Jump to content
Annons

Hammondkopior?

Munding

Recommended Posts

Annons
  och jag får ge någon rätt här...

EDIT: tog bort onödig kommentar. Det var inget, helt enkelt.

Vill inte elda, så att säga.

Jag har faktiskt inte googlat ännu eftersom jag trodde att jag hade ägt en T-522 fast det var T-222 (detta är ju ändå över 10 år sedan), om den gode ägaren ville tala om för oss hur det ligger till med tonhjulen i detta fall så har vi ju facit i hand, utan att googla-det tar ju så lång tid 🙂 (självironi)...stockkonservativ i frågan tills svar erhålles, och så får vi se vem som skrattar sist-OK!

🙂

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
stockkonservativ i frågan tills svar erhålles, och så får vi se vem som skrattar sist-OK!

Okej, svaret på frågan är, T522 har tonhjul. hihi 🙂

Det finns många typer av ironi men det slog mig aldrig att det skulle bli såhär. Jag tror hursomhelst att den som skrattar sist inte riktigt kommer vara säker på varför.

Dela på andra sajter

Korla måste absolut kollas upp, sånt är kul...

Finns ju en gammal låt med "the Band" som har ett såååå vräkigt och snyggt intro och senare svep som låten bygger på,minns inte namnet just nu---Ove?

Ja, vet man vad man skrattar åt eller inte-det är frågan, huvudsaken är att man kan skratta, bättre än att gråta och ondgöra sig över saker och ting, livet går för fort för att inte ha kul åt sig själv och andra-med andra...

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Ah, Chest Fever?

Den är finfin. Men det var orgelversionen av voodoo-child som fick mig att darra när jag var liten.

Florian: Förresten, det var fint sagt det där om att ha det bra. Puss!

Dela på andra sajter

DiMarino, jag kan ge dig svaret på mitt test.

Som tidigare nämnt körde jag med samma hörlurar i C3an och B4an.

Lite varierande ljud, men framförallt settings som tex, 888000000 med third percussion, 888800000 med och utan chorus 3, och full ( 888888888 ) med och utan chorus 3, men även andra varianter.

B4an låter verkligen bra och min gamla C3 kan inte klara av allt B4an gör när det gäller rena ljud. C3an har mycket keyklick, rassliga drawbars, läckage osv...

Men om man ställer parametrarna på B4an i ett liknande läge så kan jag tala om att jag verkligen tyckte att C3an helt enkelt KNÄCKTE B4an !!

Det säger jag INTE pga sentimentala skäl utan för att jag verkligen kände det så !

Å andra sidan, känslan OCH Hammondens klaviatur bidrar säkert till att förbättra mitt helhetsintryck, men slutsatsen blev ändå ett öerhört levande ljud i "the real thing". Jag kan även säga till Hammondens försvar att jag egentligen ALDRIG gillat orgel utan Leslie. Jag har många gånger svurit över gamla Purpleplattor där Jon Lord lirar UTAN Leslie, men nu, efter ett någon vecka med hörlurarna i orgeln, så har jag börjat ändra mig. Det KAN vara hur fräckt som helst i vissa lägen !!!

Anledningen till att jag testade från första början var att mitt Leslie var i en replokal på andra sidan stan, där jag använde det till en gammal Korg CX-3.

Det låter sådär... 😛 , jag blev helt enkelt så jävla spelkåt på Hammonden så jag testade med lurarna. 😄

Nu har jag fått hem lesliet men nu är jag inte nöjd med det... Jag tycker inte jag får med alla nyanser som fanns i hörlurarna, det saknas något både i mellanregistret och i botten.... Fan, man blir aldrig nöjd, eller ??

Dela på andra sajter

Onedown:

Väldigt intressant och kul att höra om dina tester.

Som vi kom överens om tidigare, the real thing kicks serious big butt!

och vi kan med andra ord stå fast vid det!

Inte bara känslan och hammondens klav som förbättrar helhetsintrycket. Jag tror det är lite synen också. Att sitta vid sin maskin och manövrera helvilt!

Det är som att köra en grävmaskin. Raw power som styrs med några lätta spakdrag och ett knapptryck. Att se väggar raseras bara för att man råkade ställa bärsen lite snett på panelen. Hoppsan, backen låg i... jajja, farmors gillestuga skulle väl ändå byggas om...

Liiite samma sak med en hammond 🙁

Dela på andra sajter

Ah, Chest Fever?

Den är finfin. Men det var orgelversionen av voodoo-child som fick mig att darra när jag var liten.

Florian: Förresten, det var fint sagt det där om att ha det bra. Puss!

Al Kooper orglade på woodo chile. Om det var det du menade?

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

måste bara säga detta

"patrik kolar and his funky frieends" är i mitt tycke sveriges mest svängiga band.

han var lite avis på mig när jag hade köpt en Hammond A100. sen något år senare så hade han köpt en hammond b3. och han gör sitt jobba bra.

besök gärna sidan.

http://funky.snille.net/

eller googla på

patrik kolar and his funky frieends

sen har vi ju givetvis pierre swärd.

http://www.pierresward.com

Jag heter Anders o kommer från Eskilstuna hade.....

Dela på andra sajter

En kompis har en korg cx-3...Låter väl ok men saknar lite av den där härliga spretiga "buffligheten" -det är lixom inget tryck i mellanregistret...

Vet du om det var ny eller gamla versionen av CX-3?

Har inte någon järnkoll riktigt -vad är det för skillnad på dom? den ser ju ut som den som syns på korg´s hemsida..-det finns tydligen en ny mjukvara att ladda ner till den, -uppgraderas genom midi?

-Jag ska försöka få honom att sälja sin och pracka på honom en NI B4 istället...-vi är dock lite osäkra om vi vågar köra med datorer i livesammanhang...

tjohopp!

Dela på andra sajter

En kompis har en korg cx-3...Låter väl ok men saknar lite av den där härliga spretiga "buffligheten" -det är lixom inget tryck i mellanregistret...

Vet du om det var ny eller gamla versionen av CX-3?

Har inte någon järnkoll riktigt -vad är det för skillnad på dom? den ser ju ut som den som syns på korg´s hemsida..-det finns tydligen en ny mjukvara att ladda ner till den, -uppgraderas genom midi?

-Jag ska försöka få honom att sälja sin och pracka på honom en NI B4 istället...-vi är dock lite osäkra om vi vågar köra med datorer i livesammanhang...

tjohopp!

Ja...den ena version är från 79 typ och den andra från typ 2002 och framåt.

Dela på andra sajter

Det är skillnad på Hammond och Hammond. En polare köpte en för 500:- på loppis, och den var totalt oduglig. Minns inte vilken modell, men den var helt elektrisk och hade definitivt inga tonhjul. Skräp med andra ord.

vi hade en stående i studion jag jobbade i förr. Lät väl sådär roligt, men jag föredrog XP-80:n tillsammans med ett riktigt leslie framför möbeln. Ska man ha en riktig Hammond så ska man ha en B3. Och dom får man inte för tre tusen spänn.

sälj den till mig för trettio spänn, jag älskar gamla odugliga instrument.. man hittar alltid en rolig plats för dom i musik.. 😆

😛

Loppisorgeln? Kan inte tänka mig att han har kvar den. Vi delade lägenhet för en massa år sen och vill minnas att han slängde bort den när vi flyttade.

Men sånna där hemska schabrak hittar man väl i bortskänkesannonserna? Jag hade en Yamaha (tror jag) som till slut hamnade på tippen. Hade nog betalat en slant om någon velat ta hand om skiten.

😳😳😳😳😳😳

jag verkligen älskar såna prylar.. sånt som ingen vill ha.. 😛

Samma här. Fattar inte hur man kan slänga saker som kan ge ljud 🙂

/Daniel

• Gilla 1
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Va bra! Då kan ni komma upp till Nyköping och hämta en orgel som jag har som står och skräpar. Den ger faktiskt ljud.

jag fick den och jag tänkte att jag skulle plocka isär den och göra nåt kul med den.

Modifiera den på nåt sätt. eller göra ett barskåp av den.

Dela på andra sajter

Va bra! Då kan ni komma upp till Nyköping och hämta en orgel som jag har som står och skräpar. Den ger faktiskt ljud.

jag fick den och jag tänkte att jag skulle plocka isär den och göra nåt kul med den.

SPARA DEN!!!

jag kommer upp till dig när studion e färdig o kollar in den.. sen tar jag den gärna!!! e det ok med dig??

Jonas

Dela på andra sajter

Det är skillnad på Hammond och Hammond. En polare köpte en för 500:- på loppis, och den var totalt oduglig. Minns inte vilken modell, men den var helt elektrisk och hade definitivt inga tonhjul. Skräp med andra ord.

vi hade en stående i studion jag jobbade i förr. Lät väl sådär roligt, men jag föredrog XP-80:n tillsammans med ett riktigt leslie framför möbeln. Ska man ha en riktig Hammond så ska man ha en B3. Och dom får man inte för tre tusen spänn.

sälj den till mig för trettio spänn, jag älskar gamla odugliga instrument.. man hittar alltid en rolig plats för dom i musik.. 😆

😛

Loppisorgeln? Kan inte tänka mig att han har kvar den. Vi delade lägenhet för en massa år sen och vill minnas att han slängde bort den när vi flyttade.

Men sånna där hemska schabrak hittar man väl i bortskänkesannonserna? Jag hade en Yamaha (tror jag) som till slut hamnade på tippen. Hade nog betalat en slant om någon velat ta hand om skiten.

:rolleyes:😲😛😳😳😳

jag verkligen älskar såna prylar.. sånt som ingen vill ha.. 😛

Samma här. Fattar inte hur man kan slänga saker som kan ge ljud 🙂

/Daniel

ne precis.. 😛

jag samlar för mkt, på för liten yta.. 😆

Dela på andra sajter

SPARA DEN!!!

jag kommer upp till dig när studion e färdig o kollar in den.. sen tar jag den gärna!!! e det ok med dig??

Jonas

ojdå...du va visst 5 min för sen på att svara. Nu ligger klavvet på golvet och sprattlar, måste avliva snart annars blir det orgel-plågeri.

;-)

Närå, ingen fara. jag kanske kan ta en bild och skicka så får du se hur den ser ut. Fast jag misstänker att den riktiga anledningen är att du vill upp och se min studio!

😉

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Jag är orgelfantast och har bla en Elka med tillhörande med ElkaLeslie och har testat alla hammondkopior som finns. Det enda som stillat min abstinens hittils är Roland VR760.

Några alternativ finns inte idag om den ska låta bra, vara användarvänlig och mobil.

Den klår Clavias variationer med råge.

Dela på andra sajter

Jag kan bara säga såhär:

En äkta Hammond B3!A3 eller M1 eller så kan du aldrig få igen genom en Elka eller ngt annat plagiat...så är det bara, med eller utan Leslie...däremot finns det en annan härlig timbre i tex malmsjö eller elka Crescendosom man kan ha nytta av i massvis av sammanhang...med eller utan LESLIE...

Dela på andra sajter

SPARA DEN!!!

Jonas

ojdå...du va visst 5 min för sen på att svara. Nu ligger klavvet på golvet och sprattlar, måste avliva snart annars blir det orgel-plågeri.

;-)

Närå, ingen fara. jag kanske kan ta en bild och skicka så får du se hur den ser ut. Fast jag misstänker att den riktiga anledningen är att du vill upp och se min studio!

😛

usch vad trevligt..nu måste jag övertala kvinnan att få plats med en orgel med.. 😄

you got me!! det ska bli intressant o se både orgeln o studion..

hur långt är det gånget??

din bild sida är väldigt krävande för mi dator som just nu inte har mer än en byte i ram..

Dela på andra sajter

hans sida suger--tyvärr, tog en kvart inna jag kunde scrolla...i förrgår...ändra något dimarzio!

min dator kraschade totalt pga den sajten.. 😛

sen kraschade mitt internet totalt..

inte pga sajten utan pga. en pungsugande ISP!!

Dela på andra sajter

fucking pungsucking motherfucking...tröttsamt med sån tdär eller hur! 😛

som fan!!

men min sajt är lättjobbad.. 😄

jävligt länge sen jag uppdaterade den med..

kanske får ta o göra det under julen/nyåret!!

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

do that...så den hamnar först i Google...sov gott! :rolleyes:

😱😉

lätt.. jag ska lägga upp en bild på bill gates i bakgrunden så kanske jag får vännner på microsoft..

😎

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Alltså är det inte svårt att få en gammal korg cx-3a från 70-t reparerad ifall den pajar? Den är ju trots allt ganska gammal.

fråga hos närmsta kunniga pianoreparatör som håller på med orglar..

i norrköping har vi hans anderssons pianotjänst!! asgrym!

Dela på andra sajter

Tack jag ska kolla, bor i gbg så det borde ju finnas. Efter att ha läst tråden så verkar det ju som om det är the real thing som gäller, men jag kan dessvärre inte släpa runt på en stor okapad hammond, så därför undrar jag vilken ni föredrar av just cx-3 eller nord electro 2. Jag spelade lite på en electro idag och den låter ju faktiskt riktigt bra, problemet är bara att jag inte har så mycekt att jämföra med... så, lite tips vore schysst 😮

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.