Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej!

När jag ska spela in ett audiospår får jag felmeddelandet "Fel vid start av ljudenhet. Var vänlig kontrollera inställningarna på enhetens ingångar och projektets samplingsfrekvens". (I Audacity)

Jag är total gröngöling när det gäller sånt här, så jag vet inte ens vad mer för info jag ska ge er för att få hjälp. :rolleyes: Och jag vet inte ens om jag postar i rätt forum. 😎

Jag vet bara att jag försökt med allt möjligt jag bara kan komma på, utan att lösa problemet. Och börjar bli sådär lagom irriterad 😠 (för det är ju musik jag vill hålla på med, inte en massa datorjox 😉 ).

Jag har alltså E-MU 0404 och... ja, vad mer behöver ni veta?

Hoppas någon vänlig själ kan tänka sig att hjälpa!

//M-M

Annons
Postat

Efter mycket letande på Internet och "prova-sig-fram:ning" (det var ju också ett ord! 🙂 ) så har jag fått det att fungera. Inte i Audacity dock, men i Cubase (som jag ju helst ändå vill använda). Så nu är det bara att låta inspirationen och musiken flöda! 😄

//M-M

Postat
"projektets samplingsfrekvens".

Byt samplingsfrekvens i Audacity? Kör på 44,1 kHz 🙂

Postat
Ursäkta, men hade du verkligen trott att E-MU 0404 skulle funka problemfritt? 😏

Alla kort har problem om du inte gör rätt

EMU är bra

Postat
Byt samplingsfrekvens i Audacity? Kör på 44,1 kHz 😮

Den är redan inställd på den frekvensen. 🙁

EMU är bra

Jag är också nöjd, trots dessa små bekymmer. Problemen berodde ju helt på min inkompetens, och inte alls på ljudkortet. 😮

Postat
När jag ska spela in ett audiospår får jag felmeddelandet "Fel vid start av ljudenhet. Var vänlig kontrollera inställningarna på enhetens ingångar och projektets samplingsfrekvens". (I Audacity)

Under Audacity -> Inställningar -> Ljud in/ut, kontrollera att inställningarna är rätt så att rätt ljudkort används in och ut.

För övrigt, för mig funkar det inte att välja fler än två (stereo) ingångar att spela in samtidigt även om jag har ett multikanalsljudkort. Lite trist, men det verkar vara M-audios fel snarare än Audacitys tror jag.

// David

Postat

Under Audacity -> Inställningar -> Ljud in/ut, kontrollera att inställningarna är rätt så att rätt ljudkort används in och ut.

För övrigt, för mig funkar det inte att välja fler än två (stereo) ingångar att spela in samtidigt även om jag har ett multikanalsljudkort. Lite trist, men det verkar vara M-audios fel snarare än Audacitys tror jag.

// David

Mina inställningar i Audacity:

Ljud in/ut:

Playback: E-DSP Wave (DC00)

Inspelning: E-DSP Wave (DC00)

Kanaler: 16

Kvalité:

Standard samplingsfrekvens: 44100 Hz

Standard samplingsformat: 16-bit

Real-time sample rate converter: Snabb sinc Interpolation

High-quality sample rate converter: Hög kvalite Sinc Interpolation

Realtid dither: Inget

Hög kvalite dither: Triangel

Postat
Ljud in/ut:

Playback: E-DSP Wave (DC00)

Inspelning: E-DSP Wave (DC00)

Kanaler: 16

Byt från "16" till "2" och se om det hjälper. EMU 0404 har väl bara två ingångar ändå så det är väl onödigt att försöka spela in fler?

Postat
Byt från "16" till "2" och se om det hjälper. EMU 0404 har väl bara två ingångar ändå så det är väl onödigt att försöka spela in fler?

Aha! Där hade vi felet! (Fattar inte varför jag inte har varit där och pillat förut... 😆 )

TUSEN TACK FÖR HJÄLPEN!

Om man skulle kunna ge poäng till dem som hjälper andra användare på forumet, så skulle du garanterat få en hel drös av mig!

//M-M

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.