Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ny dator med ett integrerat Soundmax ljudkort (jaja, det är skräp) men problemet är att jag fan inte lyckas spela in med min mick! Jag får signal osv men när jag spelar in så kommer det bara i mono och på en högtalare! Jag har testat alla olika inställningar men inget verkar funka.

Annons
Postat

Det har nog inte så mycket med programmet att göra utan mer någon generell inställning som jag missat eller som krånglar. jag kan inte förstå varför den envisas med att bara spela in på en "sida".

Postat (redigerat)

Hittade detta:

20 I don't get audio out of the left (or right) speaker.

Certain Asus motherboards were shipped without "jumpers" set to their normal default settings. This would cause audio to not work or to only work in one speaker. Check your motherboard for the correct jumper settings.

Vad innebär det och hur ändrar jag detta? Jag kan ju lyssna på audio i stereo men inte spela in...

Redigerat av Heljarmadr
Postat (redigerat)

Problemet löst, installerade om drivrutinerna. det var så enkelt alltså...

Edit: tydligen inte. när jag spelar in så vill den automatiskt modifiera min inspelningsvolym. Alltså den börjar på en volym och sänker sedan ner till en annan nivå. Jag hittade en flik som heter "mikrofonförbättring" där man kunde välja "inget filter" när jag valde det så spelade den in i "mono" igen. *blir galen* Så jag har alltså att välja mellan att ha en ofrivilligt "dyanamisk" inspelningsnivå eller en mono... hjälp, någon!!!

Redigerat av Heljarmadr
  • 3 veckor senare...
Postat

Uh, jag får väl försöka.

Har du kopplat in micken i datorn med en 3.5mm minitele, vilket jag nu antar att du gjort.

Kan vara så att adaptern som går in i mic-ingången kan vara glapp, jucka och vicka på den lite och hör efter om den slår över till båda kanaler.

Postat

nej för när jag drar på filtret "mikrofonförbättring" så låter det ur båda högtalarna. Ej att förväxla med "mikrifonförstärkning" som finns bland windows ljudfunktioner utan ett filter i ljudkortets soft.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.