Jump to content
Annons

Få bort inandning på sång?

Gäst

Recommended Posts

Tja!

Håller på och spelar in en del sång hemma, men har stött på ett jobbigt problem:

När jag komprimerar sången, så förstärker jag ju även mina inandningar, vilket låter rätt kefft. "blablablabla *schuu* ohbabybaby *schuu*.

Nån som har nåt tips på hur man kan lösa mitt problem? Fick rådet att jag skulle försöka gatea andningarna, men det lät apa.. 😄

/Masse

Dela på andra sajter

Annons

klippa och eller rita in volymfadern upp o ner.

komprimering kommer att förstärka andingar.

sätt de-esser först. sen EQ sedan kompressor så ska du få se . . .

Dela på andra sajter

Att ta bort andningen helt tycker jag låter som en dålig idé.

Tar du bort den så låter det väldigt konstigt och konstlat.

Det bästa är nog som någon skrev att automatisera volymen på andningen så att den sänks men inte försvinner.

Ta bort den, och det låter inte lika levande längre.

Dela på andra sajter

om man inte vill ha andningen, så är det lättast att klippa bort allt tomrum, dvs där det inte ligger ngn sång, eller dylikt.. sen vill man fortfarande ha lite "liv" genom att få med andningarna så är det bara att spara dom o kanske fejda ltie snyggt in på rom..

om du får för mkt flås ljud kanske du har ställt kompressorn lite för hårt.. pröva att använda kompresorn på ett mjukare sätt!!

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Skruva in en expander på propert vis så blir det ganska naturligt. Om man eftersträvar naturligt alltså.

Dela på andra sajter

Madonna hade någon låt där andningsljuden var bortklippta - och det lät milt uttryckt för dj-t... :rolleyes:

Jamen för f-n, Claes! Du är ju gammal sångräv! Visst sjutton låter det kass när andningsljuden kommer starkt innan varje rad i texten. Det enda man hör till slut är ju andningen. SCHVUISSS!! "jag hade en katt" SCHVUISSS!! "som var ute en natt" SCHVUISSS!! osv...

Det handlar om andningsteknik och att kunna sjunga på riktigt sätt. En timma hos en sångpedagog (och en massa i hemmet) så är det problemet åtgärdat. Tekniken är inte svår alls, men det kan vara ett rent helsike att hitta tiden till att öva så man gör rätt. Och det gör jag fortfarande inte... tiden saknas...

Kanske dax att påmnna om den här tråden igen då. Höjdarkul, billigt och informativt.

Sångteknik seminarie

Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Skruva in en expander på propert vis så blir det ganska naturligt. Om man eftersträvar naturligt alltså.

Exakt använd en expander eller gate och gatea kanske 15-20% istället för 100.

Efter den lägger du alla effeker.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

andas in genom munnen rätt ner i magen, då blir inte andnigsljuden lika tydliga (kan va klurigt att få till om man inte har tränat tekniken dock). Ett annat tips "drick" (som min sånglärare säger) luften efter varje meningen istället för direkt innan nästa mening, då är du mycket mer redo att ta ton. Prova dig fram som sagt. Mycket det här med oönskade ljud osv. handlar om rätt teknik och sen även mickplacering förstås (s-ljud, kluster osv).

Dela på andra sajter

Skulle man inte helt enkelt kunna duplicera sångspåret, på den ena klipper man bort andningarna och komprimerar, och den andra låter man vara som den är? 😄

EDIT: Omformulerade.

Redigerat av tbruce
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Skulle man inte helt enkelt kunna duplicera sångspåret, på den ena klipper man bort andningarna och komprimerar, och den andra låter man vara som den är?

Man kan ALLTID göra saker mer komplicerade än de är i verkligheten!

Dela på andra sajter

Skulle man inte helt enkelt kunna duplicera sångspåret, på den ena klipper man bort andningarna och komprimerar, och den andra låter man vara som den är?

Man kan ALLTID göra saker mer komplicerade än de är i verkligheten!

Fast det är väl bara lättare om man inte har tillräckligt vassa kompressorskillz för att ratta det så på ett spår? Man får ju mycket mer kontroll över andningarna på det sättet... 😄

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Som flera redan sagt: dra ner volymen på inandningarna - antingen manuellt eller med expander - så slipper du att det blir onaturligt eller att du klipper bort dem med följd att timingen blir fel. Beror ju lite på vilken programvara du använder.

Sen beror det på vilken musik oxå. I slamrig rock drunknar inandningar ändå i musiken, men i finstämd visa kanske harkelandning känns störande.

Redigerat av MrPhil
Dela på andra sajter

Madonna hade någon låt där andningsljuden var bortklippta - och det lät milt uttryckt för dj-t... 😄

Jamen för f-n, Claes! Du är ju gammal sångräv! Visst sjutton låter det kass när andningsljuden kommer starkt innan varje rad i texten. Det enda man hör till slut är ju andningen. SCHVUISSS!! "jag hade en katt" SCHVUISSS!! "som var ute en natt" SCHVUISSS!! osv...

Det handlar om andningsteknik och att kunna sjunga på riktigt sätt. En timma hos en sångpedagog (och en massa i hemmet) så är det problemet åtgärdat. Tekniken är inte svår alls, men det kan vara ett rent helsike att hitta tiden till att öva så man gör rätt. Och det gör jag fortfarande inte... tiden saknas...

Kanske dax att påmnna om den här tråden igen då. Höjdarkul, billigt och informativt.

Sångteknik seminarie

Visst låter det trist, men som du säger så är det något man bör försöka åtgärda vid källan och inte i efterhand. Andas man på rätt sätt i stället för att flämta och ha sig, så låter det mycket mindre. Det är bara en fråga om träning. 😄

Dela på andra sajter

Vi brukar ibland komprimera lite extra för att inandningarna ska höras ordentligt....

😆

de e fan fint..helst ska man ha pissiga halvöppna lurar, så det räcker med att lyssna på sångkanalen för att höra hela låten..!! 😕

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.