Who the fuck is billy Jo? Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Jag och min kompis är oense om det uttalas Cello eller Chello. så, någon som kan klara upp detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hefu Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 I sverige uttalar vi det med ett "s"-ljud, i tex USA uttalas det med "sche"-ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Exakt. Cello i Sverige, "Chello" på engelska. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 i usa har de även med "J" fast det är inte samma sak! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
allansson Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 i usa har de även med "J" fast det är inte samma sak! 🙂 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Är ni säkra? Jag tycker alltid att jag hör amerikaner utala det som på svenska ungefär 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Excess Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Ja, i USA säger de "Chello" 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Det finns Amerikaner/Engelsmän som uttalar det på båda sätt, ch-ljudet är uttalat av mer bildade människor som fattar Latinet! Cembalo är ch-ljud, på Engelska heter det ju Harpsichord så det är egentligen bara vi andra i Europa som behöver bry oss i det fallet, fast det är väl ingen som säger "Sembalo" hoppas jag, eller "Bash" (J.S.Bach) jag har tyvärr hört folk prata så---asgarv eller som en liten pojke jag hade som musikelev i 7:an för många år sedan i Solna, som svarade "Sesar" på provet jag gav dom i musikhistoria ang. frågan om vem som komponerade/skrev MESSIAS, jojemen! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 (redigerat) med "sch"-ljud känns det mer "kulturellt, lite finare.. men vem fan snackar finspråk diag.. inte ens i seriösa "buisnessletters" är det sk. finspråk... ett språksystem som för länge sen blev out of the paper!! och ja.. jag säger med "J" Redigerat 7 oktober 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Who the fuck is billy Jo? Postat 7 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 7 oktober 2006 oj, många svar 😎 tack så mycket.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 men på Svenska säger man givetvis "sello" är du med? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Who the fuck is billy Jo? Postat 7 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 7 oktober 2006 ja jo precis..alltså inte som internetbolaget eller vad man kallar dom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 8 oktober 2006 Dela Postat 8 oktober 2006 Har jag missförstått det helt och hållet om jag påstår att någon som säger "sello" på engelska faktiskt säger fel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 eller som en liten pojke jag hade som musikelev i 7:an för många år sedan i Solna, som svarade "Sesar" på provet jag gav dom i musikhistoria ang. frågan om vem som komponerade/skrev MESSIAS, jojemen! 😆 Han uttalade Händel som Sesar, eller vadå? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 UPC eller Chello? 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Finns många svenskar som säger "chello". Låter fånigt... Men, den stora frågan: dirigering eller dirisjering? (med g-ljud eller sje-ljud alltså) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Det ska vara kraftigt spottloskesjeljud i dirischera. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bebopkeys Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Har jag missförstått det helt och hållet om jag påstår att någon som säger "sello" på engelska faktiskt säger fel? James Bond säger Chello i "The living daylights". Det duger åt mig 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 (redigerat) Angående dirigering sa alltid Sten Broman att det hette dirigent med g inte sh och han borde ju veta. Redigerat 10 oktober 2006 av DivineCo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 (redigerat) Finns många svenskar som säger "chello". Låter fånigt... Men, den stora frågan: dirigering eller dirisjering? (med g-ljud eller sje-ljud alltså) Båda är rätt. Åtminstone när det gäller ordet dirigent. Likaså arkitekt, fungerar både med k och sch. Nåt man däremot hör med stor förskräckelse är hur många som faktiskt säger Sveitsch om Schweiz. Redigerat 10 oktober 2006 av MrPhil Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
floaty Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Finns många svenskar som säger "chello". Låter fånigt... Men, den stora frågan: dirigering eller dirisjering? (med g-ljud eller sje-ljud alltså) visst måste det vara med sje-ljud! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Finns många svenskar som säger "chello". Låter fånigt... Men, den stora frågan: dirigering eller dirisjering? (med g-ljud eller sje-ljud alltså) visst måste det vara med sje-ljud! Nä, men det går bra det oxå. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Finns många svenskar som säger "chello". Låter fånigt... Men, den stora frågan: dirigering eller dirisjering? (med g-ljud eller sje-ljud alltså) visst måste det vara med sje-ljud! Nä, men det går bra det oxå. 🙁 är inte det som dilligens? Vem sjutton säger "Dilligens"? fast det stavar så. Sheljud rockar. och när vi ändå är inne på detta, säger man schedule eller schedule? alltså "skeddjul" eller "sheddjul" ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Finns många svenskar som säger "chello". Låter fånigt... Men, den stora frågan: dirigering eller dirisjering? (med g-ljud eller sje-ljud alltså) visst måste det vara med sje-ljud! Nä, men det går bra det oxå. 🙁 är inte det som dilligens? Vem sjutton säger "Dilligens"? fast det stavar så. Sheljud rockar. och när vi ändå är inne på detta, säger man schedule eller schedule? alltså "skeddjul" eller "sheddjul" ? Nä, det är inte som dilligens. jag har för mig man säger schedule med k. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 (redigerat) Obarkitekt: Arsch-I-Täkt. Låter som nånting otäckt perverst från tyskland. ObDiligens: Säger ni röntschen också eller? (röntgen) edit: klarifierade min point. Redigerat 10 oktober 2006 av tsmalmbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Arkitekt och Röntgen stavas ju helt olika sist jag kollade. De har mao ingenting med varandras uttal att göra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Hela min uppväxt har jag blivit lärd att det varken heter röntGen eller röntSCHen, utan röntJen. Nu säger jag själv röntGen. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karl Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Tangent (j) och Tangent med g båda funkar 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Finns många svenskar som säger "chello". Låter fånigt... Men, den stora frågan: dirigering eller dirisjering? (med g-ljud eller sje-ljud alltså) Båda är rätt. Åtminstone när det gäller ordet dirigent. Likaså arkitekt, fungerar både med k och sch. Nåt man däremot hör med stor förskräckelse är hur många som faktiskt säger Sveitsch om Schweiz. där tar du rätt åt helsike fel grabben, ven fan säger arschitekt, INGEN för det kan man bara inte säga... 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Hela min uppväxt har jag blivit lärd att det varken heter röntGen eller röntSCHen, utan röntJen. Nu säger jag själv röntGen. 😕 Heh, jag har fått lära mig "rönnken". och det kör jag med än idag. 😠 håller med om att sveitsch är regelvidrigt. likaså ressischör. men att uttala arkitekt med sje-ljud är nog 50/50. jag gör det och många med mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.