kolburkar.. Dom låter bra för mig..

När det gäller inspelning och mixning så finns inga regler faktisk! Men om man hävdar att man jobbar i HIFI segmentet av det här med ljudåterskapande så måste man nog ändå hålla sig till att vi människor ändå har 2 öron och hör i stereo... I sånna fall är det den verkligheten vi måste försöka återskapa.. Allstå måste vi försöka få "pianot" att låta stereo också.. 😆

Dela på andra sajter

Carlsson var före sin tid,that´s it!

Itzhak, jag förstår vad du menar men vi tycks prata förbi varann, eller så är jag för självklar för mig själv...jag tänker rent piano när jag talar stereobredd, kanske borde ha förtydligat mig här, om man vill plocka in reverb etc så är saken genast annorlunda som du solklart säger, man kan ju också ha ena mikrofonen mot pianot och andra på 10 m avstånd eller riktad bortåt för ambience etc och kombinera de båda-givetvis inte fullt utpanorerade i det fallet men kanske kl. 14.00 skulle jag vilja påskina...

Allt är en smaksak men talar vi rent piano, och du dancedance dance som verkar tycka utpanorerat piano är skit, borde lyssna på mina och många andras inspelningar som är mixade sålunda!

I fallet med klassiska inspelningar och flygel är det en helt annan skola som vi inte går in på nu tycker jag!

😆

jag tvivlar inte på att du får fram ett bra pianoljud. jag vill bara göra en poäng av att samtidigt som man kan uppfatta 50/60-talets panoreringar som "konstiga" så utnyttjar vi idag stereo på ett - många gånger - ganska onaturligt sätt.

Dela på andra sajter

I sånna fall är det den verkligheten vi måste försöka återskapa.. Allstå måste vi försöka få "pianot" att låta stereo också.. 😆

och då måste vi också inse att vi i "verkligheten" inte hör pianot kraftigt panorerat mellan bas och diskant, samtidigt som vi hör hihaten i ena högtalaren och golvkaggen i den andra, samtidigt som vi hör strängrasslet från en akustisk gitarr i ena högtalaren och plektrum/lådljud i den andra högtalaren.

i "verkligheten" (läs live/studiospelning) så hör vi enskilda instrument/röster mer till höger eller vänster, inbäddat i alla reflektioner ifrån rummet.

Dela på andra sajter

och då måste vi också inse att vi i "verkligheten" inte hör pianot kraftigt panorerat mellan bas och diskant,

asså jag vet inte redigt vad du åsyftar här, känner icke till någon inspelning eller någon person som skulle ha gjort på detta viset... 😆😆😆

själv står jag för min dragning åt stereo med NATURLIG återgivning och inget annat, hur det nu ter sig i olika låtar är sålunda en skön variabel...

😉

köp mina skivor så fattar du skolan...

Dela på andra sajter

Men vad gör det om ljudbilden är onaturlig? Måste allt låta som att man står i samma rum med bandet rakt framför sig och lyssnar?

nej det måste det inte.

det här är en tråd som ställer frågan om "varför är gammal musik så jävla konstigt mixad". tycker man att 50/60-talets panoreringar är konstiga bör man dock reflektera över hur stereobilden används idag, och om det i sådanafall kan betraktas som "normalt" (som en referens till "konstiga" när det gäller "gammal musik")

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.