Jump to content
Annons

Dariuz och Stensdotter - Movin' In and Out


Dariuz (oregistrerad)

Recommended Posts

Dariuz (oregistrerad)

LÅTNAMN: Movin' In and Out

ARTIST/GRUPP: Dariuz

GENRE: Dance/Kommersiell house

LÅTLÄNGD: 3:06

KOMPOSITÖR: David Eriksson

TEXT: Anna Stensdotter

PRODUCENT: David Eriksson

EV. MEDVERKANDE: Anna Stensdotter på sång

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 2,84 Mb

STATUS: Färdig demo

Har äntligen fått lite tid till att färdigställa en låtidé som jag haft sedan ett tag tillbaka. Skönt att kunna ta sina sina idéer från idéstadiet till färdig produkt. Har varit ett tag sedan jag postat något på forumet, men nu är det dags igen!

Sjunger gör Anna Stensdotter, som också har skrivit texten. Hur som helst, skulle vara kul att få lite feedback på låten. Funkar den? Kommande dansdänga?

(Edit: Har lagt upp en ny mix nu)

Lägger upp en alternativ låtlänk, då studios servrar inte verkar funka just nu.

Låtlänk

Movin___In_and_Out.mp3

Redigerat av Dariuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

toppen..svängigt värre!!

men det låter helt galet kompressat i min anläggning..det är som om ljuden slåss om utrymmet..de höga synth melodierna borde kanske tas ner lite & sången lyftas upp!!

annars en riktig dänga..strålande jobbat!!

jag är dessutom ett fan av den här rösten!!

🙂

mvh Larsson

Link to comment
Dela på andra sajter

fetabeats (oregistrerad)
toppen..svängigt värre!!

men det låter helt galet kompressat i min anläggning..det är som om ljuden slåss om utrymmet..de höga synth melodierna borde kanske tas ner lite & sången lyftas upp!!

annars en riktig dänga..strålande jobbat!!

jag är dessutom ett fan av den här rösten!!

🙂

mvh Larsson

tjena...

Grymt skön röst till house... Annis har skönt svaj på rösten...

Men det är något som stör precis som Larsson säger... för mig är det rösten

och det ljusa leadljudet som irriterar lite... det krockar speciellt i refrängen.

Mycket bra låt och underbar röst så lite bättre mixning.. keep it up!

Redigerat av fetabeats
Link to comment
Dela på andra sajter

toppen..svängigt värre!!

men det låter helt galet kompressat i min anläggning..det är som om ljuden slåss om utrymmet..de höga synth melodierna borde kanske tas ner lite & sången lyftas upp!!

annars en riktig dänga..strålande jobbat!!

jag är dessutom ett fan av den här rösten!!

🙂

mvh Larsson

tjena...

Grymt skön röst till house... Annis har skönt svaj på rösten...

Men det är något som stör precis som Larsson säger... för mig är det rösten

och det ljusa leadljudet som irriterar lite... det krockar speciellt i refrängen.

Mycket bra låt och underbar röst så lite bättre mixning.. keep it up!

Tack Larsson o fetabeats 😛

Vill bara förtydliga lite. Jag heter Anna, men du får gärna kalla mig Annis 😛 (med risk för att bli förväxlad med Anniessong som också håller till här i forum)

KUL att ni gillar låten.

Kram

Stensdotter (Anna that is...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Riktigt skön struktur på låten. Dock lite småsaker som stog ut.

När låten kickar igång så är det ett ljust synthljud som borde tas ner någon oktav, den ligger lite för ljust tycker jag. Den återkommer flera gånger under låten och bråkar lite med vox. Sedan blir det lite grötigt med kicken o bassline, när de slår samtidigt blir det lite dist, kolla eq 🙂

Sedan kika lite på timing på röst, personlig grej, men jag tycker att det inte låter så bra när det ligger flera röster och de inte ligger i synk med varandra, vilket framgår tydligt vid 1:09 och vid ett senare tillfälle i låten.

Också mixning av vissa röster ligger lite högt, typ vid 0:48 så ligger vänster vox lite högt.

Annars, kanonbra struktur och skön röst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Attans vad det svänger! Vilken röst!! Bra låt oxo.

Rösten känns som om den ligger "out of sync". Inte fel på sången, utan det känns som lite latency eller så.

Mycket hårt jobbande kompressor? Vet inte om det är mina högtalare, PC modell "rätt ok", men dist... är det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen fel person att tycka nåt om housemusik, men i alla fall: Skön melodi! Inte så förutsägbar som det brukar vara och dessutom gillar jag sången. (vibratot är kanon och helt rätt!) Däremot kan jag hålla med om att timingen är lite släpig. Är övertygad om att det är ett medvetet drag, men det vore kul o höra en version när sången driver på lite mer. Då skulle man nog uppmärksamma den mer, vilket är lite av en risk att man inte gör nu då det händer extremt mycket samtidigt hela tiden.

I min skitlyssning här hemma ligger mixen på gränsen till att bli mättad. Stråkarna tar lite mycket plats när dom ligger samtidigt som sången. Kan mycket väl vara en genregrej som jag inte har koll på också.

Sen distar det lite i basen på slagen då bastrumma och bas spelar samtidigt. Skär med EQ i bastrumman där basen låter mest så kommer disten försvinna. Misstänker att det dessutom kommer tajta upp helheten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe kan inget om sådan här musik...

Tryck är det, och det är förmodligen meningen för att få det där drivet på dansgolvet. Spontant kan jag ju efter inte alltför många öl innanför västen tom tänka mig skaka de lurviga 🙂.

Medryckande melodi och arr som verkligen förflyttar en framåt vilket för mig är synonymt med en bra låt. Passar bra i bilen också, kan dock bli lite fartblind.

Negativt är som en del säger att det kanske känns lite grötigt och många feta ljud slåss om utrymmet.

Sången då, jo tycker verkligen du visar en härlig bredd den passar mycket bra till detta. Bra vet du att jag tycker att du sjunger.

Hittar ju alltid delar man gillar lite extra bla 2.13-2.19 där stämman snirklar härligt runt leaden.

Texten: Lyssnar aldrig så mycket, om jag inte reagerar speciellt innebär det att det håller samma kvalitet som all annan kommersiell musik i denna genre. Aha från drinkar till tyngre varor 🙂

Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjänna! 🙂

Skön låt!

Första anmärkning: Slingan som Drik nämnde. inte alls bra. blir för tjock och stretar för mkt, gör att ljudbilden mättas och blir för stökig..

Basljudet vet jag inte. känns rätt udda. det finns liksom ingen topp i det som housebasar brukar ha 😎 , den krockar dessutom en del med kicken.

Sköna trummor. skön sång! 🙂

Får man remixa? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

fetabeats (oregistrerad)

Angående basen så prova att sidechaina m.a.o så att kicken slår ner basen.

Säga vad man vill om sidechain men det kan göra låten ännu mer "groovy". Prova.

Om det är i Reason:

1. Skapa en M-Class compressor på bas-ljudet.

2. Sen tar du från ReDrum "send out" på 1:an och in på "sidechain left" på compressorn.

3. Vrid sedan upp på ReDrum kicken "S1" aka send amount på Max.

4. Ratio, tresh. Ställ in så det låter bra. Attack och Release typ "kl 21.00".

😱

Redigerat av fetabeats
Link to comment
Dela på andra sajter

Cleff (oregistrerad)

Sidechain effekt går att skapa i alla sequencerprogram...! 😱

Måste hålla med om att det svänger förresten... 😆

Redigerat av Cleff
Link to comment
Dela på andra sajter

fetabeats (oregistrerad)
Sidechain effekt går att skapa i alla sequencerprogram...! 😏

Måste hålla med om att det svänger förresten... 😆

Självklart... jag fick nåt ryck å skriva det bara. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

😮 hur gör du house fattar inte hur man får så bra takt i låten och basen och drumen 😏 vill du kanske säga vad för instrument/programm du kör gillade låten redan efter 1sek 😎 .. Send it in to prydz ... 😆

edit..

skulle inte varit fel med flanger i låten på vissa ställen

Redigerat av wikked
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut talang från både Dariuz och Stensdotter! Keep it up!

Men en del saker borde fixas till. Det finns något obehagligt över ljudbilden bitvis, många ljud, lite för "pumpigt", lite vasst ibland när refrängen sätter igång (tex vid 1:38). Sedan tycker jag att sången ligger för högt.

Verserna låter asbra! Giller den varma och diskreta basen. En bra klubbig bas, gillar att den är dov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärlighet vara längst, så jag ska vara ärlig.

I mina öron låter detta som ett polskt melodifestivalbidrag från slutet av 80-talet. Inget större fel i det egentligen, 80-talet funkar än och lökiga svenska diskolåtar i Alpha-andan (Paul Rein / Fake / Shanghai / Style) är fortfarande gångbara ute i stugorna. Se bara på svenska schlagerfestivalen, där BWO och Afrodite är dagens motsvarighet.

Sett ur ett klubbperspektiv är det lätt att avfärda detta. Att "skicka det till Prydz" som någon skrev skulle vara en utomordentligt bortkastad femkrona - här finns inget av det som housesvensken vurmar för.

Kompositionen först.

Ackordrundorna är största problemet. Om du bottnar för sångmelodin med lite skaviga oväntade harmonier, en annorlunda vändning eller två, så lyfter helheten massor. Bm-F#m-G-A är vansinning ospännande kort sagt.

Saknar även en middle eight som bryter av lite, annan tonart och tempo kanske.

Texten suger tyvärr. Ska man sjunga "space" måste det vara utstuderat och extremt åt något håll, inte låta kafferep.

Arret är skapligt. Stråkparodierna krockar lite med sången och skulle kanske kunna hållas tillbaka en smula.

Mixen saknar botten men skiner fint i toppen. Kanske lite väl fint - se över 4 kHz-området. Sidechainduckningen på halva tracket skapar ibland en känsla av att sången flyter ovanpå mixen. Skippa helt eller släpp upp lite på syntarna och öka samtidigt på sången.

Som låtskrivardemo ger jag produktionen en 4/5, man hör låtens fulla potential. Låten får en svag tvåa av mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dariuz (oregistrerad)

Jag tackar för alla svar som kommit. Nice att många verkar gilla låten. Får ta en titt på mixen, stämmer att det distar lite när basen och kicken krockar. Den höga leadsynthen får jag också göra något åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för alla svar som kommit. Nice att många verkar gilla låten. Får ta en titt på mixen, stämmer att det distar lite när basen och kicken krockar. Den höga leadsynthen får jag också göra något åt.

Underbart gung här.

Undrar vad en riktig bas och svängig basist skulle kunna göra med den här redan as-sköna basgången?

Jag skulle vässa sången lite, få till lite mer närvaro, typ lyfta runt 2000hz.

Sången är fantastisk även om man skulle önska lite mer såntdär skönt knorr som i slutet på ordet "fantasy" i början av låten.

Fixa och re-posta, det är den absolut värd.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

lite dålig uppdaterad kanske men det känns 80-tal för mig soundmässigt och låtbyggnad...sången perfekt i sammanhanget och även om jag inte är den mest dansante skulle jag nog entra dansgolvet om den kom upp på festen 😠😲

//:karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken clash.. Det här låter som ett modernt leadtema till en Bondfilm!!!.. Annas röst påminner fraseringsmässigt starkt om sången i Goldfinger.. fast med mer modern touch.

Musiken var skönt House'ig,, well trummor och bas.. stråkarna och eventuellt ljusa syntar sticker en i öronen för mycket för att angenämt kunna spisas.. alternativt är inte sången lika mycket framåtpushad.. omvänt hade varit skönt.. fram med sången och backa instrumenteringen.

Fröken stensdotter har även några rytmiska melodikonstigheter på ett par ställen.. men med viss justering kan det bli en annorlunda krydda i den redan så annorlunda grytan..

Stort Mos det här annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst låt, melodislingan sticker dock kanske ut lite väl.

Om Baxter nånsin gör en tredje skiva hoppas jag att Stensdotter får chansen att sjunga duett med Ramsby, det hade varit galet snyggt.

Jag säger som Pazo, får man remixa?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga tack till er allihop som lyssnat och tyckt till. Jag är otroligt glad över att ha hittat detta forum med er allihop, alla olika nyanser av personligheter som producerar och även är generösa med hjälp!!!!!!!

Självklart är jag fantastiskt glad över att så många gillar sången. Kan absolut bli bättre, det här var mitt livs första houselåt 😄 Har inte lyssnat på genren innan (jo, det är ju klart att jag HÖRT house o annan dansmusik innan, men jag har inte lyssnat på riktigt). Jag är ganska petig när jag lägger sång, vill gärna att allt ska bli topp och det är många många timmar framför micken på en produktion.

Jag hör lätt mina egna "brister", det som inte blev så bra och som skulle kunnat bli bättre. Fast ibland är det så att man får släppa taget lite. Att harva för länge på en låt gör också att man tappar bort känslan lite. Och det är det viktigaste för mig, att få med själen i det jag gör.

Blir självklart nyfiken på vem Prydz är och Baxter (var det så?) och Ramsby (Nina eller vem?).

Hmmmm....

Goa är ni iallfall och jag tackar som sagt för engagemanget.

Just nu ligger projekt med Stajo, VacUm, Emser, Drik och fetabeats i pipen (ja och Tordan också, en liten viskning *fniss*). Detta är Forum i sitt esse. I'm in ecstasy, and believ in it too, så det så!!! 😆

//Hon den dära Stensdotter

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät gott, basen sitter snyggt i början men borde öppna upp sig efter ett tag längre in i låten för att få mer driv. Kanske några shakers skulle sitta fint? Brukar det göra i hose aktiga låter.

- Gott jobbat 😆

Edit: Mastering & Mixing behövs ses över rejält när jag lyssnar i lurar. Skön sång. 😄

//Nexustwins

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Baxter är Sveriges kanske genom tiderna mest underskattade band 😄

Och visst är det Nina Ramsby hon heter. Som av en slump råkar en av de övriga medlemmarna heta Herlöfsson och är sedan åtta nummer tillbaka aktuell i tidningen som ena halvan av Mixologi-duon.

Och nu lovar jag att sluta stjäla tråden 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Dariuz (oregistrerad)

Har lagt upp en ny mix nu. Har egentligen inte gjort sådär jättestora förändringar, men tagit ner den höga synthen som många klagade på och försökt komma till rätta med disten pga krocken mellan bastrumman och basen. Skulla vara kul att höra om ni tycker det förbättrat något.

Redigerat av Dariuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...