Jump to content
Annons

Från dröm till verklighet....

PreacherX

Recommended Posts

Ja kort och gott en fråga till er som byggt eran egen studio i källare, garage eller vart det nu kan vara. Hur lång tid tog det från att ni började drömma om eran egna seriösa hemstudio till att ni verkligen tog och började städa ur det där rummet/huset och satte er första skruv? Skriv gärna lite invecklat varför och hur osv osv...

Dela på andra sajter

Annons

Min dröm har tagit olika vägar och lokaler innan den slutliga lösningen och idealplatsen kunde intas...började drömma 1987 på ljudteknikerutbildningen vid IAVA-Fjugesta...hade hemstudio i ettan i Solna, i en källare i Filmstaden i Råsunda och nu i en gammal skola på landet sedan 2000!

Under dessa år jobbade jag som tekniker på Polar-Sonet och Soundtrade under ett par år, mkt nyttig lärotid,sedan har man gjort allt mellan himmel och jord innan allt hamnat på plats igen!

:rolleyes:

Dela på andra sajter

Hemstudio har jag iof haft ända sen jag började med musik. Men min första professionella studio har jag precis börjat bygga på nu.

Det tog alltså ca 10 år att förlora tillräckligt med sunt förnuft för att hyra en lokal och skuldsätta mig. Men nu finns ingen återvändo.

Risken finns t.o.m. att jag förblir optimistisk, att jag vägrar se sanningen och därmed följer med skeppet ner i djupet.

Dela på andra sajter

Så är det, man är smått galen som gräver ner så mycket stålar och tid på något som i VERKLIGHETEN inte genererar speciellt mycket tillbaka i reda pengar, däremot i nöje och upplevelser såklart, en besatthet skulle jag vilja kalla det, men en trevlig sådan!

Jag vet inte hur mycket jag lagt på min studio alltsedan jag började i början på 90-talet men att man offrat mycket annat är sant, och denna ständiga vilja till att få allting bättre och bättre vilket iofs inte är fel men.., till slut får man inse att man måste lägga ribban någonstans, och så fortsätter man ändå så fort tillfälle ges att investera och uppgradera som det så fint heter, både i mjuk och hårdvara-ähh jag har så att jag är nöjd men jag skulle faktiskt vilja köpa den där Germanium Preampen och ett par Distressor´s...sen´´´

😛

Dela på andra sajter

Hej

Jag blev husägare för 3 år sedan och har väl drömt om en studio sen dess. Jag har ett uthus på tomten med 3 rum (snickarbod, förråd och bastu) och har precis börjat rensa. MAO tog det 3 år för mig att börja bygga.

Förresten, detta är mitt första inlägg på detta forum. Tror jag har läst varenda tråd i studiobyggedelen. Helt fantastiskt när man ska till och börja bygga. 😆

Får väl ta och lägga upp lite bilder när jag väl kommit igång. Förhoppningsvis tar det inte ytterligare 3 år innan jag blir klar...

/ b e j e

Redigerat av beje
Dela på andra sajter

Florian le Sage  Postat den 9 October 2006, 13:42

de e väl inte beje som jobbade på adena picko´s för 100 år sedan???

Nope där har jag aldrig jobbat. Jag heter egentligen Jens. 😆

/ b e j e

Dela på andra sajter

jag började för 5-6 år sen med en liten hemmastudio, o flyttade senare in i en grannes hus, som fö. stod tomt pga. resor runtomi världen.. 😆 sen flyttade jag till norrping o nu har jag fått tag på en ny lokal... fintere, men dyrt blire.. 😆

Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

Började med ett Terratec ljudkort och Cubase VST24 för kanske 3-4 år sedan... Byggde sen ett sångbås hemma hos en polare och sen började vi leta lokaler... Fick tag i en färdig inredd studio, visserligen liten men det funkade...

Köpte värre grejer allteftersom och uppgraderade det mesta....

Höll på där i ca: 2år innan vi blev vräkta med motiveringén att de tyckte det var mycket suspekta individer som rörde sig i lokalerna... 😳

Letade sen lokal i säkert ett halvårs tid innan det löste sig... Hittade en lokal på ungefär 45Kvm... Vi byggde från grunden med flytande golv och rubbet efter konstens all regler, själva byggnationen tog ungefär 3-4 månader... Det hade förmodligen gått fortare om man varit snickare... Bygget har kostat oss ungefär 60000kr...

Dela på andra sajter

Började med ett Terratec ljudkort och Cubase VST24 för kanske 3-4 år sedan... Byggde sen ett sångbås hemma hos en polare och sen började vi leta lokaler... Fick tag i en färdig inredd studio, visserligen liten men det funkade...

Köpte värre grejer allteftersom och uppgraderade det mesta....

Höll på där i ca: 2år innan vi blev vräkta med motiveringén att de tyckte det var mycket suspekta individer som rörde sig i lokalerna...  😳

Letade sen lokal i säkert ett halvårs tid innan det löste sig... Hittade en lokal på ungefär 45Kvm... Vi byggde från grunden med flytande golv och rubbet efter konstens all regler, själva byggnationen tog ungefär 3-4 månader... Det hade förmodligen gått fortare om man varit snickare... Bygget har kostat oss ungefär 60000kr...

Så, nu får ni alltså se till att klippa håret och skaffa slips så ni slipper bli vräkta! 🤪

[edit]Min hyresvärd är iochförsig gammal thrashare och mina enda grannar, ett par snickare och en målare, lyssnar mest på Dimmu Borgir m.m. Så kan jag behålla håret vad det verkar som. Vissa har lyxen! Andra inte... 😆 [/edit]

Redigerat av Dimarino
Dela på andra sajter

Jag började drömma om riktig hemstudio när jag flyttade ut på landet för 12 år sedan. Dessvärre var huset där jag hamnade alldeles för litet för att inrymma en studio, men när vi sedemera skulle bygga hus förhandlade jag fram en yta avsatt för studio i garaget, men bara 7 kvadrat. (Kostade en lika stor snickarboa till henne) Studion inreddes och blev inflyttningsklar 2001. Så sju år tog det från dröm till verklighet. Det jag inte visste när jag byggde studion var att ett rum som nästan är format som en kub, inte blir jättekul att försöka mixa i då all bas samlas i hörnorna. Så sedan ett par år tillbaka har jag börjat drömma om en studio av lite större format. Om någon t ex ville skänka mig en gammal sommarstuga 😲

En anledning att det tog så lång tid som sju år var att drömmen höll på att spricka då jag trodde den hade gått i uppfyllelse.... Man behövde ju för bara 10 år sedan väsentligt mer pengar för att få ihop en vettig utrustning. Lyckades gnetade ihop 13 papp till en dator 1995 - en 75 Mhz Pentiumdator med 1,6 GB hårddisk. Med ett ljudkort med inbyggd synth och Voyetra Digital orchestrator trodde jag att jag kunde göra stordåd. Men herregud villket skit det var. 6-8 kanaler gick att spela in, men utan möjlighet till EQ och ett hemskt eko som ena effekt!! Kassettportan jag hade innan var ju helt överlägsen 😉 Jag tror jag gjorde ett par låtar innan jag gav upp, gjorde knappt nån musik på tre år (renoverade en Volvo PV istället - rekommenderas som alternativ skapandeprocess) och jag hade länge en misstro till datorer som inspelningsplattform. Därför blev det digitalporta när studion kom till, men antalet kanaler räckte ju inte till. Så då blev det ny pc och Cubase SE för tre år sedan. Och när jag tänker efter, för fan, nu kan jag ju göra allt jag nånsin önskat mig 😎

Dela på andra sajter

renoverade en Volvo PV istället - rekommenderas som alternativ skapandeprocess

min är under renovering för tillfället.. den kommer bli galant o glida i!! :rolleyes:

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
En anledning att det tog så lång tid som sju år var att drömmen höll på att spricka då jag trodde den hade gått i uppfyllelse.... Man behövde ju för bara 10 år sedan väsentligt mer pengar för att få ihop en vettig utrustning. Lyckades gnetade ihop 13 papp till en dator 1995 - en 75 Mhz Pentiumdator med 1,6 GB hårddisk. Med ett ljudkort med inbyggd synth och Voyetra Digital orchestrator trodde jag att jag kunde göra stordåd. Men herregud villket skit det var. 6-8 kanaler gick att spela in, men utan möjlighet till EQ och ett hemskt eko som ena effekt!! Kassettportan jag hade innan var ju helt överlägsen 🙂 Jag tror jag gjorde ett par låtar innan jag gav upp, gjorde knappt nån musik på tre år (renoverade en Volvo PV istället - rekommenderas som alternativ skapandeprocess) och jag hade länge en misstro till datorer som inspelningsplattform. Därför blev det digitalporta när studion kom till, men antalet kanaler räckte ju inte till. Så då blev det ny pc och Cubase SE för tre år sedan. Och när jag tänker efter, för fan, nu kan jag ju göra allt jag nånsin önskat mig 😄

Va säger du? klankar du på din p75:a med Voyetra??? Min första inspelnings upplevelse tillika starten på mitt "låtskrivar jag" skedde på ett nyinförskaffat soundblaster AWE32 med tillhörande midi-keyboard och Voyetra Orchestra till min Pentium 75:a. Detta va just nånstanns runt 1995.

Det knäckte! Kan fortfarande höra de ljuva ljuden klinga långt bortom horisonten på sena kvällar.

Dela på andra sajter

En anledning att det tog så lång tid som sju år var att drömmen höll på att spricka då jag trodde den hade gått i uppfyllelse.... Man behövde ju för bara 10 år sedan väsentligt mer pengar för att få ihop en vettig utrustning. Lyckades gnetade ihop 13 papp till en dator 1995 - en 75 Mhz Pentiumdator med 1,6 GB hårddisk. Med ett ljudkort med inbyggd synth och Voyetra Digital orchestrator trodde jag att jag kunde göra stordåd. Men herregud villket skit det var. 6-8 kanaler gick att spela in, men utan möjlighet till EQ och ett hemskt eko som ena effekt!! Kassettportan jag hade innan var ju helt överlägsen  😉  Jag tror jag gjorde ett par låtar innan jag gav upp, gjorde knappt nån musik på tre år (renoverade en Volvo PV istället - rekommenderas som alternativ skapandeprocess) och jag hade länge en misstro till datorer som inspelningsplattform. Därför blev det digitalporta när studion kom till, men antalet kanaler räckte ju inte till. Så då blev det ny pc och Cubase SE för tre år sedan. Och när jag tänker efter, för fan, nu kan jag ju göra allt jag nånsin önskat mig 😉

Va säger du? klankar du på din p75:a med Voyetra??? Min första inspelnings upplevelse tillika starten på mitt "låtskrivar jag" skedde på ett nyinförskaffat soundblaster AWE32 med tillhörande midi-keyboard och Voyetra Orchestra till min Pentium 75:a. Detta va just nånstanns runt 1995.

Det knäckte! Kan fortfarande höra de ljuva ljuden klinga långt bortom horisonten på sena kvällar.

Men HERREGUD!!! Då är vi fler som kan byta filer! Hade också AWE32, DOP och en 75:a. Tror jag skapade en del kul musik, men jag är inte säker för jag kan inte öppna filerna längre... 🙂 Om hustrun inte har slängt ljudkortet i någon röjning, så ligger det på en hylla i verkstaden och samlar damm. DOP ligger i en låda på vinden. Och datorn har vandrat till de sälla jaktmarkerna. På den tiden tyckte jag det var fasligt dyrt och jag försod inte alls meningen med ljudkort som varken hade möjlighet till extra minnen eller en intern syntmodul. Jag kan meddela att det tog en bra tid innan jag fattade... Långsam var ordet, sa Bill till Bull!

Dela på andra sajter

En anledning att det tog så lång tid som sju år var att drömmen höll på att spricka då jag trodde den hade gått i uppfyllelse.... Man behövde ju för bara 10 år sedan väsentligt mer pengar för att få ihop en vettig utrustning. Lyckades gnetade ihop 13 papp till en dator 1995 - en 75 Mhz Pentiumdator med 1,6 GB hårddisk. Med ett ljudkort med inbyggd synth och Voyetra Digital orchestrator trodde jag att jag kunde göra stordåd. Men herregud villket skit det var. 6-8 kanaler gick att spela in, men utan möjlighet till EQ och ett hemskt eko som ena effekt!! Kassettportan jag hade innan var ju helt överlägsen  😉  Jag tror jag gjorde ett par låtar innan jag gav upp, gjorde knappt nån musik på tre år (renoverade en Volvo PV istället - rekommenderas som alternativ skapandeprocess) och jag hade länge en misstro till datorer som inspelningsplattform. Därför blev det digitalporta när studion kom till, men antalet kanaler räckte ju inte till. Så då blev det ny pc och Cubase SE för tre år sedan. Och när jag tänker efter, för fan, nu kan jag ju göra allt jag nånsin önskat mig 😆

Men HERREGUD!!! Då är vi fler som kan byta filer! Hade också AWE32, DOP och en 75:a. Tror jag skapade en del kul musik, men jag är inte säker för jag kan inte öppna filerna längre... 😏 Om hustrun inte har slängt ljudkortet i någon röjning, så ligger det på en hylla i verkstaden och samlar damm. DOP ligger i en låda på vinden. Och datorn har vandrat till de sälla jaktmarkerna. På den tiden tyckte jag det var fasligt dyrt och jag försod inte alls meningen med ljudkort som varken hade möjlighet till extra minnen eller en intern syntmodul. Jag kan meddela att det tog en bra tid innan jag fattade... Långsam var ordet, sa Bill till Bull!

Faaaan. DOP rockade fett alltså. Jag saknar det fortfarande. Midi-hanteringen slår fortfarande allt som finns på marknaden. Jag tankade hem Voyetras demo på senaste skapelsen, Record Producer, men det verkade bara vara kosmetiska uppdateringar. Dom har inte alls anammat VST, rewire och allt vad det heter.

Händer fortfarande att jag plockar upp nåt gammalt projekt i DOP för skoj skull. På första p-100 kramade jag lätt ur 20 audiospår, tider det.....

Dela på andra sajter

Började med en mindre abf studio för ca 20 år sedan med en Fostex r8 yamaha spx 90 osv så tonåren var att spendera i den studion.

La av med musiken under en 10 års period tills jag för några år sedan upptäckte datorns möjligheter till att spela in musik. så nu sitter jag på alla prylarna mixerbord.preamps.omvandlare,effekter,Ljudkort,mickar men ingen studio #%" hundratals tusen i grejer men ingenstans att använda dom förutom ute på fält.

Bor i kåk har källare,garage som skulle kunna göras i ordning men känner att jag måste ha allt klart inför mig innan jag sätter igång.

Är ganska beläst i området studiobygge det som saknas är väl först och främst budget och byggkunskaper,ork.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.