niklas73 Postat 9 oktober 2006 Dela Postat 9 oktober 2006 Då jag spelar in så får jag bara medhörning i höger lur. Är det så att kortet är sabbat för vänster lur (det har sprakat en del då jag kopplat in minitelepluggen ffel). Det går inte att ändra inställningar nånstans på kortet så vitt jag kan se det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 9 oktober 2006 Dela Postat 9 oktober 2006 Kan ju vara att du spelar in i mono ( fast det bör låta i båda ändock). Sedan skulle ju inte information om vilket ljudkort , vilket program , hur har du gjort , har det fungerat förut , fungerar det i något annat program m.m m.m Skada Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
niklas73 Postat 9 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 9 oktober 2006 (redigerat) Var ställer man in var man spelar in i? Det har fungerat förut. Sigma Tel Audio DX heter kortet, inspelninen blir i en kanal oavsett var jag spelar in (CoolEdit, Ableton eller ljudinspelaren) Spelar in på Mikrofonuttaget (balansen står på mitt men är gråad - den går inte att påverka) och fungerar inte i ett annat program. och det är itne fel på ljudkortet tror jag för om man drar från högtalarna till ljudkortet blir det stereo så felet måste ligga i micen. Använder en begagnad mic med miniteleplugg. Det är bara en svart ring på Micens plugg - innebär det mono mic? Redigerat 9 oktober 2006 av niklas73 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 9 oktober 2006 Dela Postat 9 oktober 2006 (redigerat) Om du spelar in monoljud (d.v.s. en kanal) på ett stereospår så blir det bara ljud på den ena kanalen alltså höger eller vänster. Välj monospår istället. EDIT: Läste lite noggrannare, men det är fortf. samma princip. Om du kopplar in en mick med en monoplug i en stereoingång så får du iallafall bara ljud i en kanal. Redigerat 9 oktober 2006 av flintan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
niklas73 Postat 9 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 9 oktober 2006 Och jag verkar ju ha en monomic. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 9 oktober 2006 Dela Postat 9 oktober 2006 Precis. Monomikrofon spelas in på ett monospår i ditt musikprogram. När du spelar upp hörs det i båda högtalarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Och jag verkar ju ha en monomic. I stort sett alla mickar är i mono. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
niklas73 Postat 10 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 10 oktober 2006 (redigerat) OK! Det hörs INTE i båda lurarna vid uppspelning.Problemet i sig är ju lättlöst - bara att kopiera ena ljudspåret ochlägga det i det andra så har man stereo men det känns som ett extra steg plus att man kanske förlorar något i ljudbild. men om det nu är så att man bara hör i ena luren vid medhrning och sen i båda vid uppspelning - varför gör inte jag det? Redigerat 10 oktober 2006 av niklas73 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Använd alltid mono spår om du inte spelar in en stereoljudkälla ex. en synt med stereo ut, en effektenhet med stereo ut, om du gör en stereomickning med två mikrofoner o.s.v. Vad har du för program. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Problemet i sig är ju lättlöst - bara att kopiera ena ljudspåret ochlägga det i det andra så har man stereo Nej, du får ljudet i båda högtalarna - men det är fortfarande mono. Så spela in mikrofonerna på ett monospår och mixa i stereo, så blir det rätt och du behöver inte "lösa några problem". 😄 Det är ännu lättare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
niklas73 Postat 13 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 13 oktober 2006 Mixa i Stereo? Förlåt... jag kan Ableton rätt bra men musikterminologin är inte påplats än. Hur mixar man i Stereo? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
niklas73 Postat 13 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 13 oktober 2006 Använd alltid mono spår om du inte spelar in en stereoljudkälla ex. en synt med stereo ut, en effektenhet med stereo ut, om du gör en stereomickning med två mikrofoner o.s.v. Vad har du för program. Jag använder Ableton Live 5.0 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 13 oktober 2006 Dela Postat 13 oktober 2006 Spela in allt på monokanaler bara så blir det bra. Sen kan du panorera dom hur du vill. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 14 oktober 2006 Dela Postat 14 oktober 2006 Mixa i Stereo? Förlåt... jag kan Ableton rätt bra men musikterminologin är inte påplats än. Hur mixar man i Stereo? Stereo = du har två öron = en musikanläggning/hörlurar har två högtalare (med olika ljud i varje) = en stereoljudfil = 2 st kanaler med ljud d.v.s. vänster + höger Mono = ex. en mikrofon har ett membran som tar upp ljud = 1 st ljudkanal Mixa i stereo = i ditt musikprogram kan du panorera dina monokanaler antingen till höger eller vänster + lägga på effekter (ex. reverb) som simulerar en slags stereoeffekt. Du kan också sätta upp 2 st mikrofoner med olika avstånd eller riktning vid inspelningen och får då en stereoupptagning av ljudet (j.m.f. människans två öron...) 😳 Hoppas det klarnar lite. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 14 oktober 2006 Dela Postat 14 oktober 2006 Mixa i stereo = i ditt musikprogram kan du panorera dina monokanaler antingen till höger eller vänster Kort & koncist. 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
niklas73 Postat 14 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 14 oktober 2006 Tack! Jag gillar då folk förklarar för mig som om jag rä 2 år för dwet är jag i de här sammanhangen. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
niklas73 Postat 15 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 15 oktober 2006 Jag har alltså bara ett ljud nu i vänster kanal (L). Panning till höger ger inget ljud. I Ableton ser man att ljudet bara tas upp i vänster kanal, samma sak i Cool Edit. I Ablöeton ser man att det ligger lite bakgrundsbrus i högerkanalen precis som i vänster då det är tyst. Vad innebär det här? *sorry om ni är trötta på mig* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 Jag kan tyvärr inte Live särskilt bra men försök att använda monospår till enkanaligt ljud istället för stereospår. Någon som kan Live kanske kan förklara bättre. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 (redigerat) I Ablöeton ser man att det ligger lite bakgrundsbrus i högerkanalen Men nu är du igång med stereospår igen. Du ska ha monoinspelning i Live. Förstår du nu? Redigerat 16 oktober 2006 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
niklas73 Postat 19 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 19 oktober 2006 Gud... Tack! Asså tack för att du la ner på tiden på mig. Min bästa motprestation är att jag kanske kan föra kunskapen vidare nästa gång nån frågar. NU fattar jag och får det att funka. Tackän en gång! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.