Jump to content
Annons

Varför är gammal musik så konstigt mixad?

tbruce

Recommended Posts

Ja, varför är det så? Mycket gammal musik är typ helt fuckat mixad, typ leadsången helt utpanorerad i ena kanalen osv. Skulle man göra så idag skulle man ju bli lynchad. Eller skulle det vara coolt?

Britney Spears släpper ny dunderhit där hon ligger 100% till höger raktigenom?

Hm. 🙁

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 119
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det var i stereons barndom, när alla var vana vid att det bara hade funnits mono i evigheters evighet - och de var ju tvungna att utforska möjligheterna - då blev det helkonstiga mixningar ibland... 🙁

Dela på andra sajter

Vänta bara, det kommer fast i trist och överdriven form som med alla andra plagiat och trendreturer i ny tappning, round´n round´n round´n round...fast sämre varje gång-eller mindre originellt-OK!

Vad har du lyssnat på som du tycker är så konstigt förresten, själv tycker jag om de flesta "gamla" ljudbilder, dock inte alla, det har ju gjorts en hel del sunk med vissa "stora" artister förr i världen, och så en del guldkorn dåra om vilka man inte kan säga att de låter illa,tvärtom!

🙁

Dela på andra sajter

jag tycker såna gamla galna panoreringar låter skitfräckt.. men då ska det vara sån musik med.. i dagens jättedistmetall passar det sig inte alls o ha så..

Dela på andra sajter

Just nu var det Beatles' A day in the life som jag tänkte på... väldigt smidigt dock eftersom jag ville ha ut det där sköna jazziga pianoriffet i sticket utan sång. 🙂

Kanske var det därför de gjorde så? Underlätta för en framtida generation samplare? 🙁

Dela på andra sajter

jag tycker såna gamla galna panoreringar låter skitfräckt.. men då ska det vara sån musik med.. i dagens jättedistmetall passar det sig inte alls o ha så..

Gamla dubalster med musik i ena kanalen och vokalerna i den andra. Nej tack, jag fixar inte det! Du tycker fel!!!! 😛

:rolleyes:😛

aj lavv it!!

Dela på andra sajter

När blev skivorna stereo förresten?

det vet du väl...testar du de yngre :rolleyes:

He, he! Jag är inte alls särskilt vuxen, har ens aldrig ägt en LP. Min första "skiva" var Bad på kasettband (och detta var inte på 80-talet 😛!)

Dela på andra sajter

det vet du väl...testar du de yngre :rolleyes:

He, he! Jag är inte alls särskilt vuxen, har ens aldrig ägt en LP. Min första "skiva" var Bad på kasettband (och detta var inte på 80-talet 😛!)

sån fuskis.. 😛

Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag har läst att den första stereoinspelningen gjordes redan på 30-talet, men när stereo blev skivstandard vet jag däremot inte.

...kanske herr Florian vill berätta det? 😛

en viss hr. Les Paul (ja han med gitarren!! :rolleyes: ) var ju med och utvecklade den första flerkanalsinspelningen.. det här var väl runt...1947..

stereo kom väl först sen 50-tidigt 60tal!?

Dela på andra sajter

Jag har för mig att det dröjde bra länge innan stereo slog på allvar i USA, inte ens i slutet av sextiotalet släpptes det stereoskivor som standard där. Radion dikterade ju villkoren och det var mono som gällde.

I Europa gick det väl lite fortare?

Dela på andra sajter

ok, jag har bara fått det intrycket, dåså-jag personligen trodde att stereoskivorna började komma i mitten på 60-talet men här står det annorlunda, tror ändå att jag har rätt...

ljudhistoria 1

nr. 2

osv-skivor ute i handeln torde ha kommit då jag var en liten skitas 1965 ca, Beatles första 2 har jag för mig är mono,liksom Animals osv osv... 🙂

oj-någon hann före...

Redigerat av Florian le Sage
Dela på andra sajter

Okej, så den där beatlesskivan som lät kef, kanske var orginal-inspelad i mono och att nån klant remixad den i stereo och då lagt saker lite huxflux...??

Edit Okej, beatles var inspelade i mono så nån har mao remixat dem till stereo!

Redigerat av Hans
Dela på andra sajter

Okej, så den där beatlesskivan som lät kef, kanske var orginal-inspelad i mono och att nån klant remixad den i stereo och då lagt saker lite huxflux...??

Edit Okej, beatles var inspelade i mono så nån har mao remixat dem till stereo!

nej...fel...

Kasst mixad redan som orginal mao 🙂!

(KEF . Keff)

Redigerat av Hans
Dela på andra sajter

KEF länken ser ju ut som B&W konceptet...

det andra har jag ingen kommentar om, då jag var ung betydde keff något dåligt/skit etc...eller-jag känner mig så jävla keffig-ge mig lite kif... 🙂

nej nu måste jag sova, och framförallt PAUSA lite från forumträsket, fast ni är så trevliga (utom 2-3 st) och det är kul nästan jämt så inser jag att jag spiller för mycket tid här istället för att göra nytta, blir som ett påtvingat behov som jag måste bryta, värre än narkotikum ju...MAILA om det är något-Ciao!!!

Dela på andra sajter

Jag tycker att de var mer kreativa förr som vågade leka lite mer. Idag ska ju allt vara likadant verkar det som. Tyvärr är inte jag ett dugg bättre, jag avviker väldigt sällan från dagens vedertagna "recept". Dock kanske det kommer att förändras lite med möjligheterna i 5.1-mixning, man har ju redan hört flera fantasifulla 5.1-mixar. Det kanske är det som krävs; att formatet är förhållandevis nytt och inga "lagar" har etablerats.

Dela på andra sajter

Jag tycker Beatles inspelningar låter alldeles utmärkt bra, oavsett om man tar i beaktning vad för teknik dom hade tillgång till eller ej. En produktion handlar ju om att framföra låten så att lyssnaren tycker att den är <några positiva ord> att lyssna på. Och det gäller ju i allra högsta grad Beatles!

Tror att fler band skulle må bra av deras exprimentlusta... Både vad gäller musik och produktion.

Dela på andra sajter

Jag tycker Beatles inspelningar låter alldeles utmärkt bra, oavsett om man tar i beaktning vad för teknik dom hade tillgång till eller ej.

Det kan jag hålla med om. Men faktum är att Beatles skulle vara chanslösa i dagens konkurrens; tekniken har förändrats så pass mycket att alla sextiotalsproduktioner vid en jämförelse utan tvekan låter just... gamla.

Framförandet är självklart viktigast, men man kan inte blunda för att den tidens mixningsteknik och effektbehandling är ordentligt omsprungen idag.

För att vara konkret så saknar 60-talsinspelningarna lågbas, till exempel.

Dela på andra sajter

Jag tycker att de var mer kreativa förr som vågade leka lite mer. Idag ska ju allt vara likadant verkar det som.

ah fast dom hade ju också ideal osv, bara det att du tycker det låter kreativt för det skiljer sig från dagens. hajjar du vad jag menar?

Redigerat av unbornichen
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.